Diagnostické nástroje v rámci aplikované behaviorální analýzy Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA (Brno 2021) VB-MAPP Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (Mark Sundberg) • Hodnotící nástroj vychází z aplikované behaviorální analýzy (ABA) s důrazem na Skinnerovu analýzu verbálního chování (1957). • Hodnotící manuál a kurikulum • Kriteriální hodnocení (criterion-referenced assessment) • VB-MAPP: Guide + Protocol • Hodnocení porovnává dovednosti testovaného dítěte s dovednostmi dětí s typický vývojem do 4 let věku. • Vhodný hodnotící nástroj pro děti od 2-6ti let s deficity zejména v oblasti komunikace a sociálních dovedností. Lez administrovat také u straších studentů. • Pomáhá identifikovat silné a slabé stránky dítěte v celé řadě kritických dovedností (komunikace, sociální dovednosti, ale také před-akademické dovednosti aj.). VB-MAPP obsahuje 5 komponentů: 1. Hodnocení vývojových milníků (milestones assessment) 2. Hodnocení bariér (barriers assessment) 3. Hodnocení dovedností k přechodu (transition assessment) 4. Analýza dovedností (task analysis) 5. Navržení cílů IVP (placement and IEP goals). VB-MAPP • 170 milníků v oblasti jazykových a sociálních dovedností napříč třemi vývojovými úrovněmi 1. vývojová úroveň od 0–18 měsíců 2. vývojová úroveň od 18–30 měsíců 3. vývojová úroveň od 30–48 měsíců. • VB-MAPP využívá hodnocení pomoci bodového systému. • Pokud dítě konkrétní dovednost zvládne, získá 1 bod (celý milník). • Pokud dítě dovednost zvládne jen částečně, získá 0,5 bodu (půl milníku). • Pokud dítě dovednost nezvládne, nezíská žádný bod. VB-MAPP - milestones assessment VB-MAPP člení dovednosti do 16 různých kategorií: • Mand (Dítě si žádá o oblíbené jídlo/předmět/aktivitu/informaci nebo žádá o odstranění nepříjemné věci či události) • Takt (Dítě popisuje přítomný předmět, vlastnost nebo situaci) • Reakce posluchače (Dítě reaguje na to, co slyší, např. následuje instrukci. Jedná se o receptivní složku řeči) • Reakce posluchače identifikovat předmět dle funkce, části/rysu a kategorie • Vizuální percepce a schopnost přiřazovat ke vzoru • Motorická imitace (imitace jemné a hrubé motoriky a imitace s předmětem) • Vokální imitace (opakování fonémů, slov, frází včetně prozodie řeči) VB-MAPP - milestones assessment VB-MAPP - milestones assessment • Volná hra • Sociální dovednosti • Spontánní vokalizace • Intraverbály (schopnost mluvit o věcech/událostech, které nejsou vidět, nebo schopnost odpovídat na otázky či vést konverzaci) • Lingvistika • Dovednosti nutné pro skupinovou výuku • Matematika (před-akademické dovednosti) • Psaní (před-akademické dovednosti) • Čtení (před-akademické dovednosti) VB-MAPP - barriers assessment • 24 bariér, které mohou dítěti bránit v nabývání nových dovedností. • Identifikace překážek bránících v učení pomáhá při sestavení vhodné intervence, která tyto bariéry eliminuje a zároveň umožnuje efektivní učení. • Každá dovednost je hodnocena stupnicí od 0–4 bodů: 0 bodů znamená bezproblémové chování. 1 bod poukazuje na problém, který se vyskytuje příležitostně. 2 body upozorňují na problém, který není závažný, ale potřebuje preventivní opatření. 3 body identifikují přetrvávající problém, vyžadující intervenci. 4 body signalizují závažný problém, který je nutno analyzovat a navrhnou odpovídající intervenci. VB-MAPP - transition assessment • Hodnotí dovednosti dítěte, které umožňují učení v méně restriktivním prostředí. • Na základě výsledků lze navrhnou prostředí pro vzdělávání, které by bylo pro dítě nejpřínosnější (např. intenzivní domácí program, práce v malé skupině nebo inkluze). • 18 oblastí dovedností ve 3 kategoriích: 1. kategorie o Celkové skóre milníků VB-MAPP o Celkové skóre bariér VB-MAPP o Bariéry VB-MAPP – problémové chování a instruktážní kontrola o VB-MAPP skóre - dovednosti nutné pro skupinovou výuku o VB-MAPP skóre – sociální dovednosti a sociální hra o Samostatná práce při zadání akademického úkolu 1. Kategorie poukazuje na komunikaci, sociální dovednosti, chování a samostatnost při akademické činnosti VB-MAPP - transition assessment 2. Kategorie oGeneralizace oVariabilita/rozsah posílení oRychlost nabývání nových dovedností oUchování nově naučených dovedností oUčení v přirozeném prostředí oPřechod na nové verbální operanty (transfer mezi operanty) 2. Kategorie poukazuje na schopnost dítěte učit se nové dovednosti mimo formát intenzivního učení VB-MAPP - transition assessment 3. Kategorie o Schopnost přizpůsobit se změně o Spontánní chování oSamostatná hra o Sebeobslužné dovednosti o Sebeobsluha na toaletě o Sebeobsluha při stravování VB-MAPP – skill task analysis and tracking • Obsahuje více než 1 000 dílčích dovedností, které doplňují milníky vývoje • Dílčí položky lze využít k záznamu a sledování pokroku (ve formě checklistu). • Obsah je v „Protokolu“ VB-MAPP – skill task analysis and tracking • Navrhuje doporučení pro tvorbu individuálně vzdělávacího plánu. • Doporučení vychází na základě vyhodnocení silných a slabých stránek dítěte. VB-MAPP - placement and IEP goals Zdroje k VB-MAPP • Sebeobslužné dovednosti • Slovní zásoba – seznamy (podstatná jména, slovesa) aj. https://avbpress.com/vb-mapp-supplementary-material/ https://marksundberg.com/ ABLLS-R The Assessment of Basic Language and Learning Skills (James W. Partinkton) • Hodnotící nástroj vychází z aplikované behaviorální analýzy (ABA) s důrazem na Skinnerovu analýzu verbálního chování (1957) • Hodnotící manuál a kurikulum • Kriteriální hodnocení (criterion-referenced assessment) • ABLLS-R: Guide + Protocol • Typické dovednosti předškolního věku • Posloupnost dovedností v ABLLS-R (např. G1, G2,…G40) neodpovídá typickému vývoji • ABLL-R neřeší problémové chování ABLLS-R • ABLL-R neřeší problémové chování • Vhodný hodnotící nástroj pro děti od 2-6ti let s deficity zejména v oblasti komunikace a sociálních dovedností. Lez administrovat také u straších studentů. • Koresponduje s vývojovými milníky VB-MAPP. Dovednosti jsou hodnoceny podrobněji. • 25 oblastí, 544 dovedností AFLS Assessment of Functional Living Skills (Dr. James Partington and Dr. Michael Mueller) • Průvodce (guide) + 6 hodnotících protokolů • Jsou hodnoceny funkční a praktické dovednosti v každodenním životě, které jsou přiměřené věku a potřebné pro samostatnost • Každý protokol AFLS je vytvořený a formátovaný jako rozšíření ABLLS-R • Rozděluje funkční dovednosti do 2-4 úrovní • Každý hodnotící protokol lze použít samostatně EFL Essential for living (Patric McGreevy) • Vychází z aplikované behaviorální analýzy (ABA) s důrazem na Skinnerovu analýzu verbálního chování (1957) • Hodnotící profil, kurikulum a příručka pro odborníky • Zaměřen na komunikaci, chování a funkční dovednosti • Vhodný pro děti i dospělé se středně těžkým a těžkým postižením (nejenom PAS) • EFL je vhodný pro studenty s omezenou komunikační schopností, minimálními dovednostmi pro každodenní život nebo závažným problémovým chováním. • Tento nástroj se také používá k navržení vhodných cílů IVP nebo jiných podpůrných plánů, k monitorování získaných dovedností a problémového chování. EFL vs. VB-MAPP, ABLLS-R a AFLS VB-MAPP - určen pro děti, které mají pokročilé jazykové a sociální dovednosti a mohou být zařazeny do běžné školy v rámci inkluze. a) Získají jazykové dovednosti (expresivní a receptivní), které umožňují konverzaci, zodpovídání otázek atp. b) Probíhá generalizace skrz lidi i prostředí c) Získávají nové dovednosti, které nebyly dříve učeny • VB-MAPP – kriteriální hodnocení dovedností dle vývoje • EFL – funkční hodnocení dovedností EFL vs. VB-MAPP, ABLLS-R nebo AFLS • EFL - Vhodné pro děti i dospělé se středně těžkým a těžkým postižením • EFL - se stejně jako AFLS zaměřuje na funkční dovednosti běžného života, nabízí však mnohem širší rozsah, který umožňuje identifikaci a eliminaci problémového chování. • EFL - složitější administrace funkčních dovedností než AFLS. • EFL – podrobnější kritéria pro zvládnutí dovednosti (generalizace místa a osob, různá míra promptu aj.) EFL - dovednosti EFL obsahuje dovednosti, které jsou: o požadovány v každodenních situacích o učeny ve stejném nebo podobném prostředí, ve kterém se se běžně vyskytují o bez přítomnosti jiné osoby, která by za ně dovednost vykonala o vedou k získání přístupu k preferovaným věcem, činnostem, lidem nebo místům EFL – učení ve stejném nebo podobném prostředí, ve kterém se se běžně vyskytují 1. Pokud se osoba s těžkým postižením učí dovednost v prostředí, které je odlišné od prostředí, ve kterém se běžně vyskytuje – generalizace probíhá zřídka – dovednost je nefunkční 2. Pokud se osoba s těžkým postižením učí dovednost v prostředí, které je podobné prostředí, ve kterém se běžně vyskytuje – generalizace někdy probíhá – dovednost může být funkční 3. Pokud se osoba s těžkým postižením učí dovednost v prostředí, ve které, se vyskytuje každý den – generalizace není potřebná – dovednost je funkční Osoby se středně těžkým a těžkým postižením by se měly učit dovednosti v podobném prostředí nebo v prostředí, ve kterém se běžně vyskytují. Učení by mělo eliminovat nutnost generalizace prostředí, poté budou dovednosti funkční. EFL – 8 domén 7 domén dovedností, 1 doména - problémové chování 1. Requests and related listener responses 2. Listener Responses, names and descriptions (LR, LRND) 3. Answers to questions and conversations (AQ, C) 4. Daily living skills (DLS) 5. Functional academic skills (RTL, Rdg, SLT, Mth, WT) 6. Tolerating skills and eggshells 7. Tool skills and componennts (MM, M, Im) 8. Problem behavior 1. MUST HAVE 2. SHOULD HAVE 3. GOOD TO HAVE 4. NICE TO HAVE • „Must have“ dovednosti se učí jako první. Deficit těchto dovedností je častým důvodem problémového chování. • „Must have“ dovednosti jsou ve 4 doménách: 1. Requests and related listener responses 2. Listener Responses, names and descriptions (LR, LRND) 3. Daily living skills (DLS) 4. Tolerating skills and eggshells EFL – 4 sekvence domény EFL – „Must have“ dovednost • „Must have“ dovednosti se učí jako první. Deficit těchto dovedností je častým důvodem problémového chování. • „Must have“ dovednosti jsou ve 4 doménách: 1. Requests and related listener responses 2. Listener Responses, names and descriptions (LR, LRND) 3. Daily living skills (DLS) 4. Tolerating skills and eggshells EFL – „Must have“ se také nazývají „The essential eight“ 1. Making requests 2. Waiting, after making requests 3. Accepting removals 4. Completing previously acquiered task when directed to do so 5. Accepting „no“ 6. Following direction related to health/safety 7. Completing daily living skills related to health/safety 8. Tolerating skills realted to health/safety EFL – Quick assessment EFL - komunikace • EFL obsahuje kapitolu, která se věnuje výběru vhodné metody komunikace. 1. Je mluvená řeš efektivní formou komunikace nebo se využívá alternativní způsob komunikace? 2. Pokud se je potřeba využít alternativní způsob komunikace, jaká metoda bude nejvodnější? PEAK Promoting Emergence of Advanced Knowledge (Mark Dixon) • hodnocení a kurikulum založené na důkazech (evidence-based) • kombinuje tradiční přístup verbálního chování (VB) s vědou o odvozených vztahových reakcích nebo učení prostřednictvím vztahů mezi podněty, aniž by bylo nutné je přímo učit. • PEAK se odlišuje od ABLLS-R a VB-MAPP, které se zaměřují na přímou výuku a generalizaci podnětů. • PEAK vychází z teorii relačních rámců (Relational Frame Theory, RFT), která je charakterizována jako reakce na jeden podnět z hlediska druhého. • Někteří vnímají PEAK jako kontroverzní, protože překonává dlouho přijímaný popis verbálního chování, jak jej definoval Skinner. Je to však nový přístup k verbálnímu chování a učí dovednosti nad rámec těch, které lze nalézt v ABLLS-R a VB-MAPP. • Obsahuje 4 moduly • Vhodný pro děti od 0-16 let. Může být použit také pro dospělé. Sociální dovednosti hodnotící manuály a kurikula • The PEERS curriculum (E. A. Laugeson) • Skillstreaming (Dr. Ellen McGinnis) • Crafting Connections (Mitchell Taubman, PhD, Ron Leaf, PhD, John McEachin, PhD) • Teaching Social Skills to Youth (J. Tierney, T. Dowd, E. Green) • Social Skills Solutions: A Hands-On Manual for Teaching Social Skills to Children with Autism (K. McKinnon, BCBA, J.L. Krempa, BCBA) The PEERS curriculum (E. A. Laugeson) • Program PEERS® je kurikulum určené pro školní prostředí • 16ti týdenní program • Klinicky prokázané zlepšení sociálních dovedností a sociální interakce mezi dospívajícími s PAS • Obsahuje: plány na sezení, z nichž každý má konkrétní pravidla a kroky, domácí úkoly, plány pro opakování a zábavné aktivity • Učební plán obsahuje materiály pro rodiče, tipy pro přípravu na každou lekci, strategie pro překonání možných nástrah a vědecké poznatky, které jsou základem tohoto programu. Skillstreaming (Dr. Ellen McGinnis) • Publikace vychází z aplikované behaviorální analýzy (ABA) • Pro děti předškolního věku • 40 sociálních dovedností: počáteční sociální dovednosti, dovednosti související se školou, získávání kamarádů, práce s emocemi, jak nahrazovat agresi, zvládání stresu… • Metoda učení: modelování, hraní rolí, zpětná vazbu a generalizace • Obsahuje kompletní popis programu Skillstreaming s instrukcemi pro výuku 40ti prosociálních dovedností, reprodukovatelné osnovy dovedností včetně pokynů pro instruktory, zpráv o domácích úkolech, formuláře k hodnocení, kontrolního seznamy (checklisty) a další materiály k vytištění Skillstreaming (Dr. Ellen McGinnis) • Další publikace Skillstreaming dle věku Crafting Connections (M. Taubman, PhD, R. Leaf, PhD, J. McEachin, PhD) • Publikace vychází z aplikované behaviorální analýzy (ABA) • Poskytuje informace o rozvoji vhodných sociálních dovedností pro studenty s PAS • Součástí publikace jsou cíle učení, dílčí dovednosti a strategie učení • Vhodné pro pokročilé studenty (mládež) Teaching Social Skills to Youth (J. Tierney, T. Dowd, E. Green) • Průvodce při učení sociálních dovedností • Obsahuje 183 dovedností v sociálních dovedností a dovedností pro běžný život • Od základních dovedností (např. následování instrukcí a představením se) až po pokročilé dovednosti (např. tolerance rozdílnosti, schopnost být trpělivý) • Vydavatelství BOYSTOWN (Dr. Pat Friman) Social Skills Solutions: A Hands-On Manual for Teaching Social Skills to Children with Autism (K. McKinnon, BCBA, J.L. Krempa, BCBA) • Praktický manuál, který poskytuje instrukce k sestavení programu sociálních dovedností • 10 komplexních modulů • Moduly jsou zaměřené na specifické sociální deficity dětí s PAS • Kreativní a motivační strategie poskytují konkrétní nápady na daná témata • Témata jsou rozdělena do dílčích kroků • Pro rozvoj dovedností se využívají behaviorální metody, vizuální pomůcky, videomodelování a situace, které se přirozeně se vyskytujících v prostředí. Zdroje • MCGREEVY, P. Essential for Living. A communication, behavior and functional skills curriculum, assessment and professional practitioner´s handbook. Orlando, 2012. ISBN-13: 978-0-9855605-0-8. • MCGREEVY, P. Essential for Living. The assessment and record of progress. Orlando, 2012. ISBN-13: 978-0-9855605-4-6. • PARINGTON, James W. The assessment of basic language and learning skills. ABLLS-R Protocol. Behavior Analysts, Inc., 2010. ISBN 0- 9745151-9-1. • PARINGTON, James W. The assessment of basic language and learning skills. Scoring Instruction and IEP development guide. Behavior Analysts, Inc., 2010. ISBN 0-9745151-5-9. • SUNDBERG, M. VB-MAPP Verbal Behavior Milestones Assessment and Plecement Program: A language and Social Skill Assessment Program for Children with Autism or Other Developmental Disabilities-Guide. Concord: AVB Press, 2008. ISBN 978-0-9818356-1-7. • SUNDBERG, M. VB-MAPP Verbal Behavior Milestones Assessment and Plecement Program: A language and Social Skill Assessment Program for Children with Autism or Other Developmental Disabilities-Protocol. Concord: AVB Press, 2008. ISBN 978-0-9818356-0-0. • SKINNER, B. F. Verbal behavior. New York: Appleton-Century-Crofts, 1957. ISBN 13: 978-0-87411-591-4.