Jako vhodný zdroj pro brouzdání světem řeského umění mohou posloužit online dokumentace sbírek Národního archeologického muzea v Athénách.
Řecké umění
Charakter řeckého umění
V čem spočívá kulturní význam antiky pro současnost? Náš
způsob života vychází právě z vyspělé antické civilizace, která byla
vytvořena asi před 2500 lety Řeky a později Římany přenesena do celé Evropy a
mnohdy i dále. Systém našeho myšlení, věda i umění byly vybudovány na antických
základech. O antické památky je stále velký zájem, zachovalé antické stavby
patří k nejnavštěvovanějším památkám na světě.
V životě Řeků zaujímalo umění jiné postavení než
v naší době. Mělo vždy praktický smysl, ať šlo o výzdobu chrámu nebo dekor
vázy. Řekové považovali umění svým způsobem za řemeslo a každý uměle prošel
přísným vzděláním u svého mistra. Z toho důvodu lze vysvětlit určitý
konzervativní ráz řeckého umění, které prošlo za dlouhou dobu jen malými
změnami, i omezený okruh námětů. V 5. století př. n. l. panovala všeobecně
shoda, že cílem umění je poučovat, vytvářet dokonalé podoby lidí a bohů a
zobrazovat vznešené náměty, které vyjadřují triumf řecké civilizace nad
barbarstvím. Řekové také věřili že v této době bylo dosaženo dokonalosti
formy v podobě chrámu Parthenónu a jeho sochařské výzdoby.
Řecké umění vyniká mezi ostatními starověkými kulturami
naturalistickým, ale idealizovaným zobrazováním lidského těla, v němž byly většinou
v centru pozornosti převážně nahé mužské postavy.
Umění antického Řecka se obvykle stylově dělí na tři období:
archaické, klasické a helénistické.
Helénistická epocha ve 4. století výrazně změnila celý
charakter řeckého umění. Ideálu z 5. století byl vytýkán nedostatek
pestrosti. Inspirace vycházela ze světa přírody a lidí, velké oblibě se těšil
portrét. Umělcům se velmi rozšířily obzory v souvislosti s cestováním
a poznáním světa, kterému pomohlo tažení Alexandra Velikého.
Sochařství
Sochařství antického Řecka je
hlavním dochovaným druhem starořeckého umění. Starověcí Řekové se velmi brzy
rozhodli, že nejdůležitějším předmětem umělecké tvorby je lidská postava.
Vnímali své bohy jako lidi s lidskou podobou, a proto se v umění příliš
nerozlišovalo mezi posvátným a světským; lidské tělo bylo jak světské, tak
posvátné. Socha, původně jednotlivá, ale v helénistickém období často ve
skupinách, byla dominantní formou, i když reliéfy byly také důležité.
V archaickém období
mají volně stojící postavy stejnou pevnost a čelní postoj, které jsou
charakteristické pro sochařství v orientálních kulturách, ale jejich formy
jsou dynamičtější než například u egyptského sochařství. Po roce 575 př. n. l.
začaly takovéto postavy, mužské i ženské, nosit tzv. archaický úsměv. Tento
výraz, který nemá žádnou specifickou příslušnost k zobrazované osobě nebo
situaci, mohl být prostředkem, který měl postavám dodat výraznou lidskou
charakteristiku.
Převažovaly tři typy postav - stojící
nahý mladík (kouros, množné číslo kouroi), stojící zahalená dívka (kore, množné
číslo korai) a sedící žena. Všechny zdůrazňují a zobecňují základní rysy lidské
postavy a ukazují stále přesnější chápání lidské anatomie.
V klasickém období došlo ke změnám
ve stylu a funkci sochařství a k dramatickému nárůstu technických dovedností
řeckých sochařů při zobrazování realistických lidských forem. Také pózy se
staly naturalističtějšími, zejména na počátku tohoto období.
Od roku 500 př. n. l. začaly
řecké sochy stále častěji zobrazovat skutečné lidi, na rozdíl od nejasných
interpretací mýtů nebo zcela fiktivních adoračních soch, ačkoli styl, kterým
byly zobrazovány, se ještě nevyvinul do realistické podoby portrétu.
V klasickém období se také
rozšířilo používání soch a sousoší jako výzdoby budov. V charakteristických
chrámech klasického období, jako byl Parthenón v Athénách nebo Diův chrám v
Olympii, se pro dekorativní vlysy používaly reliéfní sochy.
V helénském období se
řecké umění se stávalo stále rozmanitějším a bylo ovlivňováno kulturami národů,
které podlehly dobyvačnému tažení Alexandra Velikého.
V tomto období došlo v sochařství opět k posunu směrem k rostoucímu naturalismu. Obyčejní lidé, ženy, děti, zvířata a domácí scény se staly přijatelnými náměty pro sochy, které si objednávaly bohaté rodiny pro výzdobu svých domů a zahrad. Vznikaly realistické postavy mužů a žen všech věkových kategorií a sochaři již necítili povinnost zobrazovat lidi jako ideály krásy nebo fyzické dokonalosti.
Malířství
Řecké malířství nebylo
zpočátku malířstvím v dnešním smyslu, nýbrž jen dekorativním doplňkem
stavitelství, sochařství a keramiky. V samostatné odvětví se vyvinulo až v
první polovině 5. století př. n. 1., kdy se v Athénách objevila velká tvůrčí
postava Polygnóta z Thasu. Prvním malířem, o jehož díle máme záznam, byl
Búlarchos; namaloval prý obraz pro lýdského krále Kandaula. Paletu neměli
malíři příliš pestrou a omezovali se na čtyři barvy: bílou, černou, červenou a
žlutou. Nejstarší jejich technikou byla malba na čerstvou omítku čili freska.
Později k ní přibyla tempera pro malbu na dřevě a pak také na plátně, u které
jako pojiva užívali vaječného žloutku, a nakonec enkaustika, tj . nanášení
rozpuštěných barev smíšených s rozehřátým voskem (olejomalbu antika
neznala). Náměty čerpali řečtí malíři hlavně z mýtů, jež byly, stejně jako v
poezii a sochařství, živnou půdou jejich umění.
Tradice freskové výzdoby
v Řecku sahá přinejmenším do minojské a mykénské doby bronzové, kdy byly
freskami bohatě vyzdobeny například Knóssos, Tiryns a Mykény. Fresky jsou v písemných
pramenech často popisovány a zdá se, že mnoho z nich bylo vytvořeno v klasickém
a helénistickém období. Kvůli nedostatku dochovaných neporušených staveb se
jich ale mnoho bohužel nedochovalo. Nejvíce těch, které se dochovaly, bylo
nalezeno uvnitř hrobek.
Hudba
Architektura
Dórský sloup vznikl v
pevninském Řecku okolo 7. století př. n. l. přenesením principů tehdejší
dřevěné architektury do možností kamene. Dórský sloup je velmi jednoduchý,
strohý a poznáte jej podle toho, že nestojí na podstavci, ale vyrůstá přímo z
podlahy. Dórské sloupy na rozdíl od těch jónských byly stavěny blíže u sebe,
takže v mnohých lidech vzbuzovaly klaustrofobní pocity. Stavěly se po celém
Řecku a pronikly dokonce i do jižní Itálie a na Sicílii. Vynikající ukázkou této
architektury je Chrám boha Dia v Olympii. Někdy je nazýván jako mužský sloh.
Jónský styl pochází z Ionie,
což je starověký název pro západní Malou Asii – tedy dnešní Turecko. Jónské
sloupy bývaly umisťovány ve větší vzdálenosti od sebe a bývaly také o něco užší
než sloupy dórské. Průčelí chrámů, na kterých byly jónské sloupy použity, tak
vytvářely dojem většího prostoru. Umístěny bývaly na malém podstavci a jejich
hlavice jsou mnohem zdobnější, zakončené dvěma charakteristickými volutami.
Skvělým příkladem této architektury jsou chrámové sloupy v tureckém Efesu, tedy
v oblasti, kde název původně vznikl. Další hezké jónské sloupy jsou k vidění
například na průčelí chrámu Erechtheion na athénské Akropoli. Někdy je nazýván
jako ženský sloh.
Posledním jmenovaným sloupovým
řádem je řád korintský. Jak už napovídá název, tento řád pochází pravděpodobně
z Korintu. Jeho nejvýraznějším znakem je bohatě zdobená sloupová hlavice, která
má tvar kalichu, zdobeného dvojitou řadou lístků, z kterých vyrůstají voluty.
Sloupy byly štíhlé a vysoké, proto také tento řád působí ze všech tří
nejhonosněji.
Parthenón
Acropolis je součástí hmotného dědiství UNESCO a na jeho stánkách je možné si prohlédnout nejznámějšjí pohledy na ni i její památky. Jiným zdrojem mohou být stránky Muzea Acropolis.
Na závěr se pojďme podrobněji zmínit
o nejslavnější řecké stavbě – Parthenónu. Parthenón byl postaven jako chrám k
oslavě ochranné bohyně Athény a tím i samotných Athén. Od počátku se považoval
za nelepší architektonické dílo všech dob. Některé chrámy jej překonaly
velikostí, jiné drahocenností výzdoby, žádný však nedosáhl jeho
"klasičnosti". Stal se mramorovou symfonií krásy: pro svou
monumentálnost a skvěle vyvážené proporce, pro ukázněnou symetrii a dokonalou
harmonii mezi celkem a částmi, pro přesnost a jemnost provedení, pro
ušlechtilost stavebního materiálu, pro jedinečný soulad architektury a
skulptury, z nichž každá představuje vrchol.
Sochařskou výzdobu a vrchní dozor
nad stavbou prováděl zřejmě největší řecký sochař Feidias. Není pochyb, že
Feidiás ovlivnil už samotnou koncepci chrámu tak, aby se stal mistrovským dílem
nejen architektury, ale i sochařství. Navržen byl v dórském řádu, ale jeho
tvůrcové jej neváhali obohatit iónskými prvky, takže nabyl lehkého a vznosného
vzezření. V průčelí byl ozdoben osmi sloupy ve dvou řadách za sebou, čímž
se proti běžným dórským chrámům se šesti sloupy zvětšily štítové plochy pro
sochařskou výzdobu. Po stranách byl lemován sedmnácti sloupy (včetně rohových),
v břevnoví se střídaly tradiční metopy a triglyfy. Cella se skládala ze dvou
částí rozdělených zdí (nikoli z obvyklých tří) a na horním vnějším okraj i byla
vroubena nepřerušovaným iónským vlysem. Východní část celly rozdělovalo dórské
sloupoví na tři podélné lodi, z nichž střední byla rozšířena, aby v ní vynikla
Feidiova kolosální socha Athény Parthenos. Západní část celly měla čtyři
vnitřní iónské sloupy a sloužila za chrámovou a státní pokladnici.
Celá stavba byla vytvořena ze
sněhobílého pentelského mramoru, sochařská výzdoba dostala navíc bohatou
polychromii. Její základní kámen byl položen roku 447 př. n. I. Roku 442 př. n.
I . stály už všechny sloupy, roku 438 př. n. I. dospěla k zastřešení, takže v
ní mohl a být postaven Athénina socha, roku 432 př. n. I. byla pak dokončena.