MA0005 Algebra 2, 9. seminář 23. 11. 2021 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 1 / 18 Náplň cvičení □ Maticové operace ■ Sčítaní matic ■ Násobení matic B Gauss-Jordanova metoda ■ SLR pomoci inverzní matice Literatura ■ Horák, P.: Cvičení z algebry a teoretické aritmetiky I. 2. vydání. Masarykova univerzita v Brne, 2002. ISBN 80-210-1853-4. ■ Kovár, M.: Maticový a tenzorový počet. Vysoké učení technické v Brne, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Ustav matematiky. Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 2 / 18 Motivace Mějme následující soustavu lineárních rovnic: 3n*i + 3i2x2 H-----h 3lnXn = bl a2lX2 + 322*2 H-----h 32nXn = £>2 anixi + an2x2 H-----h annxn = bn kde r? G N. Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 3 / 18 Motivace Mějme následující soustavu lineárních rovnic: 3n*i + 3i2x2 H-----h ainX" = bl a2lX2 + 322*2 H-----h 32nXn = £>2 anixi + an2x2 H-----h annxn = bn kde r? G N. Soustavu lze zapsat maticově: / 3n ai2 .. ^21 322 • • ain \ 32 n *2 \ 3ni a„2 • • • 3nn ) \ xn / Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 3 / 18 Motivace Systém / 3n ai2 V 3nl 3n2 • • • ain \ 32 n *2 }nn *2 lze zapsat symbolicky takto: /4 • x — b, kde /4 je čtvercová matice řádu n. Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 4 / 18 Motivace Systém / 3n 3i2 321 322 3ln \ 32 n *2 \ 3ni an2 ... 3nn ) \ Xn ) í bi \ b2 lze zapsat symbolicky takto: A ■ x = b, kde A je čtvercová matice řádu n. Existence inverzní matice A vzhledem k násobení by zajistila přímý výpočet řešení systému: A ■ x = b A'1-A-x = A^-b x = A'1 -b Lukáš Másilko 9. cvičení <□► < rS ► < ► < -ž ► -š •O Q, O 23. 11. 2021 4 / 18 Sčítaní matic Sčítaní matic Pro matice A, B stejného typu m x n (m, r? G N) definujeme jejich součet A + B jako matici, která vznikne sčítaním po složkách: A + B = / 3n 3i2 321 322 3ln \ 32 n + ( bn ... bin \ £>2l i>22 ... b2n \ 3mi 3m2 • • • 3mn J y bmi bm2 • • • bmn J ( 3n + bn ai2 + b12 321 + b21 322 + b22 3ln + bln \ 32n + b2n \ 3 ml + b mi 3m2 + bm2 . . . 3mn + bmn J □ S1 ► ^ -E ► < = Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 5 / 18 Sčítaní matic Sčítaní matic Pro matice A, B stejného typu m x n (m, r? G N) definujeme jejich součet A + B jako matici, která vznikne sčítaním po složkách: A + B = / 3n 3i2 321 322 3ln \ 32 n + ( bn ... bin \ £>2l i>22 ... b2n \ 3mi 3m2 • • • 3mn J y bmi bm2 • • • bmn J ( 3n + bn ai2 + b12 321 + b21 322 + b22 3ln + bln \ 32n + b2n \ 3 ml + b mi 3m2 + bm2 . . . 3mn + bmn J Poznámka: (MmXA?, +) je komutativní grupa □ S1 ► ^ -E ► < = Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 5 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3/ Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 6 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3/ 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 6 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 7 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 0-3 + 1-(-4)+ (-!)• 1 + 7-2 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 8 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2 + 1-1 + (-1) -0 + 7-3 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 9 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2 + 1-1 + (-1) -0 + 7-3 -8-3 + 0-(-4)+ 0-1+ 5-2 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 10 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3/ 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2+1-1 + (-1) -0 + 7-3 -8 • 3 + 0 • (-4) + 0-1 + 5- 2 -8-2 + 0-1 + 0- 0 + 5- 3 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 11 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součine / 1 -2-1 A ■ B = I 0 1 -1 \ -8 0 0 l-3 + (-2)-(-4) + (-l)-l + 0-0-3 + l-(-4) + (-l)-l + 7-2 -8-3 + 0-(-4) + 0- 1 + 5-2 je matice °\ ( \ 2A 7 | ■ "4 1 = 5 / 10 7 \ 2 3 / 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 \ 0-2 + l-l + (-l)-0 + 7-3 -8-2 + 0-1 + 0- 0 + 5- 3 / Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 11 / 18 Násobení matic - pracovní list Jsou dány matice A, 6, C: 1. Pro každou dvojici výše uvedených matic proveďte součin v obou směrech. Diskutujte situace, kdy to nelze. 2. Za jakých podmínek je možné součin dvou matic provést? Kdy to lze provést oběma směry? 3. Je-li možné provést součin matic C = X • Y, stanovte výraz, kterému se obecně rovná prvek c,y výsledné matice C. Jaký je typ výsledné matice Cl 4. Je násobení matic asociativní? Je komutativní? Zdůvodněte svou odpověď vlastními slovy či protipříkladem. <□► •<[51^ 1 ^)Q,0 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 12 / 18 Násobení matic - definice Násobení matic Jsou dány matice A typu m x k a matice B typu k x n. Součin matic C — A - B definujeme jako matici typu m x n, jehož prvky získáme dle vzorce k Qj = a/i • by + a/2 • b2j H-----h 3ik • bkJ = ^ a/V • b# 1=1 Poznámka: Násobení matic je asociativní, nicméně není komutativní. Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 13 / 18 Čtvercová matice Regulární vs. singulární matice Čtvercovou matici A řádu n x n (kde n 6 N) nazveme ■ regulární, právě když h(A) = r?; ■ singulární, právě když h(A) < n. Lukáš Másilko 9. cvičeni 23. 11. 2021 14 / 18 Čtvercová matice Regulární vs. singulární matice Čtvercovou matici A řádu n x n (kde r? G N) nazveme ■ regulární, právě když h(A) = n; m singulární, právě když h(A) < n. Poznámka: Množina čtvercových matic (Mn^ni +, •) je nekomutativní okruh obsahující netriviální dělitele nuly. ■ Vynásobením čtvercových matic dostaneme opět čtvercovou matici. ■ Násobení matic je asociativní, ne však komutativní. ■ Neutrálním prvkem je jednotková matice E. ■ Pouze k regulární matici A existuje inverzní matice A~ľ tak, že A-A'1 = E = A~ľ • A. ■ Dokážeme najít dvě netriviální čtvercové matice, jejichž vynásobením vznikne nulová matice. <□► •<[51^ 1 ^)Q,0 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 14 / 18 Výpočet inverzní matice Gauss-Jordanovou metodou Gauss-Jordanova metoda pro výpočet inverzní matice Mějme regulární čtvercovou matici A. □ Zapišme si matice (A\E), kde E je jednotková matice. Q Elementárními řádkovými úpravami se snažíme z matice A nalevo "vyrobit" jednotkovou matici. ■ Nejprve matici nalevo převádíme na schodový tvar. ■ Následně nulujeme prvky nad hlavní diagonálou. ■ Na závěr případně násobíme jednotlivé řádky tak, aby se nalevo objevila jednotková matice. Matice napravo je po všech výše uvedených úpravách matici inverzní k původní matici A. Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 15 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice, 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 16 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice. 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Výsledky: A-ľ = Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 16 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice. 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Výsledky: Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 16 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice. 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Výsledky: A'1 =1-4-2 0 C 1 neexistuje. 8"' = Í 18 -10 2 -24 15 -3 6-4 2 Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 16 / 18 Pracovní list - Gauss-Jordanova metoda Gauss-Jordanovou metodou jste našli matici A 1 k matici A 111 13 10 8 6 5 4 1 0 0 0 1 0 0 0 1 r^j • • • r^j 1 0 0 0 1 -2 0 1 0 -4 -2 5 0 0 1 5 1 -3 1. Najděte matice U;, kterými reprezentujete každou Vámi provedenou úpravu u±,..., un (ne N). Například úprava u±: ľ2 := r2 — 13 • r\\ 111 0-3-5 1 -)• 6 5 4 111 13 10 8 6 5 4 1 0 0 -13 1 0 0 0 1 111 13 10 8 6 5 4 2. Nechť symbol U-, odpovídá Vámi nalezené matici k úpravě u\. Pak Un ■... ■ Ui ■ A = E. Proč funguje Gauss-Jordanova metoda? ^ Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 17 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních (a) x + y + z =1 x — y — 2z = 3 2x + y + z =2 (b) (c) X + y + 2z = -1 X — 2y + z = -5 3x + y + z = 3 X + y + z = 0 X — y = 3 y + z = 1 Lukáš Másilko 9. cvičení □ S" 23. 11. 2021 18 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic: (a) x + y + z =1 x — y — 2z = 3 2x + y + z =2 (b) x + y + 2z = -1 x — 2y + z = —5 3x + y + z = 3 (c) x + y + z = 0 x - y =3 y + z = 1 Výsledky: a) (x,y,z) = (!,§,-§), Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 18 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic (a) x + y + z = 1 x - y - 2z = 3 2x + y + z =2 (b) x + y + 2z = -1 x - 2y + z = -5 3x + y + z = 3 (c) x + y + z = 0 x - y =3 y + z = 1 Výsledky: a) (x,y,z) = (!,§,-§), b) (x,y,z) = (1,2,-2), Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 18 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic: (a) x + y + z =1 x — y — 2z = 3 2x + y + z =2 (b) x + y + 2z = -1 x — 2y + z = —5 3x + y + z = 3 (c) x + y + z = 0 x - y =3 y + z = 1 Výsledky: a) (x,y,z) = (1, §,-§), b) (x,y,z) = (1,2,-2), c) (x,y,z) = (-1,4,-3). Lukáš Másilko 9. cvičení 23. 11. 2021 18 / 18