Název: Zachráním svůj strom? Mgr. Lucie Pištěková Typ projektu:  Podle délky: mimořádně dlouhodobý (cca 2-5měsíců)  Podle prostředí: školní i mimoškolní  Podle počtu zúčastněných: společný (třídní)  Podle organizace: vícepředmětový  Podle navrhovatele: uměle připravený  Podle informačních zdrojů: volný i vázaný Smysl projektu: Studenti se naučí vážit si stromů a přírody. Pochopí význam deštných pralesů. Pochopí, že nám pralesy dávají kyslík a také, že jsou z části nelegálně káceny. Uvědomí si rozdíly v životě lidí. Naučí se komunikaci, spolupráci a vyjadřování se. Výstup:  Výstava fotografií dokumentující průběh projektu  Pamětní listiny  Texty tvůrčího psaní – příběhy  Kresby a otisky stromů  Zasazený strom Předpokládané cíle: Kognitivní: žáci: - znají příčiny a důsledky kácení deštných pralesů - porozumějí situacím lidí žijících v oblastech tropických pralesů - navrhnou řešení, které zabrání kácení deštných pralesů, popřípadě navrhnou způsob, jak kácení omezit a minimalizovat - chápou vzájemnou závislost a propojenost oblastí tropických pralesů a Evropy - obhájí si své stanovisko a názor Afektivní: žáci: - přijímají zodpovědnost za sebe a svět, ve kterém žijí - jsou motivováni k tomu, aby se aktivně podíleli na řešení místních problémů a přispívali k řešení problémů deštných pralesů - jsou solidární s lidmi žijícími v podmínkách deštných pralesů Psychomotorické: žáci: - dokáží vymezit problém kácení deštných pralesů, analyzovat ho a hledat různá řešení - dokážou efektivně spolupracovat s ostatními studenty na projektu - dokážou si na základě informací vytvořit vlastní názor na problematiku tropických pralesů - dokážou využívat empatie (chápou situaci lidí v oblasti tropických pralesů) Předpokládané činnosti: - vyhledají si místo (chráněnou krajinnou oblast), kterou chtějí navštívit - písemně zpracují téma (slohová práce) - velkoplošná malba stromu - výlet na zvolené místo – kresba a frotážování (otisk) stromu - práce s textem – Muž, který sázel stromy - vyhledávání informací (internet, knihy, časopisy…) - práce s textem – tvorba komiksu - vzájemná prezentace komiksu - tvůrčí psaní – vymyšlení příběhu k fotografiím - výtvarné zpracování společného problému (detailu) lidí z fotografií - výroba totemu a složení „modlitby“ (básnička, věta…) - vytvoření pamětní listiny a napsání návrhu řešení, jak zabránit kácení a zneužívání pralesů - zasazení stromku (rostlinky) Organizace: - práce ve skupinkách, samostatná práce - práce ve škole, mimo školu Předpokládané výukové metody: - metody slovní: práce s textem, vysvětlování, brainstorming, rozhovor, diskuze - metody praktické: grafické a výtvarné činnosti (kresba, frotážování) - metody názorně demonstrační: pozorování, práce s fotografiemi - metody řešení problémů - didaktické hry Předpokládané pomůcky: - Diktafon, počítač - Přílohy – pravidla her (Lovci lidí, text – Muž, který sázel stromy, Nábytek z tropického dřeva – text a komiks) - Mapy, atlasy, encyklopedie, knihy - Papíry, tužky, výkresy – formát A3 a A1, barvy, štětce, pastelky - Materiál – kartony, papíry, textil, dřevo, provázky, přírodniny, PET lahve, noviny - Lepidlo, fotografie, hrací kostky - Květináč Způsob prezentace projektu: - Velká výstava fotografií dokumentující průběh projektu v prostorách školy. Výstava je doplněna pamětními listinami a zasazenými stromky. - Zasazený strom - Texty tvůrčího psaní – příběhy - Pamětní listiny Způsob hodnocení: - Hodnocení v průběhu projektu i na závěr učitelem (pamětní listiny) – zpětná vazba na konci bloku, celkové pocity - Hodnocení studentů – jak se jim spolupracovalo, co by změnili, co se naučili, co je překvapilo - Společné hodnocení – průběh projektu Název: Holocaust. Vnímáme minulost? Mgr. Lucie Pištěková Typ projektu:  Podle délky: mimořádně dlouhodobý  Podle prostředí: školní  Podle počtu zúčastněných: společný ( třída, skupina )  Podle organizace: mezipředmětový  Podle informačních zdrojů: volný i vázaný Délka trvání: 1 až 2 měsíce Věk: 14 až 20let Průřezová témata:  Osobnostní a sociální výchova  Výchova demokratického občana  Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech  Multikulturní výchova  Mediální výchova Předměty:  Občanská výchova  Výtvarná výchova  Dějepis Dovednosti:  Orientují se v problematice holocaustu, chápou „význam“ holocaustu.  Charakterizují pojem holocaust, umí jej popsat.  Jsou tolerantní, zaujímají aktivní postoj k problematice holocaustu. Očekávané výstupy (Člověk ve společnosti):  Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.  Rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti. Oborové cíle:  Orientují se v problematice holocaustu, umí popsat problém  Umí a orientují se v práci s internetovými a jinými zdroji  Umí utvořit ucelenou prezentaci k tématu holocaust Smysl projektu: Žáci si uvědomí, jaké hrůzy a smutné skutečnosti se za války udály. Vcítí se do situace, do života lidí, kteří válku a genocidu zažili. Chápou význam a dopad holocaustu. Mají povědomí o hrůzách druhé světové války. Jsou tolerantnější k sobě navzájem, více chápou své odlišnosti. Situaci si mohou alespoň částečně zažít, pracují s pocity, jako je strach, obava, nebezpečí…Na konci projektu nachází žáci odpověď na otázku „Vnímáme minulost?“. Výstup: Umělecké vyjadřovací prostředky:  Tvůrčí psaní, práce se slovem  Dramatizace příběhu a slova  Happening – společné vyjádření pocitů  Kresba, malba a linoryt  Fotografie  Zvukový a obrazový záznam Prezentační panely Vernisáž Pomůcky:  Papíry, výkresy, tužky, temperové a vodové barvy, štětce, linoleum, rydla, tiskařské barvy  Lepidla, nůžky, kartony, fixy  Digitální fotoaparát, diktafon, videokamera, počítač s připojením na internet, tiskárna Způsob prezentace projektu:  Výstava prezentačních panelů v budově školy, která bude zahájena vernisáží (happening – zapálení svíček, jako vzdání úcty obětem holocaustu). Krátké úvodní slovo ke smyslu a významu výstavy, významné datum 27.1. – Den památky obětí holocaustu.  Samotné prezentační panely.  Výtvarné práce studentů – malby, kresby, linoryty.  Fotografie dokumentující průběh projektu – součást výstavy. Způsob hodnocení:  V rámci třídy – společné hodnocení průběhu práce a výstavy.  Učitel – hodnocení práce žáků.