MA0002 — řešení DÚ č. 5 Cvičení 5.1 Na večírku se sešlo několik přátel. Každý si při přípitku připil s každým a ozvalo se 28 cinknutí. Kolik přátel se sešlo na večírku? Řešení: Jestliže si každý připil s každým, lze z daného počtu hostů vytvořit 28 dvoučlenných kombinací. n 2 = 28 n! (n − 2)! · 2! = 28 n(n − 1) = 56 n = 8 Na večírku se sešlo 8 přátel. Cvičení 5.2 Kolik různých čísel dělitelných třemi menších než 10 000 lze sestavit z číslic 0, 2, 3, 4, 6 takových, že se v nich číslice neopakují? Řešení: Přeformulujme si zadané podmínky: má-li být číslo dělitelné třemi, musí být jeho ciferný součet dělitelný třemi. Je-li číslo menší než 10 000, musí být nejvýše čtyřciferné. Sestavujme postupně jednociferná až čtyřciferná čísla vyhovující podmínkám a určujme jejich počet. Jednociferná čísla jsou zřejmě 2. Dvouciferná čísla musí mít ciferný součet buď tři (tomu vyhovuje jediné číslo 30), šest (čísla 24, 42 a 60), nebo devět (čísla 36, 63). Dohromady existuje vyhovujících dvouciferných čísel 6. Trojciferná čísla nedokážeme sestavit tak, aby měla ciferný součet tři. Uvažujme tedy ciferný součet šest (čísla vytvořená z cifer 0, 2, 4, která existují 4), devět (čísla vytvořená z cifer 0, 3, 6, která existují 4, nebo z cifer 2, 3, 4, těch je 6) a dvanáct (čísla vytvořená z cifer 2, 4, 6, je jich 6). Dohromady jsme nalezli 20 tříciferných vyhovujících čísel. Čtyřciferná čísla mohou mít ciferný součet devět (čísla z cifer 0, 2, 3, 4, kterých je 18), dvanáct (čísla z cifer 0, 2, 4, 6, kterých je také 18) a patnáct (čísla z cifer 2, 3, 4, 6, těch existuje 24). Čtyřciferných vyhovujících čísel jsme nalezli 60. Celkový počet získáme jako součet dílčích počtů, tedy 2 + 6 + 20 + 60 = 88. Lze sestavit 88 čísel vyhovujících podmínkám. 78 Cvičení 5.3 Vymyslete slovní úlohu tak, aby výsledek byl (a) 12! 3!2!2!2! (b) 12! 9! Řešení: (a) Určete počet všech permutací písmen slova POPOCATEPETL. (b) Kolika způsoby si mohu v restauraci vybrat obědy na pondělí, úterý a středu, je-li v nabídce 12 různých jídel a chci-li jíst každý den něco jiného? Cvičení 5.4 Kolika způsoby můžeme mezi tři děti rozdělit 9 stejných jablek? Kolika způsoby můžeme těchto 9 jablek rozdělit mezi tři děti spravedlivě? Řešení: Jelikož není řečeno jinak, jablka jsou všechna stejná a nelze je od sebe rozlišit. Druhá otázka je triviální, zřejmě existuje jediné takové rozdělení – každému dítěti dáme tři jablka. Pro zodpovězení první otázky přiřazujeme jablka do tří přihrádek (mezi nimiž jsou dvě nerozlišitelné přepážky) symbolizujících jednotlivé děti. 11! 9!·2! = 55 Jablka můžeme rozdělit 55 způsoby, spravedlivě 1 způsobem. Cvičení 5.5 Kolika způsoby lze mezi tři děti rozdělit 15 stejných jablek a 9 stejných hrušek? Kolika způsoby to lze provést spravedlivě? Řešení: Úloha je velmi podobná předchozímu cvičení, ovoce stejného druhu je opět nerozlišitelné a spravedlivé rozdělení existuje pouze jedno (každému dítěti 5 jablek a 3 hrušky). Rozdělování hrušek a jablek děláme nezávisle na sobě, u každého druhu ovoce přitom zopakujeme úvahu z předchozího cvičení. 17! 15!·2! · 11! 9!·2! = 7 480 Ovoce můžeme rozdělit 7 480 způsoby, spravedlivě 1 způsobem. Cvičení 5.6 Kolika způsoby můžeme mezi čtyři studenty rozdělit 7 různých matematických sbírek? Řešení: U každé sbírky máme 4 možnosti darování. Darování jednotlivých sbírek je na sobě nezávislé, proto stačí použít pravidlo součinu. 4 · 4 · 4 · 4 · 4 · 4 · 4 = 47 = 16 384 Sbírky můžeme rozdělit 16 384 způsoby. Cvičení 5.7 Kolika způsoby může dát 5 chlapců 6 dívkám valentýnky, jestliže se chlapci mezi sebou nedomlouvali a každý z nich dá valentýnku právě jedné dívce? 79 Řešení: Podobně jako v předchozí úloze se každý z chlapců nezávisle na ostatních rozhoduje pro jednu z 6 dívek, užijeme opět pravidlo součinu. 6 · 6 · 6 · 6 · 6 = 65 = 7 776 Valentýnky mohou rozdat 7 776 způsoby. Cvičení 5.8 Kolika způsoby lze ze třídy, v níž je 10 hochů a 20 dívek, vybrat trojici tak, aby v ní byl alespoň jeden hoch? Řešení: V trojici může být jeden hoch a dvě dívky ( 10 1 · 20 2 ), dva hoši a jedna dívka ( 10 2 · 20 1 ), nebo mohou být všichni tři hoši ( 10 3 ). 10 1 · 20 2 + 10 2 · 20 1 + 10 3 = 2 920 Trojici lze vybrat 2 920 způsoby. Cvičení 5.9 Kolika způsoby můžeme obarvit pěti barvami dvanáct stejných kuliček? Řešení: Kuličky vkládáme do pěti přihrádek různých barev, permutujeme tedy 12 nerozlišitelných kuliček a 4 nerozlišitelné oddělovače přihrádek. 16! 12!·4! = 1 820 Kuličky lze obarvit 1 820 způsoby. Cvičení 5.10 Vyřešte v oboru Z rovnice: (a) 2(x−1)! (x−2)! + (x−2)! (x−4)! = 6x − 16 (b) (x+1)! (x−1)! − (x+4)! (x+3)! = 0 (c) 2(x−3)! (x−5)! − (x−2)! (x−4)! = 0 (d) 2(x+2)! (x−1)! − (x+1)! (x−2)! = 0 Řešení: (a) 2 (x − 1)! (x − 2)! + (x − 2)! (x − 4)! = 6x − 16 2(x − 1) + (x − 2)(x − 3) = 6x − 16 2x − 2 + x2 − 5x + 6 = 6x − 16 x2 − 9x + 20 = 0 (x − 4)(x − 5) = 0 Kořeny dané rovnice jsou čísla 4 a 5. Ze zadání plyne podmínka x ≥ 4, obě čísla jsou tedy řešením. 80 (b) (x + 1)! (x − 1)! − (x + 4)! (x + 3)! = 0 (x + 1)x − (x + 4) = 0 x2 + x − x − 4 = 0 (x − 2)(x + 2) = 0 Kořeny dané rovnice jsou čísla −2 a 2. Ze zadání však plyne podmínka x ≥ 1, řešením je tedy pouze číslo 2. (c) 2 (x − 3)! (x − 5)! − (x − 2)! (x − 4)! = 0 2(x − 3)(x − 4) − (x − 2)(x − 3) = 0 2x2 − 14x + 24 − x2 + 5x − 6 = 0 x2 − 9x + 18 = 0 (x − 3)(x − 6) = 0 Kořeny dané rovnice jsou čísla 3 a 6. Ze zadání však plyne podmínka x ≥ 5, řešením je tedy pouze číslo 6. (d) 2 (x + 2)! (x − 1)! − (x + 1)! (x − 2)! = 0 2(x + 2)(x + 1)x − (x + 1)x(x − 1) = 0 (x + 1)x(2x + 4 − x + 1) = 0 (x + 1)x(x + 5) = 0 Kořeny dané rovnice jsou čísla −5, −1 a 0. Ze zadání však plyne podmínka x ≥ 2, úloha tak nemá žádné řešení. Cvičení 5.11 Kolika způsoby můžeme nalepit na dopis známky za 18 Kč, máme-li k dispozici známky za 2, 4 a 10 Kč (v libovolném potřebném množství)? Vypište všechny možnosti. Řešení: Úlohu vyřešíme vypsáním všech možností do tabulky. 2 Kč 9 7 5 4 3 2 1 4 Kč 1 2 3 1 4 2 10 Kč 1 1 1 Známky můžeme nalepit 8 způsoby. 81 Cvičení 5.12 Na kolik oblastí rozdělí rovinu n přímek v obecné poloze (tzn. žádné dvě nejsou rovnoběžné a žádné tři se neprotínají v témže bodě)? Řešení: Promysleme si počty oblastí pro několik prvních n a následně odvoďme rekurentní vztah pro počet oblastí v závislosti na počtu přímek. Označme si on počet oblastí pro n přímek v obecné poloze. n = 1 . . . o1 = 2 n = 2 . . . o2 = 4 n = 3 . . . o3 = 7 n = 4 . . . o4 = 11 n = 5 . . . o5 = 16 Je vidět, že přidáním každé další přímky se počet oblastí zvýší o aktuální počet přímek, proto platí následující vztah: on = on−1 + n Rovina bude rozdělena na on = on−1 + n oblastí. Cvičení 5.13 Dokažte (např. matematickou indukcí): (a) 1 + 3 + 5 + · · · + (2n − 1) = n2 (b) 2 + 4 + 6 + · · · + (2n) = n2 + n (c) 3 + 5 + 7 + · · · + (2n − 1) = n2 − 1 (d) 3 + 5 + 7 + · · · + (2n + 1) = n2 + 2n (e) 1 + 4 + 7 + · · · + (3n − 2) = 3n2 − n Řešení: V prvním kroku vždy ověříme platnost pro n = 1, poté budeme předpokládat platnost pro n − 1 a z předpokladu dokážeme platnost pro n. (a) 1. Dosadíme postupně do levé a pravé strany n = 1: L = 1; P = 1; L = P 2. Předpokládejme platnost pro n − 1 a dokažme pro n: 1+3+· · ·+(2n−3)+(2n−1) = 1+3+· · ·+(2(n−1)−1)+(2n−1) = = (n − 1)2 + (2n − 1) = n2 − 2n + 1 + 2n − 1 = n2 (b) 1. Dosadíme postupně do levé a pravé strany n = 1: L = 2; P = 2; L = P 2. Předpokládejme platnost pro n − 1 a dokažme pro n: 2 + 4 + · · · + (2n − 2) + 2n = 2 + 4 + · · · + 2(n − 1) + 2n = = (n − 1)2 + (n − 1) + 2n = n2 − 2n + 1 + n − 1 + 2n = n2 + n (c) Jedná se o jinak zapsanou variantu (a), důkaz již byl proveden. 82 (d) 1. Dosadíme postupně do levé a pravé strany n = 1: L = 3; P = 1 + 2 = 3; L = P 2. Předpokládejme platnost pro n − 1 a dokažme pro n: 3+5+· · ·+(2n−1)+(2n+1) = 3+5+· · ·+(2(n−1)+1)+(2n+1) = = (n−1)2+2(n−1)+(2n+1) = n2−2n+1+2n−2+2n+1 = n2+2n (e) 1. Dosadíme postupně do levé a pravé strany n = 1: L = 1; P = 3 − 1 = 2; L = P Je vidět, že rovnost neplatí ani pro n = 1, dál nemusíme dokazovat. Cvičení 5.14 Sečtěte: (a) S = n + (n + 3) + (n + 6) + · · · + 4n (b) S = (−31) + (−27) + (−23) + · · · + 29 + 33 (c) S = n + (n + 2) + (n + 4) + · · · + 3n (d) S = (−8) + (−5) + (−2) + 1 + 4 + · · · + (3n + 1) (e) S = (−5) + (−3) + (−1) + 1 + 3 + 5 + · · · + (2n + 5) + (2n + 7) Řešení: Ve všech variantách se jedná o aritmetické posloupnosti. Pomocí diference a prvního členu určíme počet členů dané posloupnosti a sečteme pomocí vztahu Sn = n(a1 + an) 2 . (a) S = n + (n + 3) + (n + 6) + · · · + 4n a1 = n ax = a1 + (x − 1)d d = 3 4n = n + 3(x − 1) ax = 4n x = n + 1 an+1 = 4n S = (n + 1)(n + 4n) 2 = 5n(n + 1) 2 (b) S = (−31) + (−27) + (−23) + · · · + 29 + 33 a1 = −31 ax = a1 + (x − 1)d d = 4 33 = −31 + 4(x − 1) ax = 33 x = 17 a17 = 33 S = 17(−31 + 33) 2 = 17 83 (c) S = n + (n + 2) + (n + 4) + · · · + 3n a1 = n ax = a1 + (x − 1)d d = 2 3n = n + 2(x − 1) ax = 3n x = n + 1 an+1 = 3n S = (n + 1)(n + 3n) 2 = 2n(n + 1) (d) S = (−8) + (−5) + (−2) + 1 + 4 + · · · + (3n + 1) a1 = −8 ax = a1 + (x − 1)d d = 3 3n + 1 = −8 + 3(x − 1) ax = 3n + 1 x = n + 4 an+4 = 3n + 1 S = (n + 4)(−8 + 3n + 1) 2 = (n + 4)(3n − 7) 2 (e) S = (−5) + (−3) + (−1) + 1 + 3 + 5 + · · · + (2n + 5) + (2n + 7) a1 = −5 ax = a1 + (x − 1)d d = 2 2n + 7 = −5 + 2(x − 1) ax = 2n + 7 x = n + 7 an+7 = 2n + 7 S = (n + 7)(−5 + 2n + 7) 2 = (n + 7)(n + 1) Cvičení 5.15 Sečtěte (každou variantu rozložte na dvě aritmetické posloup- nosti): (a) S = 1 − 2 + 3 − 4 + · · · + (−1)n+1n (b) S = 1 − 2 + 4 − 4 + 7 − 6 + 10 − 8 · · · + (3n − 2) + (−1)2n+12n Řešení: Obě dané posloupnosti můžeme rozdělit na dvě posloupnosti, každou z nich sečteme zvlášť a nakonec sečteme oba součty. Opět se budeme opírat o vzorec z předchozí úlohy. (a) Posloupnost si rozdělíme do dvou posloupností tak, že v jedné posloupnosti budou všechny kladné členy a ve druhé všechny záporné. Abychom mohli určit poslední členy obou posloupností, musíme rozlišit případ, kdy bude n liché, respektive sudé. Pro lichá n získáváme posloupnosti S1 = 1 + 3 + 5 + · · · + n S2 = −2 − 4 − 6 − . . . − (n − 1), 84 přičemž první z posloupností má n+1 2 členů, druhá má n−1 2 členů. Určeme součty posloupností. S1 = (n+1)(1+n) 4 = n2+2n+1 4 S2 = (n−1)(−2−n+1) 4 = −n2+1 4 S = n+1 2 Pro sudé n získáváme posloupnosti S1 = 1 + 3 + 5 + · · · + (n − 1) S2 = −2 − 4 − 6 − . . . − n, přičemž první z posloupností má n 2 členů, druhá má n 2 členů. Určeme součty posloupností. S1 = n(1+n−1) 4 = n2 4 S2 = n(−2−n) 4 = −n2−2n 4 S = −n 2 Pro lichá n má posloupnost součet S = n+1 2 , pro sudá n má součet S = −n 2 . (b) Posloupnost si rozdělíme stejně jako v předchozí variantě na dvě posloupnosti. Nyní však není nutné rozlišovat lichá a sudá n, pro obě by poslední člen každé posloupnosti dopadl stejně. Pro všechna n dostáváme posloupnosti S1 = 1 + 4 + 7 + 10 + · · · + (3n − 2) S2 = −2 − 4 − 6 − 8 − . . . − 2n, přičemž každá z posloupností má n členů. Určeme součty posloupností. S1 = n(1+3n−2) 2 = 3n2−n 2 S2 = n(−2−2n) 2 = −2n2−2n 2 S = n2−3n 2 Posloupnost má součet S = n2−3n 2 Cvičení 5.16 Sečtěte: (a) S = 2 + 22 + 23 + · · · + 2n (b) S = 1 − 1 2 + 1 22 − 1 23 + · · · + (−1)n 1 2n (c) S = 1 + 2 + 4 + · · · + 2n+3 (d) S = 1 + 3 + 9 + · · · + 3n+2 (e) S = 1 + 4 + 16 + · · · + 4n−2 Řešení: V každé z posloupností vznikl další člen vynásobením předchozího členu určitou konstantou, kvocientem, jedná se tedy o geometrické posloupnosti. Součet prvních n členů geometrické posloupnosti můžeme ze znalosti prvního členu a kvocientu určit pomocí vztahu Sn = a1 1 − qn 1 − q (a) S = 2 + 22 + 23 + · · · + 2n, posloupnost má n členů a1 = 2 q = 2 Sn = 21−2n 1−2 = 2(2n − 1) 85 (b) S = 1 − 1 2 + 1 22 − 1 23 + · · · + (−1)n 1 2n , posloupnost má n + 1 členů a1 = 1 q = −1 2 Sn+1 = 1 1−(−1 2 )n+1 1+ 1 2 = 2 3 1 − −1 2 n+1 (c) S = 1 + 2 + 4 + · · · + 2n+3, posloupnost má n + 4 členů a1 = 1 q = 2 Sn+4 = 11−2n+4 1−2 = 2n+4 − 1 (d) S = 1 + 3 + 9 + · · · + 3n+2, posloupnost má n + 3 členů a1 = 1 q = 3 Sn+3 = 11−3n+3 1−3 = 3n+3−1 2 (e) S = 1 + 4 + 16 + · · · + 4n−2, posloupnost má n − 1 členů a1 = 1 q = 4 Sn−1 = 11−4n−1 1−4 = 4n−1−1 3 Cvičení 5.17 Sečtěte (každou variantu rozložte na aritmetickou a geometrickou posloupnost): (a) S = 2 + 5 + 11 + · · · + (3 · 2n−1 − 1) (b) S = 1 + 5 + 17 + · · · + (2 · 3n−1 − 1) Řešení: Každou z posloupností můžeme rozdělit do dvou posloupností – jedna bude geometrická a druhá aritmetická. Posloupnosti sečteme zvlášť a výsledky k sobě přičteme. Opět se budeme opírat o vztahy pro součty prvních n členů geometrické a aritmetické posloupnosti. (a) Posloupnost rozdělíme na geometrickou a aritmetickou následovně: S1 = 3 + 6 + 12 + · · · + 3 · 2n−1 S2 = −1 − 1 − 1 − . . . − 1 První posloupnost je geometrická, má n členů a q = 2, S1 = 31−2n 1−2 = 3(2n − 1). Druhá posloupnost má také n členů, její součet je zřejmě S2 = −n. Dohromady dostáváme součet celé posloupnosti. S = S1 + S2 = 3(2n − 1) − n (b) Počítáme analogicky variantě (a). S1 = 2 + 6 + 18 + · · · + 2 · 3n−1 = 2 1 − 3n 1 − 3 = 3n − 1 S2 = −1 − 1 − 1 − . . . − 1 = −n S = 3n − n − 1 86