Etruskové
Do dějin Itálie vstoupili Etruskové
už v jejím předdějinném věku, asi v 8. století př. n. I. Obývali území od
Tiberu po Alpy, ale na jihu se našly stopy po nich až v Kampánii, a na severu
dokonce v Tyrolsku. Co po sobě Etruskové
zanechali, vzbuzuje obdiv - množstvím i úrovní. Trosky a pozůstatky jejich měst
dokazují, že byla výstavná, s dlouhými rovnými ulicemi, rozdělena do čtvrtí
a obehnána hradbami. Pro mrtvé budovali Etruskové nákladné hrobky, často s několika
podzemními místnostmi a vždy s výzdobou. Zachovaly se v nich nástěnné malby s
dodnes svěžími barvami a sarkofágy s realistickými vyobrazeními zemřelých.
Jejich sochařské výtvory se vyrovnají čemukoliv, co vzniklo v Itálii do dob
renesance. Stylem připomínají archaické sochy Řeků, ale mají svůj styl, což
dokazuje, že Etrurie nebyla uměleckou kolonií Řeků. Rovněž ozdobné a užitkové
předměty (kotlíky, zbraně, pracovní nářadí, šperky atd.) dokazují, že Etruskové
dosáhli už ve velmi dávných stoletích překvapivě vysoké úrovně.
Etruské umění bylo silně ovlivněno řeckým uměním, které Etruskové importovali, ale vždy si zachovávalo odlišné rysy. V této tradici bylo zvláště silné figurální sochařství v terakotě, nástěnné malby a zpracování kovů, zejména bronzu.
Etruská
malba na vázách vznikala v 7.-4. století př. n. l. a je významným prvkem
etruského umění. Byla silně ovlivněna řeckou vázovou malbou, v tomto období
sledovala hlavní stylové trendy, zejména athénské, ale o několik desetiletí
zaostávala. Pro etruské keramické umění jsou více charakteristické leštěné
neglazované terakotové výrobky bucchero, které se v redukční peci zbavené
kyslíku vypalovaly do černé barvy. Jednalo se o vlastní etruský postup založený
na hrnčířských technikách.
Etruskové
měli silnou tradici zpracování bronzu již od raných dob a jejich drobné bronzové
předměty se hojně vyvážely. Kromě odlévání bronzu byli Etruskové také zruční v
rytí odlitků se složitými lineárními obrazy, jejichž linie byly pro zvýraznění
vyplněny bílým materiálem.
Důležitou poznámkou k Etruskům
kterou nelze pominout, je jejich jazyk. Nelze říci, že etruský jazyk neznáme:
zachovalo se nám v něm asi deset tisíc dokumentů! Čtyři pětiny z nich jsou
ovšem velmi krátké; několik slov, nějaká kletba či zkratka, jméno na náhrobní
desce. Některé jsou přesto poučné; na dvou h racích kostkách v muzeu
v Perugii se našly například číslovky od jedné do šesti. Máme však i texty
s desítkami i stovkami slov. Všechny dovedeme dnes i přečíst! O etruském písmu
víme, že se vyvinulo ze staré řecké alfabety, že má některé prvky připomínající
písma maloasijských národů a že se
většinou musí číst zprava doleva. Jenže etruskému jazyku až na několik málo
slov přesto nerozumíme! Jak je to možné? Chybí nám totiž dostatečné dlouhá
bilingva, tj . etruský nápis s překladem do latiny nebo řečtiny, jaký měl
například Champollion v případě staré egyptštiny. Ani moderní počítače nejsou
schopny tento problém vyřešit. Jedinou naději tak je objev dostatečně dlouhého
přeloženého textu. Vzhledem k tomu, jakých významných objevů stále
archeologie i dnes dosahuje, to není vůbec beznadějné.