Problémové chování PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA ABC chování •Žádné chování se neděje samo od sebe, vždy mu něco předchází a něco následuje Antecedent (A) •To, co chování bezprostředně předchází - spouštěč •Zvuk klaksonu Chování (B) •To, co jedinec udělá. •Otočím se za zvukem. Následek (C) •To, co chování bezprostředně následuje. •Vidím auto, zastavím se na krajnici. Problémové chování Nejedná se primárně o chování, které vadí nám Jedná se o sociálně nežádoucí chování, chování které mu ubližuje, limituje ho ve společnosti či při učení Vždy nám jde o klienta a jeho bezpečí, jednáme na základě etického kódu a s respektem Antecedent Chování Následek Něco zajímavého se stane. Podíváme se daným směrem. •Událost vidíme. •Potřebujeme jít ven a vidíme kliku. •Vezmeme za kliku. ●Dveře se otevřou. •Řídíme auto a na semaforu blikne červená. •Šlápneme na brzdu. •Auto zastaví. •Na stole leží lžíce. •Natáhneme se po ní. •Dotkneme se lžíce. Antecedent (spouštěč chování) •To co bezprostředně předchází chování •Ostré světlo, hlasité zvuky •Příchod osoby do místnosti •Pokyn na přesun mezi činnostmi •Zadání cvičení v učebnici •Zadání samostatné/skupinové práce •Odchod učitele ze třídy Může to být situace/pokyn/prostředí/lidé Konkrétní antecedent: Přesuny přes posílení Příslib (promise)-zaslíbená odměna, která se používá k přesunu dítěte z aktivity do aktivity Je to prevence problémového chování Ukázka přesunu: https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390059 Následek •To, co bezprostředně následuje po chování. •Zavření okna. •Odvolání požadavku na přesun do jiné místnosti. •Hození učebnic, odstrčení lavice. •Vytažení tužky z pouzdra a plnění úkolu. •Opuštění lavice a běh po třídě. •Přístup k oblíbené hračce, sladkosti. Následek •To, co po chování následuje je: •Posílení Chování upevňuje, četnost výskytu zvyšuje •Trest Chování neupevňuje, •Vyhasínání četnost výskytu snižuje. Skupinová práce Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Podívejte se na tyto záznamové archy. V týmech, jak spolu pracujete ve třídách, zavzpomínejte a zapište konkrétní příklady chování, které jste ve třídě řešili. Nevyplňujte nyní funkci chování. Ideálně si tento arch vemte do třídy a v průběhu jednoho týdne zaznamenávejte, kdy se chování, které vás trápí, vyskytuje, co se děje před a po a jak dlouho trvá. Zaznamenejte i osoby, které jsou přítomny, pokud se v průběhu dne mění. Nezapomeňte, říkali jsme si, že chování musí být konkrétní – pozorovatelné a měřitelné. Pokud nevíte ve třídě, podívejte se do běžného života – dět, manžel?.☺ Pokud bychom se vrátili k Horáčkovi, pozorováním zjistíme, kdy vykřikuje – je to během samostatné práce? Během skupinového opakování? Na začátku nebo na konci hodiny/dne? V některých předmětech nebo u některých vyučujících? Příklad Horáčka Datum a čas Antecedent Chování Následek Funkce Délka 1. 11. 8:15 Zkontrolujeme si domácí úkol Vykřikuje výsledky příkladů Paní učitelka Horáčka upozorní, že má odpovídat, jen když je vyzván. 1. 11. 9:30 Žáci pracují ve skupinách Překřikuje ostatní žáky ve skupině Spolužáci přivolají paní učitelku. Paní učitelka vysvětluje pravidla komunikace ve třídě. 1.11. 10:10 Učitelka zadává samostatnou práci – příklad v učebnici Nahlas protestuje a naříká, že to nezvládne Učitelka jde k jeho lavici a individuálně úkol vysvětlí. 1. 11. 10:45 Zápis domácího úkolu Vykřikuje, že to nestihl a chce zopakovat zadání Paní učitelka požádá jiného žáka, aby zadání přečetl znovu Pokud bychom se vrátili k Horáčkovi, pozorováním zjistíme, kdy vykřikuje – je to během samostatné práce? Během skupinového opakování? Na začátku nebo na konci hodiny/dne? V některých předmětech nebo u některých vyučujících? Učitelka bude blíže k Horáčkovi, v hodině bude naplánována práce ve skupině, učitelka poskytne pozornost ve chvíli kdy se Horáček chová vhodným způsobem. •Pokud chceme chování ovlivnit/změnit, musíme změnit KONTEXT: Antecedenty Následky Posílení •Změna v prostředí, která následuje okamžitě po chování. •Neodměňuje člověka, ale posiluje jeho chování. •Např. Dítě se podívá na dospělého a usměje se. Dospělí se usměje zpět a dítě vezme do náruče. •Posílení zvyšuje pravděpodobnost, že se člověk v podobné situaci v budoucnu opět zachová podobným způsobem. Aby posílení fungovalo, musí být okamžité. Vyhasínání •Změna v prostředí, která následuje okamžitě po chování. •Druhá osoba nereaguje na chování jedince tak, aby jedince dosáhl svého cíle. •Např. Maminka přišla a řekla Petrovi, aby si uklidil hračky. Petr hodil hračkou. Maminka na to nereaguje a opakuje pokyn. •Vyhasínání snižuje pravděpodobnost, že se člověk v podobné situaci v budoucnu opět zachová podobným způsobem. Funkce chování •Chování má zpravidla jednu z těchto tří funkcí: •Získání přístupu k nějaké věci, aktivitě nebo pozornosti. •Únik nebo vyhnutí se situaci, osobě, požadavku. •Přístup k senzorické stimulaci. Jakékoliv chování může být naposilované (problémové i neproblémové), vždy záleží na historii posílení Doplňte do archu, která funkce by to byla…….. Samostatná práce •Vraťme se nyní k záznamovým archům. •Zkuste se podívat na FUNKCI chování. •Proč se žák choval tak, jak se choval? •Čeho chtěl dosáhnout? Vraťme se zpět k záznamovým archům. Zkuste ve skupinách odhadnout, proč se žák daným způsobem choval…čeho chtěl doáhnout. Proč se chováme, jak se chováme? •Proč sledujete určité televizní pořady? •Proč chodíte do určitých kaváren? •Proč si kupujete určitou značku bot? •ZKUŠENOST (neboli historie chování) •Naše chování se v čase mění. Přetrvává chování, které se v minulosti osvědčilo/vyplatilo/přineslo něco příjemného, tedy bylo posíleno. •Repertoár opouští chování, které nevedlo ke kýženému výsledku, chování vyhasíná. Čím je historie delší, tím je chování pevnější. Příklad ze života: Mariin manžel začne kašlat a hledat ibalgin pokaždé, když se blíží 15h, kdy je třeba vzít děti ven. Marie se naštve a děti ven opět vezme ona a 3 hodiny s nimi chodí po městské části, manžel si zatím doma dá ibalgin a sleduje oblíbenou facebookovou stránku Nostalgické Brno, u čehož se mu uleví. Jaké chování se posílilo? Co se bude pravděpodobně dít v budoucnu? Diskuse •Vraťme se k záznamovému archu. •Podle identifikované funkce chování si řekněte, zda se chování žákovi vyplatilo. •ANO --- bylo posíleno •NE ---- nebylo posíleno Samostatný úkol+úkol na příště Behaviorální detektiv