V českém jazyce neexistuje mnoho čtivé a zároveň odborné literatury k tématu školního a třídního klimatu. Za, z psychologického pohledu nešťastnou lze povazovat publikaci Roberta Čapka Třídní klima. Všechny důvody, které nás vedou o knize takto smýšlet jsou popsány v recenzi zde:
Diagnostika - Klima školy a klima třídy
Klima školy a klima třídy
Každý z vás již pravděpodobně někdy slyšel o klimatu třídy. V posledních 20 letech mu byla v pedagogickém a psychologickém prostoru věnována značná pozornost. Ne vždy ovšem s žádoucími výsledky. Proč začínat povídáním o školním klimatu?
Protože pokud chceme se třídou pracovat, potřebujeme jí nejprve poznat, porozumět jednotlivým aktérům a jejich vlivu na společné fungování.
O čem to vlastně všechno je?
Ano, ano, je to podané trochu zkratkovitě, ale v podstatě tohle krátké video obsahuje to nejdůležitější - jedná se o celkové nastavení školy. A to celkové nastavení tvoří ředitel(ka), učitelé, všichni ostatní zaměstnanci (obzvláště máte-li vrátnici s panem školníkem), žáci a rodiče.
Při měření klimatu se většinou zajímáme o dvě velké oblasti :
1. vztahy mezi žáky
Kdo s kým se kamarádí, kdo koho nesnáší , jaké vztahy převažují. Zda existují skupinky a pokud ano, zda jsou "průchozí" nebo uzavřené. Máme-li zcela uzavřené skupinky, je to průšvih.
2. normy
Jaká mají mezi sebou žáci "nepsaná" pravidla. Jak na sebe mluví? Zastanou se jeden druhého? Dávají si opsat úkoly? Setkávají se i mimo školu ?
Představte si, že jste nastoupili na nové škole jako školní psychologové a chcete se zorientovat ve školním a třídním klimatu... Například za vámi přišla paní učitelka z 5 třídy a potřebuje od vás zjistit "to klima" (ano, toto je příklad nepřesné zakázky, kterou byste jistě v běžné praxi přeformulovali... řekněme ale, že jste jí přijali).
Dejte si na čas a opravdu se zamyslete. Co všechno potřebujete vědět?
Pod ikonkou klíče najdete můj implicitní postup, který mi docela fungoval. Rozhodně není jediný správný, spíše ho sem uvádím pro společnou diskuzi.
Příklady některých rychlých dotazníkových metod najdete zde (jen zopakuji, že osobně je považuji spíše za poslední možnou volbu a ráda o tom budu diskutovat v online prostoru) :
Jakmile máte zadaný dotazník, který se ptá na má rád / nemá rád, můžete si vztahy pěkně graficky znázornit například v tomto programu (na hodině si můžeme ukázat, jak taková třída vypadá):
K zjišťování norem lze použít například metody nedokončených vět - ideálně, když si je vytvoříte na míru pro svou třídu:
Zajímavým a komplexnějším nástrojem je například dotazník Klima školní třídy:
Případně je možné využít různé evaluační nástroje z této stránky (najdete zde i další zajímavosti, jako jsou třeba příklady dobré praxe atd.):
Prostor pro vaše myšlenky, dotazy, připomínky: