Sociální politika a sociální práce
Supervize v sociálních službách
Supervize v sociálních službách
- Ve vyhlášce 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů je ukotvena povinnost zajišťovat pro zaměstnance vykonávající přímou práci s osobami, jimž je poskytována sociální služba, podporu nezávislého kvalifikovaného odborníka.
- Standardy kvality sociálních služeb - Standard č. 10 písmeno e)
Supervize
- celoživotní forma učení zaměřená na rozvoj profesionálních dovedností a kompetencí
- snaha aktivizovat potenciál u supervidovaných v bezpečném a tvořivém prostředí
- Proces supervize je tvořen supervizorem a supervidovaným a vytvářejí malý uzavřený systém
Co se děje v supervizi?
- Supervidovaný přináší supervizorovi obraz, pocity týkající se klienta
- Supervidovaný podává selektivní, subjektivní zprávy o aspektech své práce
- Supervizor klienta obyčejně nezná
- Výsledkem procesu supervize uskutečňovaném v kontextu vztahů je:
- hledání řešení
- rozvíjení sebereflexe vedoucí k neuvědomovaným souvislostem, vztahům, pocitům
Formy a cíle supervize
Cíle
- krátkodobé (získání základních dovedností, vytvoření základních podmínek pro úspěšné fungování týmu)
- dlouhodobé (formulace a monitoring plánů osobního rozvoje pracovníků)
Formy
- individuální
- strukturovaný kontakt s jedním pracovníkem
- úkolem je reflektovat a podpořit profesionální fungování pracovníka a jeho další rozvoj
- proces individuální supervize zahrnuje:
- reflexi minulého období a práce s klientem
- předložení situace, která má být řešena
- poskytnutí prostoru k přemýšlení a sebereflexi
- zpětná vazba od supervizora
- nabídka a stimulace možností řešení
- zapojení fantazie a tvořivosti pracovníka
- podpora rozhodnutí o další strategii
- zhodnocení objednávky
- skupinová
- možnost diskutovat o své práci ve skupině
- cílem je rozvoj jednotlivců v kontextu skupiny
- jednotlivec má možnost se učit z úspěchů a chyb ostatních účastníků
- týmová
- klientem supervizora je pracovní tým
- zaměřuje se na činnost týmu a jeho efektivitu
Činnost supervizora - jeho osobnost a povinnosti v supervizi
Dohledejte si v literatuře jaké úlohy má supervizor v dané supervizní skupině a jaké zásady by měl dodržovat pro nastolení důvěrné atmosféry.Kadushin a Harkness (2002) rozlišují tři základní funkce:
- řídící funkce
- zaměřena na usměrnění výkonu profesionální úlohy sociálního pracovníka
- zaměřuje se na dodržování právních a etických norem
- vzdělávací funkce
- cílem je aktivizovat schopnosti, dovednosti a předpoklady sociálního pracovníka do efektivní práce s klientem
- profesní rozvoj pracovníka
- podpůrná funkce
- cílem je snižovat subjektivně pociťovanou zátěž vyvolanou činností pracovníka
- cílem je zvyšovat motivaci a podporovat úpravu pracovního prostředí
Zaměření supervize
- Reflexe práce sociálního pracovníka s určitým klientem
- Explorace procesu práce s klientem (zaměření na to co se vědomě/nevědomě odehrálo v procesu práce s klientem)
- Vztah mezi sociálním pracovníkem a klientem
V praxi existují různé možnosti supervize např.:
- individuální supervize s reflektivním týmem
- ostrůvky
- vícehlavý supervizor
- balintovská skupina
- tisková konference s problémem, dovedností
Zdroje:
KOLÁČKOVÁ, I. Supervize. In: MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: 2003.
HAWKINS, P. SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
KADUSHIN, A., HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York: Columbia University Press, 2002.
MÁTEL, A., OLÁH, M., SCHAVEL, M. Vybrané kapitoly z metód sociálnej práce I. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2011.