„Alternativní“ pedagogika Petra Turečková Proč a jak se školství a vzdělávání mění • Informační exploze – učitel není nositelem informací (spíše zprostředkovatelem a trenérem kritického myšlení) • Elektronická komunikace – už nestačí tužka a papír (pandemie) • Globální ekonomika – svět je propojen (příprava studentů na práci v zahraničí) • Změna klimatu – člověk není pán tvorstva (udržitelný způsob života) Proč a jak se školství a vzdělávání mění obsah vzdělávání struktura vzdělávacích systémů vliv tržní ekonomiky a privatizace vzdělávání změny společenské a pedagogické Co jsou alternativní školy a pedagogické inovace? • Pojem alternativní škola - aspekty • Školskopolitický – státní x nestátní • Ekonomický – státní x soukromé • Pedagogický a didaktický – dle forem, obsahu a metod vzdělávání • Alternativní škola – všechny druhy škol, které se odlišují od hlavního proudu organizací výuky, kurikula, prostředí, hodnocení a vztahy Vznik a vývoj alternativních škol Reformní pedagogika 20. let 20. století – Dewey, Montessori, Petersen, Freinet, Steiner Praha - Příhoda, Brno – Chlup E. Štorch - Dětská farma Důvod vzniku – přesycení učivem, autoritářské chování pedagogů, absence individuálního přístupu – každé dítě má právo jít svojí cestou. Funkce alternativních škol • Pedocentrismus • Aktivní škola • Komplexní výchova • Škola jako komunita • Učení pro život Funkce alternativních škol • Dle Průchy: • Kompenzační – nahrazování nedostatků • Diverzifikační – pluralita (rozmanitost) vzdělávání • Inovační – inovace obsahu i organizaci Alternativní školy s kořeny u nás • • • Alternativní školy reformní • • • • • • Waldorfská škola • Rudolf Steiner • 1920 • 12 let docházky • Důraz na esteticko-výchovné předměty, pracovní výchovu, jazyky • Náboženství a morálka • Vyučovací bloky jako epochy Freinetovská škola • Celestin Freinet • Oživení a aktivizace žáků • Pracovní aktivita • Svobodná výchova • Kázeň plyne z pracovního režimu • Radost a tvůrčí atmosféra • Individualizace a kooperace Jenská škola • Peter Peterson • Kritika herbartismu v německu • Školní pospolitost • Týdenní plán • Kurzy • Role učitele je průvodcovská a podporující Daltonská škola • Helena Perkhaustová • 1920 • Samostatné učení žáků • Věkově smíšené skupiny • Odborné pracovny a učebny • Měsíční úkoly • Přílišný individualismus • Jednostranně knižní studium Winnetská soustava • Cílem bylo překonat nedostatky daltonského plánu • Povinné základní učivo – individuálně a svým tempem • Tvořivá část – skupinové řešení praktických úkolů ze života Montessoriovská škola • Maria Montessori, pokračovatel Mario Montessori • 1907 Casa dei bambini v Římě • Mezinárodní asociace Montessori • Svobodný, spontánní rozvoj dítěte • Individualizace činnosti • Vhodné prostředí – tzv. připravené • Učitel jako průvodce • Fenomén Montessori – dítě je schopno se soustředit, pokud ho činnost zaujme Maria Montessori – „Pomoz mi, abych to dokázal sám“ Montessori principy • • • • • • • • • • Polarizace pozornosti Absorbující mysl, učitel jako průvodce Celostní učení, práce rukou Ruka jako nástroj ducha, připravené prostředí Připravené prostředí Volba práce, absorbující mysl, práce rukou, celostní učení, připravené prostředí, učitel jako průvodce…….. Trojročí – věkově smíšené skupiny Děkuji za pozornost Zdroje: PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-584-9.