Minimální preventivní program Workshop Pět kroků při tvorbě MPP nKrok 1.: Charakterizujte Vaší školu n nKrok 2.: Analyzujte výchozí situaci n nKrok 3.: Stanovte cíle MPP n nKrok 4.: Vytvořte soubor aktivit pro jednotlivé cílové skupiny n nKrok 5.: Proveďte evaluaci n n Charakterizujte Vaši školu - tabulka nkontakt na vedení školy nškolního metodika prevence nvýchovného poradce nškolního psychologa (pokud má škola tuto pozici obsazenou) ninformace o specializačním studiu školního metodika prevence ntyp školy npočet tříd ve škole npočet žáků npočet pedagogických pracovníků. Krok 1.: Charakterizujte Vaší školu Krok 2.: Stručná analýza situace nCílem analýzy situace je nsubjektivní pohled školy na naktuální realitu, ve které se nachází. nJe stručná (max. 20-25 vět) nJe třeba učinit následující: 1.Zmapovat vnitřní a vnější zdroje školy 2.Provést monitoring pro školu 3.Provést analýzu výchozí situace Krok 2.: Stručná analýza situace nMožno zmínit hlavní dlouhodobý cíl školy nProstředí ve kterém se škola nachází (sídlištní, historická zástavba…) nDetašované učebny nSociokulturní charakteristika (žáci cizinci, sociálně ohrožené skupiny….) nMateriální vybavení školy nRiziková prostředí ve škole (popřípadě v okolí) nŠMP (jeho postavení, kumulované funkce) nŠkolní preventivní tým nSpolupráce s rodiči nKomunikace s okolím n!Aktuální situace v oblasti PP ve škole! n n Krok 3.: Stanovte cíle MPP nMusí jasně korespondovat s preventivní strategií školy nMusí korespondovat s koncepcí/strategií MČ/HMP v oblasti prevence rizikového chování nZohledňují všechny cílové skupiny n Krok 3.: Stanovte cíle MPP Krok 3.: Stanovte cíle MPP Krok 3.: Stanovte cíle MPP Krok 3.: Stanovte cíle MPP Krok 3.: Stanovte cíle MPP Krok 3.: Stanovte cíle MPP Další možné příklady krátkodobých cílů n nseznámit pedagogy s kompetencemi jednotlivých složek v oblasti rizikových jevů, zvláště v oblasti… nvytvořit tým úzce spolupracujících pedagogů na MPP nzapojit do zájmových kroužků a projektů realizujících se v tomto roce žáky z rizikových skupin i s nadáním nzapojit do realizace programu i třídní samosprávy ndokončení studia metodika prevence nvyhodnocení rizik a podnětů pro zřízení parlamentu dětí na naší škole nřešit financování aktivit a dlouhodobých programů MPP n n Krok 4.: Skladba aktivit MPP nPokrývá všechny cílové skupiny (žáky, učitele i rodiče), nstručná charakteristika programu, njeho realizátor, ntermín konání aktivity nosoby za program zodpovědné nU cílové skupiny žáků nás zajímá jakého typu jsou programy primární prevence n Krok 4.: Vytvořte soubor aktivit pro jednotlivé cílové skupiny nPro posouzení efektivity programu nabízíme Zásady efektivity primární prevence tak jak je definují Nešpor, Csémy, Pernicová (Praha 1999): 1.Program začíná pokud možno brzy a odpovídá věku 2.Program je malý a interaktivní 3.Program zahrnuje podstatnou část žáků 4.Program zahrnuje získávání relevantních sociálních dovedností a dovedností potřebných pro život 5.Program bere v úvahu místní specifika 6.Program využívá pozitivní modely 7.Program zahrnuje legální i nelegální návykové látky 8.Program zahrnuje i snižování dostupnosti návykových rizik 9.Program je soustavný a dlouhodobý 10.Program je prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně 11.Program je komplexní a využívá více strategií 12.Program počítá s komplikacemi a nabízí dobré možnosti, jak je zvládat n n Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny - pedagogové Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny - pedagogové Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – žáci (Tematické bloky ve výuce, zaměřené na prevenci rizikového chování) ke stažení: http://www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani-verze-2007 Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – žáci (Tematické bloky ve výuce, zaměřené na prevenci rizikového chování) Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – žáci (specifická prevence) Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – žáci (specifická prevence) Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – žáci (specifická prevence) Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – rodiče Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – rodiče Krok 4.: Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny – rodiče EVALUACE – kvalitativní hodnocení n1. Na základě vytyčených ukazatelů úspěšnosti posuďte u každého programu, zda bylo dosaženo stanovených cílů n2. Na základě zjištění rozhodněte, zda budete v hodnoceném programu pokračovat i v následujícím roce. n EVALUACE – kvantitativní hodnocení nVycházejte z dostupných dat nPokuste se zahrnout všechny cílové skupiny n EVALUACE – kvantitativní hodnocení EVALUACE – kvantitativní hodnocení n! Dobře zpracovaná evaluace může (a měla by) sloužit jako jedno ze základních východisek pro plánování primárně preventivních aktivit pro příští rok! n Efektivní program vyžaduje spolupráci na několika úrovních nŘeditel školy - má odpovědnost za podporu, vytváření a realizaci programu nŠkolní metodik - koordinuje přípravy a realizace programu (vyhláška č. 72/2005 Sb., příloha č. 3 – standardní činnosti ŠMP) nPedagogický sbor - jednotliví učitelé začleňují preventivní témata do výuky jednotlivých předmětů (RVP) nTřídní učitelé - stěžejní úloha při naplňování MPP nŽáci - participují na přípravě a realizaci programu nMetodik prevence PPP- zajišťuje odbornou a metodickou pomoc pro ŠMP a je garantem kvality programů nSpolupráce s jinými organizacemi v regionu n n