Didaktika matematiky 3, seminář podzim 2021 Jana Veseláková jana.veselakova@mail.muni.cz 1. týden (22. 9.) Úvodní seminář - požadavky k ukončení předmětu; rozdělení výstupů - konstrukční úlohy, základní konstrukce - užití manipulativní činnosti při vyvozování geometrických pojmů 2. týden (29.9.) 1) V trojúhelníku ABC je úhel   . Osa úhlu  svírá s výškou na stranu c úhel  = 2 1 ( - ). Ověřte. 2) Ve čtverci ABCD o straně délky a je narýsován rovnostranný trojúhelník ABK. Určete velikost úhlu CKB. Hedlová 3) Vypočítejte obvod rovnostranného trojúhelníku, kdybyste znali: a) velikost jeho výšky, b) velikost jeho těžnice. Vodová 4) Vypočítejte obvod rovnostranného trojúhelníku, kdybyste znali: a) délku poloměru kružnice trojúhelníku opsané, b) délku poloměru kružnice trojúhelníku vepsané. Stránská 3. týden (6. 10.) 5) Důkaz Pythagorovy věty (různé způsoby). Pokorná 6) Důkazy Eukleidových vět. 7) Obsah obdélníku, rovnoběžníku, trojúhelníku a lichoběžníku pomocí papírového modelu. Šantorová 8) Narýsujte libovolný konvexní čtyřúhelník ABCD, středy jeho stran označte K, L, M, Ověřte, že čtyřúhelník KLMN je rovnoběžník. Hladíková 4. týden (13. 10.) 9) Důkaz Thaletovy věty. Chromková 10) Vyvoďte obsah kruhu prostředky žáka na ZŠ. Nedecká Chaloupková 11) Jak se změní a) délka kružnice b) obsah kruhu, zvětšíme-li poloměr původní kružnice dvakrát (třikrát, obecně n – krát). 12) Řešte konstrukční úlohu: Sestrojte lichoběžník ABCD, je-li dáno: a = 7 cm, b = 3 cm, c = 2 cm, d = 4 cm. Blahová 13) Polopřímky AD a BC, na nichž leží ramena lichoběžníku ABCD, se protínají v bodě E. Vypočítejte délky stran trojúhelníku ABE, jestliže je dáno |𝐴𝐵| = 6 cm, |𝐵𝐶| = 16 mm, |𝐶𝐷| = 5 cm, |𝐴𝐷| = 15 mm. 5. týden (20. 10.) Geogebra a její užití – seminář s Mgr. Fajnorem 6. týden (27. 10.) 14) Do rovnostranného trojúhelníku ABC se stranou délky 5 cm je vepsán čtverec KLMN. Vypočítejte délku strany čtverce. Nováková 15) Vypočítejte povrch krychle, je-li délka tělesové úhlopříčky 21 cm. Marčíková 16) Rozměry kvádru jsou v poměru 2:3:6. Vypočítejte jeho objem, jestliže délka tělesové úhlopříčky je 14 cm. Zahálková 17) Povrch a objem jehlanu, kužele. Rzeszutková 7. týden (3. 11.) 18) Poměr objemů tří koulí je 3:5:6, součet objemů těchto koulí je 7 912,8 cm3. Určete poloměry všech třech koulí. Březinová 19) Zobrazení jehlanu a kužele ve volném rovnoběžném promítání. 20) Narýsuj pravidelný pětiúhelník a sedmiúhelník. Bohuslavová 21) Je dán komolý kužel, který má poloměr dolní podstavy R = 10 cm, poloměr horní podstavy r = 5 cm a výšku v = 3 cm. Vypočítejte objem kužele, který doplní komolý kužel na celý kužel. 22) Osová souměrnost Hodková 23) Středová souměrnost Ženatý 8. týden (10. 11.) Ukončení semináře, závěrečná písemná práce Hánová Dušek 9. týden (17.11.) – STÁTNÍ SVÁTEK 10. týden (24. 11.) Pedagogická praxe 11. týden (1. 12.) Pedagogická praxe 12. týden (8. 12.) Pedagogická praxe 13. týden (15. 12.) Pedagogická praxe Další: Planimetrie (viz studijní materiály): řešení úloh o úhlu a trojúhelníku (úlohy 1-13) řešení úloh o čtyřúhelníku (úlohy 7-18)