Párování, mandování a komentování PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA Komentování Co vše jsou požadavky • Otázky (“Chceš tohle?”) • Instrukce (“Sedni si”) • Oslovování (“Jirko podívej”) • Zakončování věty otazníkem (“mám balón”?) Ne každý požadavek je nevhodný, vždy záleží na dítěti. Obecně je lepší se tomuto vyhnout, předcházíte problémovému chování. Komentování Jak má vypadat komentování • Energické+intonace • Nadšené • Jednoslovné/dvouslovné/ve větách podle dovedností dítěte • Vyvarovat se obecných slov • Komentovat to, co děláte Vy i to co dělá dítě • Ideálně v infinitivu (je ale i druhá možnost) • Opakování slov, které řekne dítě • Stejné pro všechny děti Párování Jak to vypadá • Budování přátelského vztahu s dítětem • Dítě se na Vás musí těšit • Doručovat posílení bez požadavků a “zadarmo” (dávat a ne brát) • Seznam posílení dítěte • Uklizené prostředí, kde se terapie odehrává • Odehrává se v průběhu celé terapie • Aktivita má být zábavnější s Vámi, než kdyby ji dítě dělalo samo • Střídání posílení Párování Co nedělat • Nutit dítěti aktivitu, kterou nechce dělat • Nesmí dojít ke zhoršení situace dítěte • Snažit se nebrat věci, spíše vyměňovat • Vyhnout se požadavkům • požadavek versus komentář • +ukázka 1 slovné dítě komentování+párování Praktické cvičení na párování +komentování a rozdílu komentář versus požadavek Mandování • mand = požadavek dítěte (motivace), dítěti se musí motivovat, než budete chtít mand Co vše může být mand: - žádosti o věci (čokoládu, auto), aktivity (houpat), pozornost - požadavky na ukončení nechtěného - otázky (kde je máma?) Mandování Druhy mandů • mand s přiblížením (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390037) • mand ve dvou pokusech (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390036) Neptat se: “co chceš”, dítě by to mělo dělat spontánně Promptování = dopomoc dítěti u všech dovedností • mandy - vokální dítě (echoický prompt) - znakující dítě (fyzický nebo prompt modelem) • mandování do samostatnosti • Praktické cvičení Úkol na příště+celosemestrální úkol -Úkol na příště: Napište s čím byste se jako terapeut párovali s Vaším dítětem. Jaké aktivity byste naplánovali (stačí v bodech A4) Celosemestrální úkol: -Video na párování+komentování, 15 min, deadline 13.12.2021