Římské umění a kultura
Římané
vytvářeli mnoho různých druhů umění, například sochařství, mozaiky, fresky,
kovotepectví, sklářství a keramiku. Na římské umění měli velký vliv staří
Řekové a Etruskové, ale Římané sami také vytvářeli nové způsoby umělecké tvorby
nebo zdokonalovali to, co vzniklo před nimi.
Římané přebrali
patronství nad antickým uměním zhruba v 2. stol. př. n. l. Římané byli
nadšenými obdivovateli řeckého umění a antickou uměleckou tradici tedy upevnili.
Na jedné straně Římané jako znalci řecké antiky sbírali originály slavných děl
a podporovali nové umělecké školy, které je kopírovaly. Proto na tomto poli
nevzniklo nic zcela nového. Na druhé straně pak římští vládci poskytovali
ochranu řeckým umělcům a řemeslníkům, které nechali dělat sochy, malovat obrazy
a stavět budovy v Římě a v Itálii. Za vlády prvního císaře Augusta
(1. pol. 1. stol. n. l.) pak došlo k plnému sblížení tradičního římského
myšlení s řeckým uměním.
Nicméně i
sami Římané měly velký podíl na rozvoji antické kultury. Římanům totiž vděčíme
za velkou část našich vědomostí o antickém umění. Spousta úchvatných řeckých
uměleckých děl se nám zachovala pouze v římských kopiích. Stavební a sochařské
památky z doby císařské se již velmi liší od řeckých a svědčí tak o
originálním využití řeckých motivů.
Sochařství
Příklady
římského sochařství se dochovaly v hojném počtu, což je v naprostém protikladu třeba
k římským freskám, které sice byli velmi populární a hojně tvořeny, ale téměř
všechny se nedochovaly. Latinští a někteří řečtí autoři, zejména Plinius Starší
ve 34. knize své Přírodovědy, popisují sochy a několik z těchto popisů se
shoduje s dochovanými díly. I když se velké množství římských soch, zejména
kamenných, dochovalo víceméně neporušených, častější jsou poškozené nebo se
z nich zachovaly jen fragmenty. Bronzové sochy v životní velikosti jsou ještě
mnohem vzácnější, protože většina z nich byla později roztavena a bronz využit
na něco jiného.
Když
expandující Římská republika začala dobývat řecké území, nejprve v jižní Itálii
a poté v celém helénistickém světě, stalo se sochařství do značné míry
rozšířením helénistického stylu, od něhož je těžké oddělit specifické římské
prvky, zejména proto, že mnoho řeckých soch se dochovalo pouze v kopiích z
římského období.
Velkým
aspektem římského sochařského umění bylo portrétování. Římský republikánský
portrét se dochoval především v podobě mramorových a bronzových soch.
Předpokládá se, že římské portrétní busty částečně vycházejí z posmrtných masek
nebo pohřebních památek, neboť elitní Římané vystavovali v atriu svého domu
podobizny předků. Portrétování v republikánském Římě představovalo způsob, jak
prokázat společenskou legitimitu a získat status díky své rodině a původu.
Voskové masky se odlévaly ještě za života členů rodiny, což umožňovalo velmi realistické
vizuální ztvárnění jednotlivce. Tyto masky se pak uchovávaly v domech
potomků na památku předků, jakmile zemřeli.
Oficiální
císařské portréty byly pečlivě navrženy tak, aby vytvářely specifické představy
o císaři, jeho rodině a jeho autoritě. Tyto sochy byly nesmírně užitečné jako
propagandistické nástroje, které měly podpořit legitimitu císařovy moci, a tak
se vzdálily republikánskému verismu a staly se idealizovanými portréty.
Ŕímané se
většinou nesnažili konkurovat volně stojícím řeckým sochařským dílům s
hrdinskými činy z historie nebo mytologie, ale od počátku tvořili vlastní
svébytná reliéfní díla. Římské reliéfy se dostaly na novou úroveň ve 2. století
n. l., kdy císaři Traján a Marcus Aurelius nechali na památku svých vojenských
tažení postavit slavné sloupy, které tvořily souvislé reliéfy vinoucí se kolem
nich.
Malířství
Freska je
technika nástěnné malby prováděná na čerstvě nanesené ("mokré")
vápenné omítce. Voda slouží jako prostředek pro spojení suchého práškového
pigmentu s omítkou a po zatuhnutí omítky se malba stává nedílnou součástí
stěny.
Hlavním
účelem římských fresek bylo zmenšit klaustrofobické interiéry římských
místností, které byly bez oken a tmavé. Malby plné barev a života rozjasnily
interiér a dodaly místnosti pocit většího prostoru.
Většina
bohatých obyvatel Římské říše měla fresky na stěnách svých domů a také podniků,
kde propagovala své zboží. Většina z nich se nám bohužel nedochovala. Dochovaly
se jen takové fresky, kterým k tomu pomohla nějaká mimořádná událost. Nejznámější
a nejdůležitější svědectví o římských freskách poroto představují nástěnné malby
z Pompejí, Herkulanea a dalších blízkých lokalit, které ukazují, jak si
obyvatelé bohatého přímořského letoviska zdobili své stěny zhruba ve století
před osudným výbuchem Vesuvu v roce 79 n. l.
V Pompejích
se fresky rozlišují na celkem čtyři období. Původně je vymezil a popsal německý
archeolog August Mau (1840-1909) na základě vykopávek nástěnných maleb v
Pompejích. Archeologům toto velmi pomohlo při datování římských domů a budov, v
nichž se fresky vyskytují.
Rozlišují se
čtyři hlavní styly římských fresek: inkrustační, architektonické, ornamentální
a složité. Každý styl je jedinečný, ale každý styl následující po prvním
obsahuje aspekty všech předchozích stylů. První dva styly (inkrustační a
architektonický) byly součástí římské republiky a poslední dva styly
(ornamentální a složitý) byly součástí římského císařství.
Další důležitou součástí římského malířství byly mozaiky. Mozaiky se používaly v různých soukromých i veřejných budovách po celé Římské říši. Byly ovlivněny dřívějšími i současnými helénistickými mozaikami a často zobrazovaly slavné postavy z historie a mytologie. Umožňují také divákovi nahlédnout do každodenního života v Římské říši - do činností, kterých se běžní Římané účastnili, do jídla, které jedli, do oblečení, které nosili, a také do okolní přírody. Mozaiky se vyráběly z malých čtverečků broušeného mramoru, dlaždic, skla, keramiky, kamene a mušlí. Oblíbeným stylem v římské Itálii bylo používání pouze černých a bílých mušlí, zejména v mořských motivech určených pro římské lázeňské komplexy, například v Ostii a Caracallových lázních v Římě.
Architektura
I
v architektuře se Římané velmi inspirovali u Řeků. Nicméně už koncem
republiky se začínají vyvíjet nové metody konstrukce a také nové materiály.
Díky tomu se mohly rozvinout specifické rysi římské architektury. V této
době už také vznikl specifický architektonický styl římských divadel. Řekové
stavěli divadla do přírodních svahů, ale Římané byli schopni vyzdvihnout
hlediště od přízemí pomocí radikálních kleneb a spojit je se scénou
v jeden celek. Co se týká samotného řádu sloupů, které i Římané
s oblibou používali, tak narozdíl od Řeků převládal zdobnější styl. Téměř
se nevyskytuje dórský řád. Římané pak zkombinovali jonský a korintský do
smíšené podoby, kdy sloup obsahuje prvky z obou řádů.
V císařství
zaujímá architektura důležité místo na poli propagandy. Stavby římského typu
byly budovány po celé říši – fóra, baziliky, vítězné oblouky, divadla a
amfiteátry. Komplexy různých budou jsou plánovány ve velkých měřítkách, používá
se nová technologie litého zdiva s cihlovými stěnami. Většina významných
císařů mohutně přestavovala Řím a jsou s nimi často spjaty významné stavby
– Caesar, Augustus nebo Trajanus nechali stavět celá fora. Za vlády císařů
z dynastie Flaviovců vznikla zřejmě nejslavnější stavba v Římě –
Koloseum. Je největší ze všech římských amfiteátrů a nejlepší příklad římské
stavební techniky. Vnější zeď nese čtyři patra oblouků, doplněných náročnou
architektonickou výzdobou ve všech třech řeckých řádech. Odhaduje se, že tento
Amfiteátr Flaviů (což je jeho původní název) dokázal pojmout až 45 tisíc
diváků.
Pantheon,
postavený za císaře Hadriána, patřil dlouho k nejobdivovanějším římským stavbám,
dodnes se používá jako křesťanský kostel. Vnitřní kruhový prostor chrámu má
průměr 43m a je překlenut kopulí vypjatou do výšky 143m. Celý interiér je
osvětlován pouze otvorem uprostřed kopule. V této době už Římané stavební
techniku zdokonalili natolik, že byli schopni uzavřít obrovské prostory
kopulemi a klenbami, např. u budov veřejných lázní.