Pepa Věk: 11 Diagnóza: dětský autismus, OCD, lehká mentální retardace Zájmy: Pepa je veselý kluk, který má rád písničky (Disney), senzorické boxy (s rýží, fazolema, mix vody a kukuřičného škrobu). Rád si hraje s kuličkama, mačkacíma balonkama, sfoukává svíčky. Zaujme ho cokoliv, co je vizuálně nebo hmatově netradiční (přesýpání, vrtulky, spinnery). Rád stříhá papír nebo brčka na malé kousky. Líbí se mu, když mu někdo masíruje ruce nebo chodidla a škrábání na zádech. Zbožňuje hru s vodou, pískem, rád se točí nebo klouže na skluzavce. Neoblíbené: Hlasitě zvuky a křik ostatních dětí, změny v rituálech a pokud jsou věci “špatně” - rozbité, špatně zavřené dveře, věci nejsou na místě apod. (obsese) Zvládnuté dovednosti: Pepa komunikuje prostřednictvím znaků, částečně používá také slova, nicméně artikulace je velmi slabá. O věci a aktivity si říká, dokáže je pojmenovat a odpovědět na jednoduché otázky (kolik je ti let, jak se jmenuješ, jak dělají zvířata). Pepa velmi dobře rozumí instrukcím, dokáže pracovat ve skupině. O hračky se zvládne dělit s ostatními. Pepa nemá problém imitovat hrubou i jemnou motoriku, dokáže třídit předměty podle barev, a jednoduchých kategorií (jídlo, zvířata apod.). Pepa zvládá sebeobsluhu (toaleta, jídlo, oblékání). Deficity v dovednostech: Pepa nevyhledává vrstevníky, na hřišti si hraje převážně sám, občas má tendence se dotýkat druhých dětí na obličeji, nebo se k nim přibližuje obličejem. Hra je stereotypní, bez přerušení trvá i desítky minut. Pepa neumí odpovídat na složitější otázky. Při učení nových dovedností potřebuje často další hmatatelné posílení. Občas mu dělá problém generalizovat dovednosti. Pepa má problém se seberegulací emocí. Problémové chování Pepovo problémové chování vychází z jeho OCD - jakmile věci nejsou přesně tak, jak by měly být (rozsvícená všechna světla, zavřená/otevřená okna, zavřené šuplíky, uklizeno na svém místě), Pepa je nejprve nespokojený a snaží se věci napravit, pokud mu to nejde, frustrace narůstá a začne s výkřiky a boucháním pěstí do stolu, židle, nohou. V podobném stavu může i štípat. Nedokáže se sám regulovat.