Vedení třídnické hodiny

Práce s klimatem - tvorba pozitivního klima

Dobrý den,

vítejte v další kapitole. Minule jsme hovořili o klimatu a jeho měření, dnes se podíváme  na to, co se s klimatem dá dělat. V našich školách se hodně hovoří o šikaně, mnohem méně již o prevenci šikany nebo ideálně tvorbě pozitivního klimatu. Současně je celý systém orientován spíše restriktivním než podpůrným směrem a učitelé (i mladí, začínající učitelé) se často dostávají do nezávidění hodné pozice "bachařů". Je to role vysilující, nezábavná a s nesplnitelným cílem. Ideálně tedy chceme, aby si učitelé tuto roli převedli v hlavě na roli průvodce (ano, jako v koučinku). Hezky o tom hovoří pan ředitel v tomto odkaze:

Jak zlepšit vztahy ve třídě a vybudovat dobrý kolektiv? (Jan Korda)
Toto video se dá velmi dobře použít i při práci s učiteli - patří tedy tak trochu i do následující kapitoly

Než se pustíme do další práce, dovolím si malé "opáčko" ze sociální psychologie: 

Jak tedy na dobré klima ve třídě?    

Lehce se to řekne, obtížněji udělá. Někdy je třeba pracovat více se třídou, jindy s učitelem, či s rodiči. Při tvorbě klimatu hrají všichni důležitou roli. Ideální je udělat si spolu s učitelem plán, ve kterém oslovíte slabé stránky třídy (jen připomínám, že každá třída má silné a slabé stránky) a při realizaci tohoto plánu můžete často velmi dobře ovlivňovat i přístup třídního učitele.  

Velmi pěkné materiály pro učitele i psychology k tvorbě třídnických hodin naleznete na těchto odkazech:

Projekt odyssea
Doporučuji podívat se na lekce i kurzy
Nápadník Scio
Perfektní materiál pro psychology i učitele. Přehledné, jednoduché, užitečné.
Jak na online třídnické hodiny
Materiál pro školní psychology (ale potenciálně i pro učitele) s nápady na třídnické hodiny online
otázky na závěr
1. Co si odnáším z tohoto semináře pro svůj osobní a/nebo profesní život?
2. Čemu ještě nerozumím a potřebuji tomu věnovat více času?

Prostor pro vaše myšlenky, dotazy, připomínky: