AUTIMÁCI Realizátoři projektu: • Jaromír Němeček • Barbora Šímová • Kateřina Štěpařová • Iveta Velevová • Předmět: SOk225 (jaro 2019) ZAHÁJENÍ PROJEKTU REALIZACE PROJEKTU říjen – prosinec 2018 • ZALOŽENÍ SPOLKU S NÁZVEM AUTIMÁCI = AUTIsmus – aniMÁCI /pohádkové postavičky/ • STANOVY SPOLKU • VALNÁ HROMADA • MATICE LOGICKÉHO RÁMCE • PREZENTACE • POŽÁDÁNÍ MŠ V BRNĚ O SPOLUPRÁCI únor – květen 2019 • KONZULTACE S PEDAGOGY MŠ LIDICKÁ – domluva na tématech • REALIZACE – natáčení videí • ZPRACOVÁNÍ – střih videí • PŘEDÁNÍ videí pedagogům ke zhlédnutí dětmi • HODNOCENÍ pedagogy • TVORBA PRACOVNÍ KNIHY • PREZENTACE 11. 5. 2019 CÍL SPOLKU V neziskové sféře • Hlavní cíl a realizace: • Pomoci dětem s poruchou autistického spektra (dále PAS) zlepšit jejich komunikaci v prostředí mateřské školy, do které dochází • Inspirace Dennyho metodou o natočení krátkých videí aktéry, kteří budou převlečeni do kostýmů pohádkových postaviček a o natočení naučných videí / videí odstraňující strachy, překážky v komunikaci s pedagogy MŠ • Připravit pracovní pomůcky pro další spolupráci s dětmi s PAS • Vedlejší cíle do budoucna: • Nejen pomoc dětem s PAS, ale i dalším, např. dětem v dětských domovech, v nemocnicích, seniorům v domovech pro seniory (práce na PC, pozor na „šmejdy“) a další CÍL SPOLKU V komerční sféře • Půjčování kostýmů za poplatek o peníze budou použity na další nákup kostýmů, tvorbu kostýmů, opravy kostýmů, cestovné • Poskytování služeb pro různé akce či na vyžádání o oslavy - např. narozeniny, den dětí, výročí o dobročinné akce - školky, nemocnice (návštěva v kostýmech pro rozveselení dětí či při potřebě přiučit „face to face“) • HARMONOGRAM REALIZACE Únor 2019 • konzultace s pedagogy MŠ Lidická • Domluva témat Březen 2019 • natočení videí + střih Duben 2019 • předání videí vyučujícím ke zhlédnutí dětmi • FB komunikace s asistentkou pedagoga o reakcích dětí • nákup materiálu a příprava pracovní knihy Květen 2019 • vyplnění hodnocení vyučujícími ze dvou tříd MŠ Lidická, Brno • dokončení pracovní knihy • vytvoření prezentace JAKÉ JSOU VÝSTUPY? • Tři krátká naučná videa na témata dle domluvy s pedagogy MŠ o Obrázkový režim o Umím počkat o Zvonění (vytipované dítě, pro které se videa primárně natáčela) • Pracovní kniha (aktivity pro práci s dětmi) • Hodnocení pedagogy MŠ • Fotodokumentace při realizaci VÝSTUPY - VIDEA Obrázkový režim Pro holčičku (z 2. třídy), která nechtěla poslechnout, když po ní učitelka požadovala změnu režimu (tzn. např. z aktivity hraní přejít na učení, umytí rukou aj.) VÝSTUPY - VIDEA Zvonění Pro dívenku (z 1. třídy), která při školním zvonění dostávala záchvaty. Vždy se lekla, začala křičet a nebyla k utišení. VÝSTUPY - VIDEA Umím počkat Pro holčičku (2. třída), která musela být všude první a pokud tak nebylo, rozčilovala se, byla agresivní, křičela, šťouchala do dětí. REAKCE UČITELKY "Dobrý den, videa jsme pouštěli, ale XXX je nemocná, takže to bohužel nebylo často. Třeba dnes máme jen jedno dítě... Jinak dotazník klidně pošlete, vyplníme. Reakce byla super. Dětem se to moc líbilo. A XXX se opravdu přestala bát a vztekat při zvonění a už ani neměla záchvaty vzteku, když nebyla první při nějaké činnosti. Stejně dobře na to reaguje holčička z vedlejší třídy. Takže si myslím, že to má celkově úspěch. Víc vám asi napoví ten dotazník..." Reakce učitelky MŠ (facebooková konverzace ze dne 17. 4. 2019) DOTAZNÍK Otázky: 1) Videa byla natočena na domluvená témata (obrázkový režim, zvonění, umím počkat) pro vybrané dítě. Měla videa vliv na toto dítě? 2) Ovlivnila videa i jiné děti, pro které původně nebyla zamýšlena? 3) Jaká byla první reakce dětí při a po zhlédnutí videí? 4) Jaké byly jejich další rekce (videa je ne/bavila; chtěli je vidět znovu; opakovali, co na nich vidí; jiné…)? 5) Po jak dlouhé době (po kolika zhlédnutí) jste zaznamenala první změny v chování/činnostech dítěte/dětí: obrázkový režim / zvonění / umím počkat? 6) Chtěla byste na projektu se studenty nadále spolupracovat, za předpokladu, že by vedení MŠ s tím souhlasilo? 7) Jaký máte celkový dojem z projektu, který u Vás studenti aktivizovali? • VYJÁDŘENÍ UČITELEK ZE TŘÍD DĚTÍ Odpovědi – MŠ 1. třída: 1) Zvonění – ano, video mělo vliv a má. Žákyně je z videa nadšená a na zvonění na chodbě přestala reagovat, někdy si zakryje uši, ale už nekřičí. Umím počkat – Při činnostech jako např. mytí rukou, vcházení do jídelny apod., již nevyžaduje být první. 2) V naší třídě ne, protože ostatní děti tento problém nemají. 3) Radost a zaujetí ze známých pohádkových postav, ztotožnění se s jejich správným chováním. 4) Žákyně video velice rychle pochopila, chtěla ho pouštět stále dokola a opakovala stejný způsob chování, který na videu viděla. 5) Hned po prvních shlédnutí. 6) Ano, máme velký zájem. 7) Velice dobrý dojem, studenty i vedoucí projektu velmi chválíme  Odpovědi – MŠ 2. třída: 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) Obrázkový režim – Ano, video vliv mělo a má. Žákyně je z videa nadšená a podle videa dokáže pozitivně reagovat na tranzitní kartu a akceptovat činnost podle režimu. Reakce je situačně vázána na video – video je vzor, motivace. Pokud žákyně odmítá jít k režimu, pustíme video a ona požadovaný druh vykoná. Na druhou stranu její pozitivní reakce je vázána pouze přímo na video. Bez něj se chová stále stejně. V naší třídě ne. Nadšení z pohádky. Nejprve žákyně nechápala, o co jde (nedokázala rozlišit a pochopit, že jde o špatný a dobrý příklad). V dalších dnech jsme tedy začali používat pouze kladný vzor (druhou polovinu videa). Žákyně opakovala přesně to, co je na videu (gesta, slova). Od prvního použití zkrácené verze videa (pouze pozitivního vzoru). Ano, byly bychom rády. Dojem máme dobrý, děkujeme. VÝSTUPY - HODNOCENÍ Hodnocení MŠ – 1. třída Hodnocení MŠ – 2. třída VÝSTUPY – PRACOVNÍ KNIHA Pracovní kniha je interaktivně zaměřena na: • Roční období (jaro / léto / podzim / zima) • Obličej (oči / nos / uši…) • Geometrické tvary • Čas (čtvrt /půl / ¾ / celá) • Hra s barvami Do budoucna ji chceme rozšířit o další témata. NÁKLADY SPOJENÉ S REALIZACÍ Finanční rozvaha • Základ = 4.000,- Kč • Náklady o Cestovné - 360,- Kč o Střih videí - 1500,- Kč o Pracovní kniha (barevné papíry, laminovací fólie, nůžky, pastelky, fixy, suché zipy, razítka) – 1.845,- Kč • Bilance +295,- Kč FOTOGRAFIE PODĚKOVÁNÍ • MŠ pro děti s autismem Brno, ul. Lidická Šárce Bočkové a ostatním pedagožkám školky • Dennyho metoda inspirace autorky DM dr. Emě Štěpařové • Jiřímu Horákovi za střih videí • Katedra sociální pedagogiky, PdF MU dr. Lence Gulové DĚKUJEME ZA POZORNOST AUTIMÁCI