Sociální politika a sociální práce

Supervize v sociálních službách


Supervize v sociálních službách

  • Ve vyhlášce 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů je ukotvena povinnost zajišťovat pro zaměstnance vykonávající přímou práci s osobami, jimž je poskytována sociální služba, podporu nezávislého kvalifikovaného odborníka.
  • Standardy kvality sociálních služeb - Standard č. 10 písmeno e)

Supervize

  • ​celoživotní forma učení zaměřená na rozvoj profesionálních dovedností a kompetencí
  • snaha aktivizovat potenciál u supervidovaných v bezpečném a tvořivém prostředí
  • Proces supervize je tvořen supervizorem a supervidovaným a vytvářejí malý uzavřený systém

Co se děje v supervizi?

  • Supervidovaný přináší supervizorovi obraz, pocity týkající se klienta
  • Supervidovaný podává selektivní, subjektivní zprávy o aspektech své práce
  • Supervizor klienta obyčejně nezná
  • Výsledkem procesu supervize uskutečňovaném v kontextu vztahů je:
    • hledání řešení 
    • rozvíjení sebereflexe vedoucí k neuvědomovaným souvislostem, vztahům, pocitům 

Formy a cíle supervize


Cíle

  • krátkodobé (získání základních dovedností, vytvoření základních podmínek pro úspěšné fungování týmu)
  • dlouhodobé (formulace a monitoring plánů osobního rozvoje pracovníků)

Formy

  • individuální
    • strukturovaný kontakt s jedním pracovníkem
    • úkolem je reflektovat a podpořit profesionální fungování pracovníka a jeho další rozvoj
    • proces individuální supervize zahrnuje:
      • reflexi minulého období a práce s klientem
      • předložení situace, která má být řešena
      • poskytnutí prostoru k přemýšlení a sebereflexi
      • zpětná vazba od supervizora
      • nabídka a stimulace možností řešení
      • zapojení fantazie a tvořivosti pracovníka
      • podpora rozhodnutí o další strategii
      • zhodnocení objednávky
  • skupinová
    • možnost diskutovat o své práci ve skupině
    • cílem je rozvoj jednotlivců v kontextu skupiny
    • jednotlivec má možnost se učit z úspěchů a chyb ostatních účastníků
  • týmová
    • klientem supervizora je pracovní tým 
    • zaměřuje se na činnost týmu a jeho efektivitu

Činnost supervizora  - jeho osobnost a povinnosti v supervizi

 Dohledejte si v literatuře jaké úlohy má supervizor v dané supervizní skupině a jaké zásady by měl dodržovat pro nastolení důvěrné atmosféry.


Funkce a zaměření supervize
Kadushin a Harkness (2002) rozlišují tři základní funkce:

  • řídící funkce
    • zaměřena na usměrnění výkonu profesionální úlohy sociálního pracovníka
    • zaměřuje se na dodržování právních a etických norem
  • vzdělávací funkce
    • cílem je aktivizovat schopnosti, dovednosti a předpoklady sociálního pracovníka do efektivní práce s klientem
    • profesní rozvoj pracovníka
  • podpůrná funkce
    • cílem je snižovat subjektivně pociťovanou zátěž vyvolanou činností pracovníka
    • cílem je zvyšovat motivaci a podporovat úpravu pracovního prostředí

Zaměření supervize

  1. Reflexe práce sociálního pracovníka s určitým klientem
  2. Explorace procesu práce s klientem (zaměření na to co se vědomě/nevědomě odehrálo v procesu práce s klientem)
  3. Vztah mezi sociálním pracovníkem a klientem

V praxi existují různé možnosti supervize např.:

  • individuální supervize s reflektivním týmem
  • ostrůvky
  • vícehlavý supervizor
  • balintovská skupina
  • tisková konference s problémem, dovedností 

Zdroje:

KOLÁČKOVÁ, I. Supervize. In: MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: 2003.
HAWKINS, P. SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
KADUSHIN, A., HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York: Columbia University Press, 2002.
MÁTEL, A., OLÁH, M., SCHAVEL, M. Vybrané kapitoly z metód sociálnej práce I. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2011.