ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT Nástroj občanského vzdělávání na ZŠ a SŠ, který pomocí konstruktivistické a zážitkové pedagogiky připravuje žáky na život v demokratické společnosti díky rozvoji jejich občanských kompetencí v oblasti dovedností (jak na to) a postojů (proč to má smysl). Žákovský parlament je skupina volených žáků jedné školy (zpravidla jsou zde zastoupeny dvě děti z každé třídy). Od spolužáků ve třídách i učitelů sbírají informace o tom, co by mohli ve škole zlepšit. Na pravidelných schůzkách parlamentu (ideálně každý týden) řeší, jakým způsobem těmto nápadům vyjít vstříc. Spolužáky ve třídách pravidelně informují o své činnosti. Interně reflektují svou činnost (zvědomují svou zkušenost) a rozvíjejí efektivitu fungování (zvyšují dopad své činnosti na co nejvíce lidí). TŘI PILÍŘE ŽP vedení (zanesení ŽP do ŠVP, spoluvytvořit systém ŽP, podpora koordinátora před pedagogickým sborem, finančně a výší úvazku, společné plánování…) koordinátor (znalostní rovina: metodiky a semináře + obzvláště předávání odpovědnosti), seberozvoj: proměna od učitele ke koo., mentoring…) systém (zapojené třídy, čas setkávání, délka a frekvence zasedání, volební období a obměna parlamenťáků, mechanismus voleb, cíl a smysl ŽP…) CO JE SMYSLEM ŽP - Rozvíjet kompetence žáků (dovednosti a postoje) - Zvyšovat zájem žáků o “komunitu” a učit je ji ovlivňovat - Podpořit je v realizaci jejich potřeb a řešení jejich problémů - Zlepšit klima ve škole směrem k otevřenosti a partnerství JAK TOHO DOSÁHNOUT? (REAGUJE NA SMYSL ŽP) 1. Mapování školy (se spolužáky a ve třídách), - Ankety, dotazníky, otázky do tříd, mapování, co se nám líbí – základ pro činnost 2. Realizace projektů (projektová metoda + reflexe ne/úspěchu), - Co vlastně chceme dělat (mapování) a koho se to týká (CS), Co je cílem projektu, Jak bude project vypadat (harmonogram), Kdo, co, do kdy, Prezentace výstupů, Reflexe 3. Komunikace s dospělými (konzultace, spolupráce, pracovní schůzky), - Horká židle, pozvánky pro dospělé, návštěva porady, komunikace s vedením, spolupráce s učiteli, neped. Zaměstnanci, nabídka pomoci) 4. Volby (realizace přednastaveného systému), - Vymyslet systém (třídy, , čas, délka a frekvence zasedání, volební období a obměna, mechanismus voleb ve třídách, cíl a smysl ŽP) 5. Trénink dovedností (na zasedáních parlamentu) - Přijímání odpovědnosti (práce s rolemi, dělba úkolů), Komunikační dovednosti (moderování, domlouvání, rozhodování), Prezentační dovednosti (v ŽP, před třídou, před větším publikem), Naslouchání a spolupráce (skupinová práce, společné cíle, spoluodpovědnost za process…) 6. Podpora motivace žáků (formy a metody, témata) - Formy: 45 minut, v kruhu, s častou skupinovou prací, dělba rolí a odpovědností za zasedání - Metody: Konstruktivismus: zakoušení na vlastní kůži, facilitace a moderace koordinátora (až koučovací přístup, reflexe zažitého), zážitková pedagogika (ledolamky, techniky a metody), důraz na práci se skupinovou dynamikou