Kultura, umění a jejich vztah k RVP
Výuka dějin
kultury na školách vychází z potřeby alespoň základní orientace
v umění, kterou člověk do života potřebuje. Toto téma navazuje na
literaturu a dějepis, kdy poznatky z těchto předmětů prohlubuje a uvádí do
širších souvislostí. Dějiny kultury též představují pomoc při přípravě na
studium některých humanitních oborů, poskytují základní informace pro cestování
po světě nebo prohlubují vnímání a úctu k uměleckým projevů a zvyšují vlastní
sebevědomí vzdělaného člověka.
Slovo kultura pochází z latinského colere, což znamená pěstovati či vzdělávati. Je výtvorem člověka a odlišuje člověka od ostatních živých bytostí. Je to např. technika, vlastnictví, zákony, vláda, mravní zákoník, tedy charakteristické reakce lidské společnosti na různé potřeby, vzniklé z jejího soužití a ze základní lidské přirozenosti.
Kultura je
tedy brána jako společný způsob života, tedy cítění, myšlení, chtění a konání,
jehož důsledkem je společný životní styl. Ten by nebyl možný bez společného
uznávání týchž životních zásad a hodnot, které představují ucelený soubor
zakládajících principů kultury.
Prvky a složky kultury
- Kulturní rys = určitý prvek národní kultury (abeceda, kroj)
- Kulturní komplex = soubor kulturních prvků vzájemně příbuzných a logicky uspořádaných (vše co se týká krojů)
- Celý soubor kulturních rysů a kulturních komplexů jednoho národa je jeho kultura.
- Kulturní okruh = oblast, kde určitá kultura převládá
K výše uvedenému lze
konstatovat, že lidé z rozdílných kulturních okruhů mívají odlišné názory i na
základní společenské věci (vztah muže a ženy). Rozdílné kulturní okruhy a
vzájemné averze proto mohou být v budoucnu zdrojem konfliktů. Mezi hlavní
světové kultury pak můžeme zařadit kultury:
- Západní (evropský, Severní Amerika)
- Konfuciánskou
- Japonskou
- Islámskou (arabská, turecká, malajská)
- Hinduistickou
- Slovansko – pravoslavnou
- Latinskoamreickou
- Africkou
- Z hlediska periodizačního - pravěk, starověk, středověk, novověk, moderní umění
- Z hlediska geografického - Evropská, euroamerická, africká, Dálný východ,…
- Z hlediska periodizačního i geografického - antické Řecko, středověká Francie,…
- Světonázorová hlediska - křesťanství, islám,…
- Z hlediska národnostního - česká, čínská, řecká,…(kultura)
Prazáklad
naší kultury byl vytvořen již v evropském starověku jedinečnou syntézou tří
elementů:
Řecká
filozofie (úcta k rozumu a vzdělanosti)
V antickém Řecku nejvíce ctili lidské individuum
vybavené rozumem. Řekové jsou v naší kultuře tvůrci rozumu. Zde má
základní význam Sokrates, který na vrchol lidského fungování kladl schopnost
rozumu logicky myslet. Tzv. sokratovský dialog měl za cíl tvoření pojmů a
definic. Řecké logos je ústřední pojem celé řecké kultury. Trojici
psychických složek – cit, myšlení, vůle – jimiž je člověk od přírody vybaven,
odpovídaly tři nadosobní hodnoty – krása, pravda a dobro. Usilovat o tyto
hodnoty bylo rozumné a přirozené. Člověk se stával člověkem tím, že vytvářel
krásu, hledal pravdu a konal dobro. Řekové však byli na tolik rozumní, že
vyhradili pro možnost poznání i neracionální metody nebo intuici. Sokrates
například tvrdil, že člověk má daimonion, něco jako vnitřní hlas nebo
svědomí, intuici. Řekové tedy definovali metodu lidského poznání jak
racionální, tak i iracionální.
Římské právo
(smysl pro právo a organizaci)
Vklad Římanů spočívá v myšlence právního
občanství. Římané chtěli vládnout světu a tedy ho spravovat. Hodnotou obecně
lidskou se pro ně stal pojem neporušitelných práv občana vůči každému na světě,
i vůči vlastní obci, a také pojem státu, jenž občanům zaručoval jeho práva,
tedy rovnost před zákonem čili spravedlnost. To vše bylo garantováno veškerou
mocí římského impéria. Proto např. jedno z mouder římských právníků zní
„Právo je umění dobrého a spravedlivého“ nebo římský filozof Cicero pronesl „Všechno
na světe je nejisté, když se lidé odchýlí od práva“. Římským občanem a tedy nositelem práv
pochopitelně nebyli všichni lidé, jednalo se v podstatě jen o svobodné
muže, proto nelze na pojem římského občanství nahlížet dnešním pohledem.
Křesťanská
etika (humanismus)
Křesťanství pozdní antiky pak nahradilo antický
polyteismus monoteismem. Splnilo potřebu náboženské vroucnosti, kterou už
neplnil pluralistický náboženský kultismus. Převratným aktem pak bylo založení
nové mravnosti. Křesťanské učení pak představuje především etické učení.
Křesťanský člověk žije univerzální láskou k bližnímu, dokáže milovat i
svého nepřítele.
Funkce kultury
O kultuře se
říká, že představuje ochranou klenbu nad lidským rodem. Každá generace přejímá
kulturu té předchozí, přidává k ní svůj podíl a tím chrání fungování života v
lidské společnosti. Pro jedince pak představuje kultura jedinou formu jeho
nesmrtelnosti. Západní kultura vychází z předpokladu, že život je něco
dobrého, proto si přejeme nejen žít, ale mít kladný vztahu k životu a snahu žít
dobře a plně.
Základní principy kultury se odehrávají společenským tlakem. Rozmnožování kultury se pak činí pomocí výchovy, která probíhá v rodině a ve škole. Toto je pak velmi ovlivněno prostředím, ve kterém člověk žije nebo ze kterého pochází (označováno jako sociální determinace). Předmětem výchovy je dítě.
Důležitou roli v propagaci
kultury pak hrají média – noviny, časopisy, rozhlas a televize, internet. Nositelem
kultury je umění, ale jeho funkce je ale primárně estetická. V šíření duchovní
kultury pak hraje velkou roli také náboženství.
Kulturu rozlišujeme na hmotnou
(materiální) a duchovní. Všechny složky duchovní kultury by měly být podřízený
mravnosti (např. politická kultura). Hmotná kultura se týká i užitkových věcí a
v hmotné kultuře se často věci odvíjí podle módy. Móda je krátkodobý estetický
názor velké části lidstva na vnější formy života. V některých oblastech je však
móda nežádoucí – ve vědě, politice nebo umění. Nejvyšší formou duchovní kultury
je umění (cit) a věda (rozum).
Kultura v RVP
Celý Rámcový vzdělávací program je velmi obecný. Záleží
především na škole, jak vytvoří svůj školní vzdělávací program a jak bude výuka
koncipovaná. Rozvoj žáků v této oblasti bude. Také hodně záležet na
osobnosti učitele, jak s žáky bude komunikovat a tedy i jak bude rozvíjet jejich
osobnost.
Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa,
tj. osvojování s estetickým účinkem. V procesu uměleckého osvojování světa
dochází k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti jedince k
uměleckému dílu a jeho prostřednictvím k sobě samému i k okolnímu světu.
Součástí tohoto procesu je hledání a nalézání vazeb mezi druhy umění na základě
společných témat, schopnosti vcítit se do kulturních potřeb ostatních lidí a
jimi vytvořených hodnot a přistupovat k nim s vědomím osobní účasti. V
tvořivých činnostech jsou rozvíjeny schopnosti nonverbálního vyjadřování
prostřednictvím tónu a zvuku, linie, bodu, tvaru, barvy, gesta, mimiky atp.
- pochopení umění jako specifického způsobu poznání a k užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace
- chápání umění a kultury v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence; k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání, cítění, prožívání a představy; k rozvíjení tvůrčího potenciálu, kultivování projevů a potřeb a k utváření hierarchie hodnot
- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu, pochopení a poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností
- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a k obohacování emocionálního života zaujímání osobní účasti v procesu tvorby a k chápání procesu tvorby jako způsobu nalézání a vyjadřování osobních prožitků i postojů k jevům a vztahům v mnohotvárném světě
Na druhém stupni základní školy by
se žákům měla otevírat cesta k širšímu nazírání na umění a kulturu. Pro
pochopení umění je potřeba žákům vysvětlit či připomenout historické
souvislosti a společenské kontexty doby, ve které umělecké dílo vznikalo.
Inspirací a pomůckou při výuce se tedy stávají právě umělecká díla (výtvarná,
literární, hudební, dramatická).