Cvičení 10 - Úloha 10.6 Úloha 10.6. Pro lineární zobrazení tp : IR3 —> IR4 je Ker^ = ((2; 2; 1)T, (1; 0; 1)T), Im^ = ((1; 0; 1; 1)T). Sestrojte matici zobrazení ip. Řešení Ze zadání můžeme odvodit typ matice A lineárního zobrazení: 4x3. Vektor generující obor hodnot může být zároveň prvním sloupcem matice. Dostáváme tedy / 1 0-12 0-13 \ 0 <322 a23 1 0,32 ÍI33 \ 1 a42 a43 ) Zbývající prvky matice dopočítáme díky vektorům Kerifj. Pro ně totiž platí A ■ (2; 2; 1)T = (0; 0; 0; 0)T a A ■ (1; 0; 1)T = (0; 0; 0; 0)T. Z toho vycházejí čtyři systémy dvou rovnic o dvou neznámých: A 1 • 2 + a12 ■ 2 + a13 ■ 1 = 0 1 • 1 + a12 • 0 + a13 ■ 1 = 0 0 • 2 + a22 • 2 + a23 ■ 1 = 0 0 • 1 + a22 ■ 0 + a23 • 1 = 0 l-2 + a32-2 + 033-1 = 0 1 • 1 + a32 • 0 + a33 ■ 1 = 0 1 • 2 1 • 1 042 • 2 a42 • 0 043 a43 0 0 Vyřešením těchto systémů, z nichž první, třetí a čtvrtý jsou v podstatě stejné, dostáváme kýženou matici A: ( 1 0 1 \ 0 o