Přednáška 3 + 4: Racionální čísla • Ve kterém ročníku se žáci poprvé setkávají se zlomkem? Jakým způsobem je v tomto období na zlomek nahlíženo? • Kdy se v historii poprvé setkáváme se zlomky? O které zlomky se jednalo a jak se s nimi počítalo? • Jak lze zavést pojem zlomku tak, aby žák pochopil jeho význam i zápis? • Které relace a operace se vztahují k výuce zlomků na prvním stupni? Uveďte způsob, jakým je lze vyučovat s vytvořením názoru. • Kdy se žáci poprvé setkávají s desetinným číslem? Jak je lze zavést? Uveďte dva možné přístupy k představě tohoto pojmu a uveďte jejich výhody a nevýhody. • Kdy se v historii objevuje desetinné číslo? Co bylo popudem k jeho vzniku? • Jak pokračuje výuka racionálních čísel na druhém stupni, jak na sebe navazují jednotlivé pojmy a dovednosti? • Existují způsoby, jak znázornit následující operace? Pokud ano, uveďte je: sčítání a odčítání zlomků, násobení zlomku přirozeným číslem, dělení zlomku přirozeným číslem, násobení a dělení desetinného čísla přirozeným číslem, násobení zlomku zlomkem, dělení zlomku zlomkem, násobení dvou desetinných čísel. • Vysvětlete a definujte následující pojmy: zlomek (v obecném smyslu), racionální číslo, desetinné číslo, pravý zlomek, nepravý zlomek, smíšené číslo.