Parlament ➢ Hodnoty a principy ➢ Uplatnění principu většiny. ➢ Všeobecné a rovné svobodné právo a svobodné volby. ➢ Parlament jako reprezentace lidu (reprezentativní a politicky vázaný mandát) ➢ Pluralita politických, ekonomických a sociálních zájmů ➢ Pluralita názorů je vyjadřována politickými stranami. Státověda Parlament ➢ Složení Počet poslanců – pevný nebo pohyblivý (např. jeden poslanec na 50 tis. voličů). ➢ Faktory ovlivňující složení: ➢ Federativní ➢ Národnostní ➢ Pohlaví ➢ Rotace ➢ Věk ➢ Vzdělání ➢ Struktura ➢ Jednokomorové parlamenty převládají ➢ Dvoukomorové zejména ve federativních státech Státověda Parlament ➢Působnost ➢ Ústavodárná ➢ Zákonodárná ➢ Iniciativně politická – jednání o vnitřní a zahraniční politice ➢ Kontrolní – ústavnost a zákonnost, rozpočet, dotazy, interpelace. ➢ Vnitřní – jednací řád, vydávání poslanců k trestnímu stíhání, finance. ➢Pravidla činnosti ➢ Svolávání schůzí, zahájení, kvorum. ➢ Jednání, hlasování a zápisy. ➢ Postup přijednání o důvěře vládě. Státověda Parlament Práva poslance ➢ Být volen do orgánů parlamentu ➢ Vystupovat v parlamentu ➢ Aktivní účast na jednání orgánů, kde není členem ➢ Požadovat informace od orgánů státní správy a vlády ➢ Klást otázky vládě ➢ Vytvářet poslanecké kluby či frakce ➢ Na poslaneckou imunitu ➢ Na materiální zabezpečení Povinnosti poslance ➢ účastnit se jednání sněmovny a sněmovních orgánů ➢ Mluvit k věci a dodržovat pořádek Státověda Tvorba zákona Způsob stanovení obsahu zákona ➢ Vládnoucí třída bez omezení určuje, co je právem, tedy co je v jejím zájmu – marxistické pojetí práva. ➢ Nejedná se o tvorbu, ale o nalézání práva podle přirozených (rozumových, božích) zákonů, zjistitelných rozumem nadanými lidmi – Hobbes. ➢ Prakticky se postupuje mezi dvěma výše uvedenými krajnostmi Státověda Tvorba zákona Příprava zákona – 2 etapy ➢ Legislativní záměr – potřeba právní úpravy – záměr zpracovat návrh zákona. ➢ Většina návrhů zákonů vzniká v rezortech, následuje mezirezortní připomínkování a výsledek projedná vláda. ➢ Vláda má zákonodárnou iniciativu a předkládá parlamentu zákon ke schválení. ➢ Návrh zákona může být podán poslanci, obvykle vytvořen v orgánech parlamentu. Státověda Tvorba zákona ➢ Zákonodárný proces má 4 stádia. ➢ Zákonodárná iniciativa – obvykle v prezidentské formě vlády nemůže předkládat návrh zákona exekutiva, v parlamentní nemůže parlament jako celek. ➢ Projednání návrhu zákona – systém několika čtení. Složitější ve dvoukomorových parlamentech – souhlas obou komor. ➢ Konečné hlasování o návrhu zákona podle zásady většiny. ➢ Vyhlášení zákona Státověda Tvorba zákona ➢ Časové údaje významné pro existenci zákona ➢ Den schválení – den úspěšného ukončení hlasování o návrhu. ➢ Den platnosti – den zveřejnění zákona v úřední sbírce. ➢ Den účinnosti – od kdy lze zákon aplikovat. Např. platí-li zákon pro právní vztahy před dnem platnosti se označuje jako retroaktivní. Státověda