Práce s klimatem - tvorba pozitivního klima
Dobrý den,
vítejte v další kapitole. Minule jsme hovořili o klimatu a jeho měření, dnes se podíváme na to, co se s klimatem dá dělat. V našich školách se hodně hovoří o šikaně, mnohem méně již o prevenci šikany nebo ideálně tvorbě pozitivního klimatu. Současně je celý systém orientován spíše restriktivním než podpůrným směrem a učitelé (i mladí, začínající učitelé) se často dostávají do nezávidění hodné pozice "bachařů". Je to role vysilující, nezábavná a s nesplnitelným cílem. Ideálně tedy chceme, aby si učitelé tuto roli převedli v hlavě na roli průvodce (ano, jako v koučinku). Hezky o tom hovoří pan ředitel v tomto odkaze:
Než se pustíme do další práce, dovolím si malé "opáčko" ze sociální psychologie:
Jak tedy na dobré klima ve třídě?
Lehce se to řekne, obtížněji udělá. Někdy je třeba pracovat více se třídou, jindy s učitelem, či s rodiči. Při tvorbě klimatu hrají všichni důležitou roli. Ideální je udělat si spolu s učitelem plán, ve kterém oslovíte slabé stránky třídy (jen připomínám, že každá třída má silné a slabé stránky) a při realizaci tohoto plánu můžete často velmi dobře ovlivňovat i přístup třídního učitele.
Velmi pěkné materiály pro učitele i psychology k tvorbě třídnických hodin naleznete na těchto odkazech:
Prostor pro vaše myšlenky, dotazy, připomínky: