i mm, ma V \ -■- - ■_J MUDr. Ondrej Trojan Je vedoucím lékařem oddělení, odborným zástupcem prv obory psychiatrie a sexuologie. V těchto oborech působí řadu let též jako soudní znalec. Publikoval řadu odborných článků v domácích i mezinárodních časopisech a přednášel a přednáší na četných konferencích domácích i zahraničních i na zahraničních univerzitách (mj. New York, Jeruzalém). V letech 2004-2006 byl členem výkonného výboru Evropské sexuologické společnosti, pro kterou organizoval 8. kongres EFS v Praze (2006), jehož byl prezidentem a též působil jako člen poradního sboru Světové sexuologické federace. Od roku 2005je členem výboru České společnosti pro sexuální medicínu. Členem Evropské společnosti pro sexuální medicínu, České neuropsychiatrické společnosti a Slovenské sexuologické společnosti. Autor či spoluautor několika knih odborných a populárních. Specializuje se na terapii sexuálních poruch, psychoterapii sexuálních deviací, párovou sexuální terapii, psychoterapii ifarmakoterapii duševních nemocí a poradenství související s těmito terapeutickými oblastmi. Průvodce sexuální výchovou pro věk 8-11 Ve škole neprobíhá jen výuka podle osnov. Třeťáci už často cítí ono podivné lechtání kolem pupíku, a tak je klidně přistihnete na nějakých webových stránkách pro dospělé nebo s časopisem, který rozhodně nebyl určen jim. To je ten správný výchovný okamžik, dobrý výchozí bod. Teď zvažte několik možností - kluci byli zvědaví, jak vy- í padá ženské tělo, bylo lákavé dělat něco zakázaného, vytáhnout se před dívkami... důvodů mohlo být více. Není nic neobvyklého, když si malé děti ze zvědavosti I tajně prohlížejí „nahaté" časopisy. Ostrá odpověď a zákaz je zanechá v rozpacích, s pocitem viny nebo ostudy nad š jejich sexuální zvědavostí. V každém případě mějte na paměti, že v tomto věku jsou děti i nadále fascinovány lidským tělem. Během prepubertální fáze jejich vývoje by ; mohlo pomoci, když se dozvědí, jak vypadají lidská těla v různých fázích vývoje. Důležité je sdělit i vlastní názor. Řekněte, jak se vy osobně stavíte k časopisům a jiným ; zobrazením (internetu), které sexualitu zneužívají. Pokud souhlasíte s Freudovou „teorií latence", domníváte se, že třeťáci nemají o sexualitu ani nejmenší zájem. A zatím ; opak je pravdou. Mnoho dětí tohoto věku sice váhá zeptat se dospělých na sexuální otázky, ale ne z nedostatku zájmu. : Naopak, třeťáci překypují dychtivostí po nezodpovězených (a obvykle nevyslovených) otázkách. Ve skutečnosti ale často zjišťují, že není příliš vhodné se o těchto věcech bavit. Několik nesouhlasných pohledů nebo šokovaných a . rozčilených odpovědí, takové signály přicházejí z domova. Zkuste ve škole vytvořit prostředí, které podporuje komunikaci. Ale nezapomeňte, že pronikání dítěte do vnějšího světa přináší do jeho života mnoho vlivů. Ať se vám to líbí nebo , ne, společenské postoje k diskusi o sexuálních tématech jsou stále ještě plné viny, rozpaků, studu, strachu atd. í Následují typické otázky dětí ze třetí třídy (a možné, ale ne jedině správné, odpovědi), o kterých se ale často mezi ! rodiči a dětmi nemluví: * Ot: Kolik musí být člověku let, aby mohl mít dítě? Odp: Jakmile dívka začne menstruovat, může mít dítě. ; Některé dívky mají menstruaci už V deseti letech. Ale i když mohou otěhotnět, neznamená to, že se mohou stát ' matkou. Rodičovství je velký úkol. Je lepší, když dívky počkají, až vyrostou. Ot.: ...a co chlapci? Kdy se mohou stát tatínky? Odp.: Jakmile se u chlapce tvoří sperma, může způsobit ; těhotenství. Mnoho chlapců začne produkovat sperma ' mezi třináctým a čtrnáctým rokem. Ale zase jen z hlediska tělesného, což neznamená, že je připraven na zodpovědnost spojenou s otcovstvím. i Ot.: Kdy mi vyrostou prsa? Odp.: Každý člověk se vyvíjí jinak. Už brzy budeš ve \ věku, kdy se začne tvé tělo měnit, zvětší se ti i prsa. Mně bylo dvanáct, když se mi začala měnit postava. ; Ot.: Mají chlapci menstruaci? Odp.: Ne. Menstruace je odlučování krvavé tkáně, která se vyvíjí v ženině děloze. i Ot.: Vojtova sestra má miminko, ale není vůbec vdaná. Jak je to možné? \ Odp.: Pokud má muž se ženou pohlavní styk, ať jsou i manželé nebo ne, může žena otěhotnět. Já si myslím, že '. by se žena měla vdát, a potom mít miminko. Myslím, že ' nejlepší je, když rodina žije pohromadě. Ot.: Co to je „šoustat"... Co to znamená? ; Odp.: To je výraz pro pohlavní styk, není to moc hezké slovo a existují lepší označení (souložit, milovat se třeba). V tomto věku by si děti měly uvědomit, že každý člověk se vyvíjí svým vlastním způsobem a tempem, že je to tak správné. Děti, kterým nem tato základní informace poskytnuta, mohou strávit léta obavami, že je s nimi něco v nepořádku. Věnujte také pozornost odlišnému vývoji obou pohlaví. Koneckonců, kde je psáno, že o menstruaci potřebují vědět pouze dívky a o polucích jenom chlapci? Vzhledem k tomu, že muži a ženy žijí po celý život ve vzájemném kontaktu, je úplně jasné, že si uvědomují, jak fungují jejich těla. Typickým rysem třeťáků je skromnost, dokonce snad přehnaná ostýchavost vzhledem k vlastnímu tělu, při hovoru o tomto problému se může objevit i jistá zdráhavost. Pamatujte si, že sexuální výchova zahrnuje mnohem více než jen poučení o sexuálních specifikách. Děti se potřebují kromě informací naučit i dovednosti, které jim pomohou uvědomit si tento aspekt života a vyrovnat se s ním. Nejdůležitější dovedností je schopnost rozhodování, něco, co se člověk nenaučí přes noc. Když dospívá, stává se život stále složitějším, rozhodnutí je čím dál tím více a vnější vlivy se zintenzivňují. Rozumný pedagog pomáhá dítěti připravit se na tuto změnu a nutnost dělat vlastní rozhodnutí. • Pomozte dětem shromáždit informace, a zvážit možnosti, než se rozhodnou. Pomozte jim uvážit možné následky každé volby. • Pomozte jim pochopit, že každé rozhodnutí má nějaké následky. Zahrajte si hru „Co se stane, když..."■ „Co se stane, když se rozhodneš, že se nebudeš učit na-prověrku z matematiky?" „Co se stane, když půjdeš na gymnastiku místo na košíkovou?" „Co se stane, když tě kamarád přesvědčí, abys ukradl v obchodě žvýkačky?" ' Přijímejte rozhodnutí dítěte, pokud nejsou škodlivá. Chápejte, že se rozhoduje na základě vlastního výběru a chuti. Vy osobně byste se třeba rozhodli jinak. • Stanovte hranice rozliodování. Pokud by jeho rozhodnutí mělo zcela nepřijatelné nebo nebezpečné následlcy, vysvětlete mu, proč nemůžete jeho volbu přijmout. Dobrá rozhodovací schopnost je dovednost, jíž se člověk musí naučit. Děti, u nichž tuto dovednost podporujete, dokáží posléze rozvíjet a přijímat odpovědnost. V nadcházejících letech dospívání se vaše dítě setká s přehršlí situací, kdy bude muset činit rozhodnutí. Zvlášť kritická je oblast sexuálního rozhodování. Spojení mezi sebedůvěrou, rozhodovací schopností a sexuálním chováním dospívajících se věnuje velká pozornost. Je známo, že mladí lidé, kteří jsou sebevědomí a kteří mají návyky a znalosti potřebné pro správnou volbu, se také mnohem lépe rozhodují. Což platí nejen o sexualitě, ale i o dalších aspektech jejich života. Ostatně to platí i o nás dospělých. Představte si, že by vám někdo dal za úkol rozhodnout se, zda třeba změníte zaměstnání, a neřekl vám ani, co byste měli v nové práci dělat ani kolik za to dostanete! Ve čtvrté třídě vývoj pokračuje. Samy děti svůj růst a počátek puberty často sledují více s obavami, rozpaky než s radostí. Ve skutečnosti mají jen málo zkušeností, a když, tak trochu odlišných...větší zájem o opačné pohlaví, školní škádlení kamarády a kamarádkami. Nastávají definitivní změny. A on či ona si vůbec nejsou jisti svými pocity. Ta novota je nejen vzrušující, ale i děsivá. V této době pociťují děti kvůli těmto změnám ostych, stahují se do soukromí a často nosí hluboko v sobě obavy, zdaje tento proces normální a zda jsou normální ony samy. Čtvrťák si uvědomuje blízkost začátku puberty. Dívky mohou začít dospívat již ve třetí třídě, u chlapců je tento vývoj o rok dva opožděn. V každém případě by jej škola na to měla připravit. To mu usnadní vyrovnání se s obavami a otázkami, které se jistě objeví, i když často nevyslovené. Pokuds ním v rodině o sexuálních tématech otevřeně hovoří rodiče, bude dítě pravděpodobně více otevřeno ke školní diskusi, ale takových rodin nejspíše není většina. Děti v té době již mají mnoho různě kvalitních sexuálních informací z rozličných zdrojů, od kamarádů, z televize, z písniček, z časopisů, z internetu - máte ideální příležitost k diskusi, příležitost poopravit mnohdy dost divoké postřehy. Otevřená školní komunikace o sexu má větší význam než jen usnadnit dítěti cestu k dospívání. Může pomoci propagaci pozitivního a ohleduplného postoje k sexualitě, zmírnění strachu a obav, vybudování důvěry, pochopení a podpory. Puberta není jen sexuální záležitostí, kterou je třeba s vaším dítětem probrat, ale zaujímá pravděpodobně přední místo v jeho mysli. A ani si to obvykle neuvědomuje. Je to doba velkých změn v životě dospívajících, která i za velmi dobrých podmínek může být zamotaná a děsivá. Takže předběžná příprava na události puberty zřejmě vyústí v mnohem pozitivnější náhled na celý proces. Lidé mají tendenci považovat menstruaci a první ejakulaci za signály příchodu puberty. Ve skutečnosti je puberta etapa života značená sledem událostí, proces, který trvá několik let. Menstruace a první ejakulace se vlastně objevují dost pozdě. Ale z nějakých důvodů se považují za „nej-významnější události", možná proto, že jsou tak nápadnými známkami dospívání. Pomůžete-li dítěti pochopit časový rámec puberty, zmírníte klasické strachy typu: „Proč roštu tak rychle, víc než moji kamarádi?" „Kdy už „to" dostanu?" „Co to se mnou je?" „Jsem normální?". Děti, jež jsou si málo vědomy rozdílností vývoje, mohou být těmito starostmi jako posedlé, stráví měsíce, snad roky plné obav a starostí. Sami určitě víte své - taky máte za sebou pubertu. Vůbec není špatné některé vzpomínky dětem převyprávět. Pořadí pro dívky 1. Vývin prsou (zhruba mezi osmým a třináctým rokem). 2. Rozšíření boků. 3. Rovné ochlupení. 4. Rychlý růst. 5. Ochlupení je zkadeřené. 6. Menstruace (dva roky po začátku vývinu prsou). 7. Ochlupení v podpaží. 8. Změny hlasu. Pořadí pro chlapce 1. Růst varlat a šourku (zhruba mezi deseti a čtrnácti roky). 2. Rovné ochlupení. 3. První změny hlasu. 4. První ejakulace (asi za rok po růstu varlat). 5. Ochlupení je zkadeřené. 6. Rychlý růst. 7. Ochlupení v podpaží. 8. Značné změny hlasu. 9. Růst vousů. Puberta samozřejmě nejsou jen fyzické změny. Objevující se sexuální cítění, emoce, mezilidské vztahy, stresy—to vše tvoří tuto přeměnu. Děti mají často následkem svého dospívání protichůdné pocity a potřebují ujištění, že jsou tyto pocity normální. Puberta není nikdy procházka růžovým sadem. Čtvrťáci již mají kapacitu, aby pochopili význam rizika, a je dobré na některá upozornit. V tom věku už asi o AIDS každý z nich slyšel, ať od rodičů či od někoho jiného. Máte mnoho příležitostí, jak svým dětem něco nového říci. Jste v pozici, kdy jim tato fakta můžete zprostředkovat jemně a klidně, způsobem, který poučí, posílí, ale nepoděsí. Ve čtvrté třídě by děti už měly pochopit, že AIDS je smrtelná a přenosná nemoc způsobená virem. Dětem by se mělo dostat ujištění, že AIDS nelze přenést běžným kontaktem s nemocným (objetí, sdílení jídla, sezení vedle infikovaného člověka), že se virus, aby mohl nemoc způsobit, musí dostat do krevního oběhu. Během raného dospívání (mezi devíti a dvanácti lety) buďte připraveni poskytnout i detailnější informace o přenosu a prevenci AIDS. V tomto věku děti zejména potřebují vědět, že: -AIDS se přenáší nesteritními injekčními stříkačkami a jehlami (mezi toxikomany i jinde). Děti je nutno varovat před vzájemným propichováním uší, tetováním a rituály „pokrevního bratrství". - Virus AIDS se nachází v tělních tekutinách, jako je krev, sperma a poševnísekret, může se šířit vaginálním i análním stykem. - Další nemoci jsou také způsobeny viry. Některé se přenášejí pohlavním stykem - třeba hepatitída B, jiné krví, a jsou proto hodně rozšířeny mezi lidmi zneužívajícími drogy jako třeba hepatitída C. Jiné se přenášejí vzduchem s kapénkami sekretu a může se jimi nakazit každý - chřipka. - Lidé se mohou velmidobře chránit. Úplná ochrana je ale spojena se sexuální abstinencí. Samozřejmostí by mělo být nepoužívání drog, zvláště těch, co se píchají do žíly. Proti chřipce a hepatitíde B může pomoci očkování, to ale nemáme ani proti HIV ani proti hepatitíde C. - Kondomy významně pomáhají snižovat riziko nákazy HIV, nebo hepatitídou během pohlavního styku. Upevňujte schopnost bezpečného chování, umění říci „ne" dospělým, ale i třeba spolužákům, kteří se chovají nevhodně. Upevňujte informaci, že jejich tělo je pouze jejich a nikdo nemá právo se jich proti jejich vůli dotýkat či dotyky vyžadovat. Ze pokud by se jim něco takového přihodilo, je dobré, aby to sdělili tomu, komu důvěřují - hlavně rodičům. Jistě je dobré probrat témata sexuální výchovy s rodiči, jednak aby se předešlo možným konfliktům mezi nimi a školou, ale zejména proto, že ideální sexuální výchova probíhá paralelně ve škole i v rodině. Jen rodina poskytne informaci o v ní uznávaných hodnotách a tento úhel pohledu je také důležitý. Střední školní věk (zhruba do 12 let) je poměrně klidným údobím přípravy na velký třesk - pubertu. Dominuje vysoká tělesná zdatnost a výkonnost. Odlišnosti od normy jsou vnímány velmi silně a zakládají pocity méněcennosti, zvláště u dívek. Zde se mnohdy tvoří podhoubí pozdějších vážnějších poruch, např. těch, které souvisejí s příjmem potravy (mentální anorexie, bulimie). Nově se u děvčat zhruba od 8 let, u chlapců od 9 let projevuje ochranitelské, rodičovské chování vůči mladším (předškolním) dětem. Období kolem 10. roku pak je nesmírně důležité pro přijetí mužské a ženské role. Nejvíce zde působí vrstevníci, jejich již mnohdy spletité vztahy. Děti v tomto věku již jsou schopny velmi přesně vycítit kvalitu vztahu mezi rodiči a citlivě reagují na jeho (skutečné či domnělé) ohrožení. Jsou již dost chytré, aby pochopily přetvářku a citlivě vnímaly změny v chování rodičů, aniž by je mnohdy uměly správně vysvětlit. Ve středním školním věku také snášejí děti nejhůře rozvod rodičů. Proto by již měly vědět, že se rozvody někdy dějí. Jsou zahlceny spoustou informací z médií, ale ještě si s nimi mnohdy nevědí rady. V mladším a středním školním věku též bývají velmi často obětí sexuálního zneužití. Sexualita je zajímá, nicméně již se zvyšuje přirozený stud a - od středního školního věku - se vůči rodičům a učitelům objevují různě silné zábrany. Na 1. stupni je možné využít vskutku spoustu situací, které ještě nepříliš specializovaná výuka přináší. Lze se opřít o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (VÚP 2007): 9 Očekávané výstupy (mj.) - žák: Ľ l uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví; lí! dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných; jj chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě. Co by se měly děti mladšího školního věku dozvědět ve škole o sexu? Že... : I onomu „pínďourkovi, pifíkovi, šulínkovi atd." (doplňte si podle zvyklostí) se říká penis a „buchtičce, pipince, pinďulce..." vulva; : J kluci mají penis a varlata, holky vulvu a v břiše pochvu, dělohu, vaječníky; lI není v pořádku, když by je neznámý dospělý člověk chtěl hladit nebo žádal, aby se ho dotýkaly; ; i ani známý člověk (kromě např. lékaře při vyšetření) se nesmí dotýkat jejich vulvy, penisu, zadečku a podobně; a už vůbec nikdo nesmí dotyky na svém těle po nich žádat; když se jim nějaké dotyky nebo situace nelíbí, měly by se obrátit na někoho dospělého, komu věří; když nemají nikoho, komu by se mohly svěřit, mohou využít linek důvěry; když se dospělí lidé mají rádi, mohou si to projevovat různými příjemným tělesnými dotyky, třeba hlazením, polibky, objímáním, a podobně projevují lásku i svým dětem; ;j když se dospělí milují, mohou se rozhodnout, že budou mít dítě, a v takovém případě při pohlavním styku přejdou spermie z mužova těla do ženina a jedna z nich oplodní vajíčko; : í polibky jsou různého druhu, jinak dáme pusu strýčkovi na návštěvě - asi na tvář, jinak bude vypadat pusa od rodičů -spíše na rty - a jinak, vášnivěji, se líbají milenci; I z oplodněného vajíčka se asi 9 měsíců vyvíjí v matčině těle plod, potom se narodí dítě; úl tomu období se říká těhotenství. A jaké informace přidat dětem kolem počátku puberty? i těhotenství obvykle trvá 9 měsíců a po tu dobu se dítě v děloze vyvíjí, pak nastane porod a při něm se z dělohy pochvou dítě narodí; .1 už v okamžiku oplodnění je dáno, zda se narodí hoch, nebo děvče; .! při pohlavním styku vsune muž penis do ženiny pochvy a tomu se říká pohlavní styk neboli soulož; I to, čemu se říká sex, neznamená jen pohlavní styk, ale mazlení, hlazení, líbání, objímání a řadu dalších projevů, jimiž si lidé projevují svůj cit; ! líbání je jeden z prvních stupňů sexuálního sblížení, není ale bez rizika, zejména při hlubokém, francouzském polibku je možno se nakazit (nebo nakazit druhého) například angínou, mononukleózou, oparem, ale i třeba hepatitídou A; naopak virem HIV se při líbání nenakazíme; i láska typicky vzniká mezi lidmi rozdílného pohlaví, stejně krásný cit ale může být mezi dvěma homosexuálními muži nebo ženami; i dospělí lidé se mohou rozhodnout, zda se stanou manželi nebo spolu budou žít bez manželství; :i většina náboženství vyžaduje, aby lidé, kteří se milují, měli svatbu; j každý má právo rozhodnout se, koho chce milovat a s kým chce nebo nechce mít pohlavní styk, a nikdo nemá právo toho druhého k sexu nutit; ] když se dítě narodí, jsou rodiče povinni se o ně starat, a proto by měli mít děti ti dospělí lidé, kteří už to dokáží - dítě je závazek na celý život; I je právem každého člověka rozhodnout se, zda chce mít dítě; ! když se dospělí lidé milují a nechtějí mít dítě, je třeba, aby používali kondom nebo aby žena užívala antikoncepční pilulky nebo náplasti; i někdy se stane, že rodiče spolu už nechtějí žít, potom se rozejdou nebo rozvedou; ■I v takovém případě určí soud, u koho z rodičů dítě zůstane, ale druhý z rodičů má povinnost se o ně také starat a nepřestává je mít rád; I všechny děti mají stejná práva, nezáleží na tom, zda jsou to kluci, holky, zda jsou černérnebo bílé či jiné rasy, zda jsou nemocné nebo zdravé či žijí s oběma rodiči nebo s jedním; 1 dítě se vyvíjí postupně v dospělého člověka a první období, kterým při tom prochází, je puberta; ! v pubertě dochází k mnoha tělesným změnám i změnám v myšlení; dívky dostávají první měsíčky (menstruaci), u chlapců se začíná tvořit sperma a varlata produkují spermie. mm mm ******* **rtíí t Mgr. Kamila Tothová, DiS. Absolventka jednooborové pedagogiky na FF UK, absolventka KVP G, metodička prevence Pedagogicko-psychologické poradny Ústeckého kraje a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Teplice. Vývoj osobní identity ¥ dospívání Osobní identita, jinak sebepojetí, je „souhrn představ a hodnotících soudů, které člověk o sobě chová". Blatný uvádí několik definic sebepojetí, vybírám definici Shavelsona, Bubnem a Stantona: „V nej širším smyslu je sebepojetí percepcí sebe samého. Tyto percepce jsou formovány prostřednictvím zkušenosti s prostředím... a jsou ovlivněny zvláště posílením z prostredia od významných druhých." Jiní autoři sebepojetí popisují jako postoj k sobě. Stejně jako jiné postoje i postoj k sobě má tři aspekty: aspekt kognitivní (obsah a struktura sebepojetí), aspekt afektivní (sebehodnocení) a konativní (motivace, regulace chování). Dospívání je široký pojem, lze jej (biologicky) charakterizovat jako životní úsek ohraničený na jedné straně prvními známkami pohlavního zrání a akcelerací růstu a na druhé straně dosažením plné pohlavní zralosti.Věk tomu odpovídající je různý, rozdílný u chlapců a děvčat, rozdílný ale i mezi příslušníky stejného pohlaví. Pojem dospívám není však pouze pojmem biologickým (i když jej lze takto celkem jednoznačně definovat), s biologickým zráním se pojí dospívání psychické a sociální. Podle Eriksona je dospívání charakteristické hledáním vlastní identity, bojem s nejistotou a pochybnostmi o sobě samém, o své pozici ve společnosti. Období dospívání je natolik dlouhé období (může být i delší než 10 let), že je dále členěno na období pubescence a adolescence. Období pubescence má fázi prepuberty, která trvá přibližně od 11 do 13 let. Začíná prvními známkami pohlavního dospívání a končí nástupem menarche u dívek a prvními nočními polucemi u chlapců. Vývoj u chlapců bývá v tomto období obecně o 1-2 roky zpožděn. Druhá fáze období pubescence je fází vlastní puberty, která začíná dokončením prepubertálního vývoje a končí dosažením reprodukční schopnosti, tzn. pravidelné ovulace u dívek. Toto období lze vymezit věkem 13-15 let. V pubertě se výrazně mění zevnějšek mladého člověka. Freud toto období označil jako genitální stadium charakteristické oživením sexuálního pudu. Období adolescence probíhá mezi 15.-22. rokem života. Charakteristické je dosažením plné reprodukční schopnosti. Mění se postavení mladého člověka ve společnosti, mění se vztahový rámec mladého člověka a jeho sebepojetí. Období dospívání se dále Uší kulturně a historicky. Margaret Meadová např. zjistila, že na ostrově Samoa dospívání probíhá nenápadně, bez výraznějších změn v chování (její výzkum byl odbornou veřejností zpochybněn). Přesto jsou známy rozdíly v dospívání v chudších a vyspělejších zemích (ve vyspělejších zemích trvá období dospívání déle a projevuje se nápadněji). Za posledních sto let se v rozvinutých zemích urychlil nástup dospívání. Grimm uvádí, že první známky dospívání se dnes sice objevují v nižším věku, ale jiné známky dospívání svědčící pro dokončování dospívání se dostavují později. Dospívající v současné době potřebuje více času pro dosažení vzdělání, ale i pro rozvoj všech složek osobnosti, proto se zkracuje období dětství a oddaluje se nástup dospělosti. Vývoj identi Rubli: Eriksonova teorie byla ovlivněna Freudovou psychoanalytičkou teorií vývoje osobnosti. Eriksonova teorie se od Freudovy liší - Freud zdůrazňuje biologii a sexualitu, Erikson sociální a kulturní kontext. Na rozdíl od Freuda, který kladl důraz na vývoj osobnosti v dětství, Erikson věřil, že tento vývoj pokračuje v průběhu celého života. Erikson navrhl osm fází vývoje, čtyři spojené s dětstvím, jednu s dospíváním a tři s dospělostí. Každá z fází je charakterizována krizí. Níže uvedená tabulka obsahuje kromě Eriksonových stadií i porovnání s Freudovou teorií a teorií kognitivního vývoje Piageta. Augusto Blasi a Kimberly Glodis shrnu (a) Identita je explicitní nebo implicitní odpověď na otázku Kdo jsem?; (b) která obsahuje dosažení nové jednoty mezi prvky něčí minulosti a jeho očekávání do budoucna; (c) tak, že klade důraz na smysl pro stejnost a kontinuitu; Jutta»?»«»; sociální vývoj člo\ /ěka do narozer ií na práh dospělost -44 í-»i A*** *■* -i„j*»»-»»*w*»»■" . ..;(#§, 0> » ■ • ■ , narození-18 m. orální primární důvěra vs. nedůvěra senzormotorické pohyby těla, pláč, pojmenování, ukazování reflexní sed, dotyk, uchopování, chůze 18 m-3 roky anální autonomie vs. stud. pochybnost symbolické (preoperatívní) věty, „telegrafický žargon" šplhání, běh 3-6 roků oidipovské iniciativa vs. vina intuitivní (preoperatívní) spojky a předložky snadné dorozumění zlepšení koordinace, tříkolka, skoky 6-11 roků latence píle vs. podřízenost konkrétní operativní podřadné věty, čtení a psaní, řečové úvahy narůstající dovednosti, sporty, rekreační kooperativní hry 12-17 roků adolescence (genitální) identita vs. zmatení rolí formálně operativní abstraktní úvahy, abstraktní manipulace tříbení dovedností 14 Obrázek je dostupný na: hnp:Ilzdravi.el5.cz/clanekipostgradi