Adam Věk: 12 Diagnóza: dětský autismus, ADHD Zájmy: Adam miluje jídlo - nejvíc čokoládové sušenky, kyselé bonbony a zelená jablka. Oblíbenou hračkou je lego, se kterým si rád točí ve dvou prstech - ukazováku a prostředníčku a zkouší, jak bude znít na různém povrchu. Adam zbožňuje fyzické aktivity prolézačky, běhání, skákání, houpání. Rád si hraje s pískem (míchá vodu s pískem) a rýží (hledá hračky v rýži). Má hodně rád plastelínu, ale většinou se ji po chvíli snaží jíst. Má v oblibě hry s nějakým efektem (zajíc a mrkve, pirát, kuličková dráha). Od dospělého se nechává vozit na dece anebo na zádech (na to už je ale dost velký). Neoblíbené: Nemá rád mokré oblečení, nerad sedí u stolních her. Zvládnuté dovednosti: Adam komunikuje prostřednictvím slov, jeho výslovnost je slabší, cizí mají problém mu rozumět - slova velmi rychle vyslovuje a polyká koncovky. Mluví převážně jednoslovně, občas dvouslovně až jednoduché věty. O věci a aktivity si říká, dokáže je pojmenovat a odpovědět na jednoduché otázky o známých předmětech/aktivitách. Adam je velmi chytrý, umí řešit rébusy, bludiště, dokáže psát a číst. Zvládá i tříkrokové motorické imitace, bez problémů jsou také vokální imitace. Rozumí i složitějším pokynům, dokáže samostatně pracovat na úkolu. Zvládá práci v menší skupině (do 4 dětí), vydrží čekat než na něj přijde řada. Odpovídá na otázky, dokáže přiřazovat, rozdělit předměty do kategorií, základy počítání (čísla čte i píše, jednoduché matematické operace - sčítání, odčítání, větší, menší). Zvládá sebeobsluhu, včetně přípravy jednoduchých jídel. Deficity v dovednostech: Adam si nežádá o předměty od vrstevníků, neptá se vrstevníků na otázky (sociální komunikace). Občas má obtíže soustředit se na větší pole objektů (hledat určitý předmět v poli jiných předmětů). Umí jíst příborem, ale kdykoliv je mu to umožněno, jí rukama. Samostatná hra je omezená - uchyluje se převážně ke stereotypiím, viz hra s legem. Ve škole má problém s hyperaktivitou. Při učení potřebuje hodně motivovat, pozornost je slabá. Problémové chování Adam má poměrně výrazné problémové chování, které zahrnuje sebepoškozování a agresi směrem k vrstevníkům. Nejčastějším spouštěčem je odebrání posílení nebo zamítnutí přístupu k takovému posílení (když něco nemůže mít). Velmi problematické jsou také útěky, Adam potřebuje supervizi 1:1, protože utíká ze školního hřiště.