Základy sociální pedagogiky

Náhradní úkol za absenci na kontaktní výuce

Pokud se nemůžete účastnit našich pondělních setkání (jste na studijním pobytu v zahraničí, máte jakékoli další studium, apod.), prosím, věnujte zvýšenou pozornost následujícícmu zadání. Náhradou za účast na přednáškách je analýza odborné knihy, kterou si zvolíte k přečtení v průběhu podzimního semestru. Pokyny k analýze jsou zde. Pokud budete mít nejasnosti, napište garantce předmětu.

Cílem této náhradní práce je najít smysl pedagogické činnosti v myšlenkách inspirujících praktiků, učitelů, psychologů a filožofů, či sociologů. Najděte si knihu, která Vás zaujme názvem či anotací, klidně vybírejte mezi svými oblíbenými autory. Některé z navrhovaných publikací najdete i na portálu MUNISPACE. Hotovou analýzu prosím odevzdejte do 31. 12. 2021

Jak na to?: K samotné analýze využijte tabulku níže.

o    Před čtením samotného článku: Student/ka po přečtení názvu knihy má za úkol vytvořit tři či více souvislých záznamů o knize, přičemž první záznam by měl vyjadřovat očekávání, která v něm název vyvolává, aniž by bylo přečteno o mnoho víc než jméno autora, název. V této části nás zajímá, proč si student/ka knihu vybral (protože je tenká, něco jsem o ní slyšel/a, doporučil/a mu ji odborník/kamarád,…atd.) a co od ní očekává.

o    Záznamy v průběhu čtení: postupně si vypisujete doslova informace, které vás zaujaly, překvapily, apod. Vypište si min. 15 takovýchto záznamů. Ke každé doslovné citaci vypsaných informací prosím vložte také vlastní komentář (souhlas, nesouhlas, připomínky, otázky).

o    Po přečtení článku: V posledním záznamu, který vzniká až po přečtení celého textu, přichází na řadu rekapitulace – je nutné se znovu zamyslet nad prvním odstavcem, vyjádřit se k němu a připsat i pár vět o článku jako takovém (proč se mi líbil, proč nikoli). Důležité je také reflektovat, jak kniha souvisí se studovaným oborem?

Bibliografický záznam

 

Před čtením textu

1.

2.

3.

V průběhu čtení

Doslovná citace

Vlastní komentář

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po přečtení

knihy

 

Vybírejte z tohoto doporučeného seznamu knih:

  • ALDORTOVÁ. N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh
  • FROMM, E. (2014). Mít nebo být. Aurora
  • GORDON, T. (2012). Výchova bez poražených. Malvern
  • GULOVÁ, L. et al. (2012). Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno:  MUNIPRESS
  • KOPŘIVA, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál
  • KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. et al.(2008). Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála
  • KORCZAK, J. (2012) Jak milovat dítě. Praha: Makedetail
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Jak hořet, ale nevyhořet. Praha: Karmelitánské nakladatelství
  • LACINOVÁ, L. a kol. (2018). Všichni moji blízcí. Adolescenti a dospělí kolem nich. Brno: MUNIPRESS
  • MAKARENKO. A.S. (1957). O výchově dětí v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
  • MATĚJČEK, Z.(2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 
  • MATOUŠEK. O. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál
  • MOŽNÝ, I. (2006). Rodina a společnost. Brno: Slon
  • PROKOP, D. (2019). Slepé skvrny. Brno: Host
  • RABUŠIC, L., CHROMKOVÁ MANEA, B. (2018). Hodnoty a postoje v České republice 1991-2017. Brno Masarykova univerzita.
  • SACKS, J. (2017). Důstojnost v rozdílnosti. Triton
  • Po konzultaci můžete i vlastní odbornou, či populárně-naučnou publikaci.