Náhradní úkol za absenci na kontaktní výuce
Pokud se nemůžete účastnit našich pondělních setkání (jste na
studijním pobytu v zahraničí, máte jakékoli další studium, apod.),
prosím, věnujte zvýšenou pozornost následujícícmu zadání. Náhradou za
účast na přednáškách je analýza odborné knihy, kterou si zvolíte k
přečtení v průběhu podzimního semestru. Pokyny k analýze jsou zde. Pokud
budete mít nejasnosti, napište garantce předmětu.
Cílem
této náhradní práce je najít smysl pedagogické činnosti v myšlenkách
inspirujících praktiků, učitelů, psychologů a filožofů, či sociologů.
Najděte si knihu, která Vás zaujme názvem či anotací, klidně vybírejte
mezi svými oblíbenými autory. Některé z navrhovaných publikací najdete i
na portálu MUNISPACE. Hotovou analýzu prosím odevzdejte do 31. 12. 2021
Jak na to?: K samotné analýze využijte tabulku níže.
o Před
čtením samotného článku: Student/ka po přečtení názvu knihy má za úkol
vytvořit tři či více souvislých záznamů o knize, přičemž první záznam by
měl vyjadřovat očekávání, která v něm název vyvolává, aniž by bylo
přečteno o mnoho víc než jméno autora, název. V této části nás zajímá,
proč si student/ka knihu vybral (protože je tenká, něco jsem o ní
slyšel/a, doporučil/a mu ji odborník/kamarád,…atd.) a co od ní očekává.
o Záznamy
v průběhu čtení: postupně si vypisujete doslova informace, které vás
zaujaly, překvapily, apod. Vypište si min. 15 takovýchto záznamů. Ke
každé doslovné citaci vypsaných informací prosím vložte také vlastní
komentář (souhlas, nesouhlas, připomínky, otázky).
o Po
přečtení článku: V posledním záznamu, který vzniká až po přečtení
celého textu, přichází na řadu rekapitulace – je nutné se znovu zamyslet
nad prvním odstavcem, vyjádřit se k němu a připsat i pár vět o článku
jako takovém (proč se mi líbil, proč nikoli). Důležité je také
reflektovat, jak kniha souvisí se studovaným oborem?
Bibliografický záznam | ||
Před čtením textu | 1. 2. 3. | |
V průběhu čtení | Doslovná citace | Vlastní komentář |
Po přečtení knihy |
Vybírejte z tohoto doporučeného seznamu knih:
- ALDORTOVÁ. N. (2010).
Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh
- FROMM, E. (2014). Mít nebo být.
Aurora
- GORDON, T. (2012). Výchova bez
poražených. Malvern
- GULOVÁ, L. et al. (2012).
Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu.
Brno: MUNIPRESS
- KOPŘIVA, K. (1997). Lidský vztah
jako součást profese. Praha: Portál
- KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. et al.(2008).
Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála
- KORCZAK, J. (2012) Jak milovat
dítě. Praha: Makedetail
- KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Jak
hořet, ale nevyhořet. Praha: Karmelitánské nakladatelství
- LACINOVÁ, L. a kol. (2018).
Všichni moji blízcí. Adolescenti a dospělí kolem nich. Brno: MUNIPRESS
- MAKARENKO. A.S. (1957). O
výchově dětí v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
- MATĚJČEK, Z.(2013). Co, kdy a
jak ve výchově dětí. Praha: Portál
- MATOUŠEK. O. (2011). Mládež a
delikvence. Praha: Portál
- MOŽNÝ, I. (2006). Rodina a
společnost. Brno: Slon
- PROKOP, D. (2019). Slepé skvrny. Brno: Host
- RABUŠIC, L., CHROMKOVÁ MANEA, B.
(2018). Hodnoty a postoje v České republice 1991-2017. Brno Masarykova
univerzita.
- SACKS, J. (2017). Důstojnost v
rozdílnosti. Triton
- Po konzultaci můžete i vlastní odbornou, či populárně-naučnou publikaci.