Sociální psychologie VY3DC SOPS + PVCKC SOPS Základní literatura 1. Řezáč Jaroslav. Sociální psychologie. I. vyd. Brno : PAIDO, 1998.268 s. ISBN 80-85931 -48-6. 2. Kohoutek, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004. Ústřední témata našich setkání • Sociální psychologie - historie, předmět • Socializace, kultivace • Role • Postoje • Sociální percepce, komunikace, interakce • Frustrace, frustrační tolerance, mal adaptace, stres (problémové, zátěžové a konfliktní situace) TÉMA I. O sociální psychologii (SP) Objekt a předmět SP SP je věda o chování, prožívání a zkušenostech jednotlivce ve společnosti • vědecký postup = vymezit skutečnost (objekt) a zkoumat ji určitým způsobem => předmět bádání • Paradigma - způsob nazírání skutečnosti, objektu (úhel pohledu) např. „duše" - náboženství vs. biologie Objekt zkoumání SP - dimenze A. dimenze intrapersonální B. dimenze interpersonální C. dimenze společenská Možné definice SP SP zkoumá „sítě vzájemnosti": jak na sebe lidé působí, jak se ovlivňují, ve vzájemných interakcích; jak tvoří společnost a společnost tvoří je SP zkoumá: sociální procesy a kognitivní procesy ve společenském a kulturním kontextu SP se pokouší porozumět a vysvětlit, jak je naše prožívání a chování ovlivněno aktuální, implikovanou nebo imaginatívni přítomností ostatních interdisciplinarita Psychologie Možné definice SP • SP zkoumá „sítě vzájemnosti": jak na sebe lidé působí, jak se ovlivňují, ve vzájemných interakcích; jak tvoří společnost a společnost tvoří je • SP zkoumá: sociální procesy a kognitivní procesy ve společenském a kulturním kontextu • SP se pokouší porozumět a vysvětlit, jak je naše prožívání a chování ovlivněno aktuální, implikovanou nebo imaginatívni přítomností ostatních SP - vznik a historie > Přelom l9./20.stol > lid —> populace > 1895 LeBon - psychologie davu 1897 Baldwin - pojem sociální psychologie (prosadil Ch.H. Cooley) > 1908 počátek sociální psychologie - dvě publikace McDougall a Ross > 1911 Moreno počátky psychodramatu SP - vznik a historie • 30' antropocentrická orientace; • Mayo - Hawthornské experimenty • Thurstone - měření postojů • Mead - symbolický interakcionismus • Miller a Dollard (behav.ý)- sociální učení nápodobou • Seligman - naučená bezmoc, naučený optimismus • Festinger - sociální srovnávání; kognitivní disonance • 50a 60'- experimenty: Milgram, Asch, Zimbardo SP - vznik a historie • 70' krize sociální psychologie • pozorované sociální chování (obj.)—► sociální prožívání (subj.), intrapsychické zpracování, zkušenost Nová paradigmata: sociální konstrukcionismus (Gergen) kognitivní obrat v SP (Bandura, Rotter) kritická a diskurzivní psychologie (Potter,Whetherell) smysl lidského jednání není možné pochopit bez znalosti sociálního a kulturního kontextu Postavení S P v systému psychologických disciplín Základní psychologické disciplíny Speciální psychologické disciplíny Aplikované psychologické disciplíny obecná psychologie patopsychologie pedagogická psychologie vývojová psychologie psychodiagnostika psychologie sportu sociální psychologie zoopsychologie klinická psychologie psychologie osobnosti neuropsychologie psychologie zdraví psychopatologie biopsychologie psychologie práce experimentální psychologie psychohygiena vojenská psychologie psychologická metodologie psychometrie inženýrská psychologie dějiny psychologie diferenciální psychologie poradenská psychologie Význam studia SP pro učitele Uplatnění v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie - vybavení poznatky: ° o mechanizmech fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů ° o sociálním učení a společenské dimenzi procesu dotváření a vývoje osobnosti ° o základních složkách sociálního styku lidí ° o vzniku, struktuře, dynamice postojů ° o člověku v zátěžových a konfliktních společenských situacích atd. Možnosti aplikace SP poznatků • Sebereflexe - poznatky o utváření vztahu k sobě samému, uvědomovat si vlastní schémata, udržovat pozitivní orientaci (nevyhořet) Percepce, interpretace, postoje - budovaná způsobilost pohlížet na člověka z různých úhlů, analyzovat příčiny • Posilování sebevědomí, rozvíjet jazykové kompetence, utvářet sebepojetí nasloucháním Důležité pojmy SP 1. Kultura 2. Sociální motivace a sociogenní potřeby 3. Sociální prostředí 4. Sociální situace, sociální chování, 5. Sociální role 6. Postoje I. Kultura • soubor přesvědčení, hodnot, norem a zvyků sdílených rámci určité sociální skupiny • způsob výroby, způsob života, produkty práce a sociálních kontaktů • kultura dává vzniknout sociálním potřebám, aneb sociogenním potřebám = potřebám naučeným dané společnosti 2. Motivace... • Motivace = zaměření, síla, trvání, aktivizace, energetizace chování • Obecný princip motivace - maximalizace příjemného, minimalizace nepříjemného A udržování a obnovování psychické rovnováhy Pojmy: • Potřeba - stav nedostatku • Motiv - příčina jednání • Motivované chování - spouštěno, když motivace dosáhne určité síly, napětí • Frustrace - zmaření, neuskutečnění potřeby pyramida potřeb Potřeba seberealizace (rozvoj osobnosti) Potřeba uznáni (sebeúcta, uznání, status) Společenské potřeby (pocit sounáležitosti, láska) Potřeba bezpečnosti (ochrana, bezpečí) Fyziologické potřeby {hlad, žízeň) .. .sociální motivace... E.C.Tolman - sociálně vztažné potřeby: • potřeba družnosti • potřeba příchylnosti • potřeba uznání • potřeba vlivu • potřeba podřízení se Bowlby, Ainsworthová - potřeba náležení • biologická podmíněnost • raná sociální vazba matka-dítě „attachemenť • ovlivňuje základní ladění: důvěra x nedůvěra ve svět