1 Deník praxe Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra sociální pedagogiky Předmět: SOk752 Praxe v sociální práci Vyučující: Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. Vypracovala a absolvovala: Zdeňka Martinková UČO: 470534 Obor: Sociální pedagogika Typ studia: Kombinované Ročník/semestr: 3./5. Datum: 16.11.2019 2 1) Popis a charakteristika zařízení Oblastní Charita Polička poskytuje služby podle zákona o sociálních službách 108/2006 Sb. a vyhlášky 505/2006 Sb. V Oblastní charitě Polička provozují: 1) Sociální a zdravotní služby pro  seniory a nemocné  lidi s mentálním postižením  lidi s duševním onemocněním  rodiny s dětmi  lidi v krizi  poradenství 2) Ostatní služby  Půjčovna pomůcek  Humanitní šatník 3) Další činnosti  Fimfárum - terapeutický obchod 4) Prodávají výrobky z AC dílen  výrobky z poličské Charity Charitní pečovatelská služba Polička je individuální pomoc pracovníka pečovatelské služby konkrétnímu zdravotně znevýhodněnému nebo seniorovi v jeho přirozeném domácím prostředí, kde tuto pomoc potřebuje poskytnout. Způsob poskytování služby je terénní. Fakultativní služby Charitní pečovatelská služba Polička neposkytuje. Základní činnosti, které poskytují: a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy, d) pomoc při zajištění chodu domácnosti, e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím 3 Služba je individuální pomoc pečovatelky konkrétnímu zdravotně znevýhodněnému člověku v jeho přirozeném domácím prostředí, kde tuto pomoc potřebuje poskytnout. Službu poskytují pracovnice v sociálních službách (pečovatelky) s odborným vzděláním. Pečovatelka přijede v dohodnutý čas nejčastěji přímo do domácnosti klienta, kde vykoná pečovatelské úkony, které si klient nasmlouval. Obvykle poskytují péči v rozsahu 15 min do 1,5 hodiny. Na služby Charitní pečovatelské služby si klient přispívá podle ceníku. Charitní pečovatelská služba je poskytována v pracovní dny od 6 hodin do 20 hodin; v sobotu, neděli a ve svátky od 6 do 10 hodin a od 16 do 20 hodin nebo v jiný čas dle dohody. 2) Charakteristika cílové skupiny Služba je určena seniorům se sníženou soběstačností, lidem s tělesným nebo mentálním postižením, dlouhodobě nemocným z Poličky a okolních obcí. Služba pomáhá také umírajícím, kteří chtějí svůj život uzavřít doma. Cílové skupiny:  senioři  osoby s tělesným postižením  osoby s mentálním postižením  osoby s chronickým onemocněním 3) Časový harmonogram Praxe probíhala dle jednotlivých dnů následovně: 1. den: 8. 11. 2019, od 6:00 do 9:30 3,5 hodiny 2. den: 9. 11. 2019, od 6:00 do 8:30 2,5 hodiny 3. den: 15. 11. 2019, od 6:00 do 10:00 4,0 hodiny 4. den: 16. 11. 2019, ráno od 6:00 do 9:30 a odpo od 16:50 do 18:20 5,0 hodin Celkem splněno 15 hodin odborné praxe terénní pečovatelské služby. 4 4) Zápis z praxe, podrobný popis činnosti Aby se zachovala mlčenlivost, a pro lepší orientaci v zápisech jsem využila číselné označení klientů terénní pečovatelské služby podle toho, v jakém pořadí ten určitý den probíhala praxe. 1. den, pátek 8. 11. 2019 6:00 – 9:30 Časové rozvržení: 1. klient 6:05 – 6:55  nepřál si péči od cizí osoby 2. klientka 7:00 – 7:45  hygiena, mytí hlavy, pomoc při oblékání a svlékání, dohled nad léky, pomoc a podpora při podávání jídla 3. klientka 7:50 – 7:55  dohled nad léky 4. klientka 8:00 – 8:15  dohled nad léky, mazání noh 5. klientka 8:20 – 9:00  pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy a nehty, pomoc při použití WC, pomoc při přípravě jídla a pití, příprava a podání jídla a pití; běžný úklid a údržba domácnosti. 6. klientka 9:05 – 9:30  dohled První den začal na adrese Tylova 247, Polička v 6:00, kdy jsem se sešla s pečovatelkou. Pečovatelka již přijela autem organizace, které parkují na parkovišti vedle centra Poličky. Na adrese, kde jsem se sešla s pečovatelkou je provizorní zázemí pečovatelské služby, které bude sloužit k těmto účelům pro nadcházející 2 roky, jelikož budova, která je určená jako hlavní zázemí pečovatelské služby nyní prochází rekonstrukcí. V zázemí na Tylové 5 ulici č.p. 247 již na paní pečovatelku a na mě čekala zástupkyně vedoucího pečovatelské služby. Zástupkyně zastupuje vedoucího pečovatelské služby v době jeho nepřítomnosti. Velmi se mi líbilo, jak zástupkyně byla seznámena s informací, že budu od dnešního dne vykonávat práci společně s pečovatelskou. Pečovatelka si v tomto zázemí vyzvedla klíče, které mají umístěné v uzamykatelné skříni a také si převzala nachystané léky v dávkovači, které již před tím nachystaly sestřičky. Poté paní pečovatelce předala zástupkyně doklady k finanční hotovosti, kterou jsme měly převzít od druhé klientky. Zástupkyně mi sdělila, že první klient, který nás dnes čeká, si nepřeje nového (cizího) člověka, aby k němu šel a vykonával péči. Já jsem souhlasila, přání klienta je to nejdůležitější a musí se respektovat. Každý klient musí být informovaný o tom, že jeho domácnost a úkony pečovatelské služby bude společně s pečovatelkou (kterou klienti znají) vykonávat i někdo další, někdo pro ně cizí. Toto informování klientů proběhlo v průběhu několika dnů před samotnou praxí. 1. Klient Poté jsme se vydali k prvnímu klientovi. Cestou v autě mi pečovatelka detailně popisovala, jak probíhají jednotlivé pečovatelské úkony u tohoto klienta. Po přijetí na místo si pečovatelka z auta vzala ochranné rukavice a šla vykonávat péči ke klientovi. Tato péče obsahuje: pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při úkonech osobní hygieny, běžný úklid a údržba domácnosti. Celkem strávený čas u klienta byl 50 minut. Tento čas jsem strávila čekáním v autě. Neberu to jako špatně strávený čas, beru to tak, že to bylo čistě rozhodnutí klienta, které se musí respektovat. I tímto odmítnutím si člověk v pečovatelské službě musí projít a musí to vzít tak, jak to přijde. Tento čas jsem strávila zápisem poznámek o praxi a sepisování dotazů, které mě zrovna napadly k terénní pečovatelské službě. 2. Klient Jakmile pečovatelka přišla, tak jsme vyrazili autem za druhou klientkou. Cestou mi pečovatelka opět popisovala jednotlivé úkony, které se vykonávají u následující klientky. Mě zajímalo, zda terénní pečovatelskou službu budeme vykonávat i mimo Poličku. Dozvěděla jsem se, že dnešní klienti jsou čistě poličští. Auto jsme zaparkovaly před bytem klientky a pečovatelka si vzala klíče od hlavního vstupu do bytovky. Poté jsme zazvonily 6 na zvonek a otevřel nám manžel klientky. Šly jsme rovnou do ložnice, kde klientka ještě ležela v posteli a čekala na nás. Pomohly jsme ji posadit se na postel a poté jsme klientce nachystaly čisté oblečení, jelikož bylo naplánované, že se ji umyje hlava. Líbilo se mi, jak pečovatelka dávala klientce na výběr ze spodního prádla, aby si vybrala přesně to, co si přeje sama klientka. Poté se přesunula za asistence pečovatelky na toaletu, já jsem vzala čisté oblečení. Koupelna je vedle toalety, jak jsme již začaly chystat koupelnu na očistu klientky. Pečovatelka napustila vodu do umyvadla spolu s mýdlem a já jsem doprostřed koupelny dala židli. Koupelna byla malá, tak úkon hygieny pečovatelka v koupelně poskytla klientce sama. Pečovatelka si vzala rukavice, které má již celou krabičku nachystanou v koupelně klientky a umyla ji hlavu. Poté hadříkem umyla klientce pečlivě zbytek těla a pečlivě jej také osušila. Poté pečovatelka klientce namazala kolena a poté jsme klientku oblékly. Musely jsme si dávat pozor, jelikož klientka měla velmi bolavou ruku. Poté jsme se přesunuly do kuchyně, kde již manžel nachystal své ženě snídani (dva rohlíky s máslem) a čaj. U této druhé klientky jsme vybrali finanční hotovost, ke které měla pečovatelka doklad. Tímto končila naše péče u druhé klientky a nasedly jsme do auta. 3. Klientka Poté jsme přejeli k dennímu stacionáři, kde jsme měli třetí klientce předat léky, dohlédnout na to, že je sní a převzít od ní předchozí dávkovače na léky, které ovšem asi zapomněla doma, tak jsme odešly bez nich. 4. Klientka Poté jsme v Poličce přejeli za 4. klientkou, která žije se svým synem. U této klientky jsme měli dohlédnout nad léky a namazat nohy gelem. Zde pečovatelka jemně vmasírovala gel klientce do kůže bolavé nohy, kde měla kotník obvázaný a já jsem vmasírovala gel do nohy druhé, té zdravé. Klientka byla velmi milá. Byl u ní v předchozích dnech lékař, který ji doporučil koupel, jelikož v domácím prostředí nemá kde vykonat hygienu, tak alespoň je zde možnost hygieny na Penzionu v Poličce, takže se klientka domlouvala s pečovatelkou, že by mohly koupel uskutečnit. 7 5. Klientka Poté nás čekala pátá klientka, který bydlí na náměstí v Poličce v bytě. Tato klientka je ležící. Pečovatelka zazvonila a až poté si odemkla dveře. Poté jsme šly rovnou za klientkou, byla v posteli. Pomohly jsme ji vstat a poté usedla na toaletní křeslo. Šly jsme nachystat teplou vodu a žínky na hygienu. Na topení měla ručníky, které jsme si také nachystaly. Klientka si nejdříve umyla sama obličej růžovou žínkou a poté se osušila růžovým ročníkem. Poté pečovatelka umyla hruď, břicho a záda růžovou žínkou. Tyto části těla se osušily růžovým ručníkem. Zbytek těla se omyl modrou žínkou a osušily jsme klientku modrým ručníkem. Mezitím jsem nachystala čistou plenu a podložku, kterou jsem připravila na postel. Poté jsme klientku položily na postel a omyly, namazaly intimní partie, namazaly rameno gelem a přikryly jej kusem látky. Oblékly jsme klientku zpět do noční košile a posadily na postel. Poté jsme ji podaly snídani, kterou jsme nachystaly před hygienou. Z nočního stolku jsme udělaly jídelní stolek a klientka se sama nasnídala. Je zvyklá jíst starší rohlík nakrájený na kolečka a namazaný. Dnes jsme namazaly sýr. K tomu jsme podaly čaj. Poté jsme klientku uložily zpět do postele a poklidily veškeré nádobí, se kterým jsme pracovaly. 6. Klientka A poslední klientka nás čekala na 9. hodinu. U této klientky jsme nevykonávaly dnešní den žádnou péči. Pouze jsme zkontrolovaly, zda je v pořádku. Vyptaly jsme se, zda snídala a zda něco nepotřebuje. Klientka byla spokojená a nic nepotřebovala. Konec praxe v tento den byl v 9:30 hodin. 2. den, sobota 9. 11. 2019 6:00 – 8:30 Časové rozvržení: 1. Klientka 6:05 - 6:35  pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při přesunu na lůžko, pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při použití WC, běžný úklid a údržba domácnosti, dohled nad léky. 2. klient 6:40 – 7:30  nepřál si péči od cizí osoby 8 3. klientka 7:35 – 7:45  dohled nad léky 4. klientka 7:55 – 8:30  pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy, příprava a podání jídla a pití; běžný úklid Dnešní den jsem vykonávala s jinou pracovnicí v sociálních službách než předchozí den. Sešly jsme se na stejné adrese jako předchozí den v 6:00. Tento den výkon pečovatelské služby probíhal méně náročně než předchozí den, jelikož jsme měli na péči méně klientů. Také jsme jezdily jen po Poličce. 1. Klientka Čekala nás cesta k první klientce, přijely jsme v 6:05 hodin ráno. Pečovatelka měla již u sebe klíč od bytu klientky. Než jsme vstoupily do jejího bytu, tak jsme zazvonily na zvonek. Klientka ještě spala, tak jsme ji vzbudily a nechaly ji chvíli ještě ležet. Daly jsme vařit vodu na čaj a na kávu Caro (plnou konvici). Poté za pomoci pečovatelky klientka vstala z postele, sundaly jsme ji plenu a přesedla si na toaletní křeslo. Poté jsme z ledničky vydělaly jídlo na přípravu snídaně. Klientce jsme namazaly dvě celozrnné bulky a nakrájely jsme je na menší kusy a vložily do plastové krabičky i s cherry rajčaty. Také jsme vodou z konvice zalily čaj v kastrolku a hrneček s kávou Caro. Jakmile byla snídaně nachystaná, tak jsme klientce připravily postel. Vyměnily jsme špinavou podložku. Tato podložka, kterou jsme přichystaly klientce, byla pro mě nová, nebyla to klasická. Byla delší a dala se zahnout pod matraci a byly na ní vylisované šestiúhelníky. Poté jsme si připravily teplou vodu do lavůrku bez mýdla a dvě žínky. Také jsme nachystaly čisté triko na spaní a plenu. Poté jsme sundaly klientce tričko na spaní. První žínkou si klientka omyla obličej, poté jsme do vody přidaly mýdlo a umyly jsme horní část těla. Poté jsme klientku osušily. Poté druhou žínkou jsme omyly spodní část těla a následně osušily. Klientka si za pomoci pečovatelky stoupla a pečovatelka umyla intimní partie a následně je osušila. Poté krémem namazala. Poté klientce dala plenu a za její asistence se klientka uložila zpět do postele. Poté jsme klientku přikryly peřinou, daly pod hlavu přeložený polštář a hned vedle hlavy položily plastovou misku se snídaní. Na stůl u postele jsme 9 položily čerstvě připravenou kávu a z druhé strany postele jsme vzaly dvě malé PET lahve na čaj. Starý čaj jsme vylily a nalily jsme do umytých PET lahví čerstvý čaj a vrátily láhve na stejné místo vedle postele. Poté jsme klientce z dávkovače daly 1 prášek a zapila si ho čajem. Jakmile byla klientka čistá a uložená zpět v posteli a měla nachystanou snídani, začaly jsme uklízet. Na kuchyňské lince jsme špinavé nádobí umyly a daly do odkapávače, zbylé jídlo vrátily do lednice a kuchyňskou linku po sobě utřely. Lavor se žínkami a vodou jsme vylily do umyvadla, žínky daly sušit a lavor položily na zem. Tričko, které měla klientka na sobě, jsme daly do koše na špinavé prádlo. Poté jsme vzaly odpadkový pytel, ve kterém jsme měly použitou plenu, podložku a rukavice a byly jsme připravené k odchodu. Rozloučily jsme se s klientkou, vzaly pytel a šly. 2. Klient Tento klient (stejný z předchozího dne, tj. z 8.11 s prvním klientem) si i tento den nepřál péči od cizí osoby. Tudíž péči vykonávala sama pečovatelka obdobně jako předchozí den. 3. Klientka Následovala klientka, u které jsme byly také předchozí den (čtvrtá klientka ze dne 8. 11.). Tento den jsme pouze podaly léky, které si zapila skleničkou vody. 4. Klientka A poslední klientka v tento den byla klientka upoutaná na lůžko. Zazvonily jsme u vchodových dveří a otevřel nám manžel klientky. Šly jsme rovnou do ložnice klientky, která na nás již čekala. Klientku jsme nejdříve na elektrické polohovací posteli posadili a poté jsme rozdrtily léky, které nám předal manžel společně s čajem. Rozdrcené léky jsme rozpustily v čaji a nasály jsme to do stříkačky. Poté jsme stříkačkou vpravily čaj s léky do úst klientky. Poté jsme klientku uvedli zpět do polohy ležmo a sundaly jsme ji noční košili. Vlhkým hadříkem jsme ji umyly po celém těle. Vykonaly hygienu na intimních partiích, daly jsme čistou plenu, novou podložku a čistou noční košili. Poté přišel manžel a dal nám rozmixovanou snídani pro klientku a tak jsme ji nakrmily. Následně jsme po sobě vše uklidily a tím naše péče končila. Konec praxe v tento den byl v 8:30 hodin. 10 3. den, pátek 15. 11. 2019 6:00 – 10:00 Časové rozvržení: 1. klient 6:00 – 6:55  nepřál si péči od cizí osoby 2. klientka 7:00 – 7:45  hygiena, mytí hlavy, pomoc při oblékání a svlékání, dohled nad léky, pomoc a podpora při podávání jídla 3. klientka 7:50 – 7:55  dohled nad léky 4. klientka 8:00 – 8:10  dohled nad léky 5. klientka 8:15 – 9:00  pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy a nehty, pomoc při použití WC, pomoc při přípravě jídla a pití, příprava a podání jídla a pití; běžný úklid a údržba domácnosti. 6. klientka 9:05 – 10:00  dohled, běžný nákup a pochůzka V tento den jsem vykonávala péči se stejnou pečovatelkou jako dne 8. 11. Péče byla obdobná. Nebudu se opakovat, pouze rozepíši změny, které proběhly tento den oproti pátku 8. 11. 2019. Zásadní rozdíl proběhl takový, že se role prohodily mezi mnou a pečovatelkou. Tzn. začala jsem intenzivněji plnit funkci pracovníka pečovatelské služby a pečovatelka byla převážně v roli pozorovatele a ústně mi pouze sdělovala jednotlivé kroky, jak u daného klienta probíhají, případně dopomohla s jednotlivými úkony. Poté další rozdíl byl ten, že tento den nás čekal nákup potravin. 11 1. Klient Péče stejná. Péči vykonávala pečovatelka, klient si stále nepřeje návštěvu cizí osoby. 2. Klientka Péče stejná – zde jsem vykonávala péči převážně já. 3. Klientka Úkon stejný, jen jsme na klientku čekaly v půli cesty. 4. Klientka Pouze podání léků, bez činnosti mazání noh. 5. Klientka Péče stejná s tím rozdílem, že jsem šla za klientkou sama. Pečovatelka měla domluvený nákup pro jiného klienta. Poté se pečovatelka přidala. 6. Klientka Od této klientky jsme měli již připravený nákupní seznam, který měla pečovatelka u sebe. Také od klientky pečovatelka převzala hotovost na tento nákup. Jely jsme do místního nákupního řetězce. V tuto doby v obchodě bylo mnoho lidí, tak jsme se neplánovaně zdržely. Nakoupily jsme potraviny dle seznamu a zaplatila jsem. Peníze a účtenku jsem si dala k sobě do peněženky zvlášť, abych si to nesmíchala se svojí hotovostí. Poté jsme dorazily ke klientce, zazvonily jsme a poté si odemkly. Klientce jsme předaly nákup a podrobné informace co jsme nakoupily, co jsme nekoupily a přepočítaly jsme s ní zbylé peníze. Konec praxe v tento den byl v 10:00 hodin. 4. den, sobota 16. 11. 2019 ranní péče 6:00 – 9:30 odpolední péče 16:50 – 18:20 Časové rozvržení: 1. Klientka 6:00 - 6:50 12  pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při přesunu na lůžko, pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při použití WC, běžný úklid a údržba domácnosti, dohled nad léky. 2. klient 6:55 – 7:50  nepřál si péči od cizí osoby 3. klientka 7:55 – 8:15  pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při přesunu na vozík, podpora při podávání jídla a pití. 4. klientka 8:20 – 8:35  dohled nad léky, mazání noh 5. klientka 8:40 – 9:30  pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy, příprava a podání jídla a pití; běžný úklid V tento den jsem byla se stejnou pečovatelskou jako předchozí den. Péče probíhala obdobně jako dne 9. 11. 2019 s tím rozdílem, že tento den jsme měli péči u klientky, u které jsem ještě nebyla. To je v pořadí třetí klientka dnešní den. 1. Klientka Průběh péče stejný jako dne 9. 11. 2019. 2. Klient Průběh péče stejný jako dne 9. 11. 2019. 3. Klientka Ke klientce jsme dojely před 8. hodinou ranní v tento den. Zazvonily jsme a poté si otevřely. Klientka byla v posteli. V první řadě jsme šly do kuchyně klientce z lednice vydělat připravenou snídani a vyměnit v hrníčku vodu na pití, ve které měla brčko. Tato klientka je připoutaná na invalidní vozík. Pečovatelka klientce sundala peřinu a chvíli cvičila s jejími nohami. Udělala pár jednoduchým cviků pro protáhnutí. Poté opatrně za pomocí pečovatelky byla klientka přesunuta na elektrický vozík. Poté jsme se přemístily 13 do kuchyně. Zde se klientka již napila vody z přichystaného hrníčku a pečovatelka klientku na vozíčku oblékla. Poté v kuchyni pečovatelka přichystala klientce na talíř oběd (těstoviny s omáčkou). Zde je potřeba velké obezřetnosti. Je potřeba se na vše ptát, protože i maličkost, kterou děláme my, zdraví lidé, automaticky může jinému zcela znepříjemnit den. Poznala jsem to při situaci, kdy se pečovatelka ptala, zda připravený talíř s obědem může přikrýt poklopem v mikrovlnné troubě. Odpověď od klientky byla pro mě zcela překvapivá. Cituji: „Ne, nedávejte tam poklop. Jde mě pak špatně vydělat.“ Zdravý člověk si dá poklop do mikrovlnné trouby, dalo by se říci, že i automaticky. Ale to, že tento poklop může být nepříjemnost pro invalidního člověka, to mě nenapadlo. Také nachystané jídlo musela pečovatelka projít, zda na plastových dózách jsou poklopy jen položené. Je to spousta maličkostí, ale tyto maličkosti jsou velmi důležité. Poté jsme od klientky odešly. 4. Klient Průběh péče stejný jako dne 8. 11. 2019. 5. Klient Průběh péče stejný jako dne 9. 11. 2019. Konec dopolední praxe v tento den byl v 9:30 hodin. V tento den jsem se domluvila s pečovatelkou na odpolední praxi, abych věděla, co za úkony se poskytuje klientům před tím, než jdou spát. Měly jsme dvě klientky, u kterých jsme byly tento den již ráno. 1. Klientka Tuto klientku jsme měli dnes dopoledne jako třetí. Při vstupu do bytu jsme zazvonily a poté jsme otevřely dveře. Klientka seděla na vozíčku v svého PC. Zezula jsem ji papuče, ponožky, obinadla, tepláky a tričko. Všechno oblečení jsem ji poskládala na pohovku a šla jsem umýt nádobí, které měla rozešpiněné. Poté klientka požádala pečovatelku o vysypání použité kávy z kávovaru a následně nachystala večeři. Pečovatelka se klientky na všechno tázala. V ledničce byly dvě papriky a klientka chtěla nakrájet tu horší. K tomu se 14 přikrojilo rajče a namazal se krajíc chleba. Poté klientka chtěla vložit vlhčené ubrousky do krabičky, aby se ji s tím lépe manipulovalo. Toto byla péče o klientku před spánkem. 2. klientka Průběh péče stejný jako dne 9. 11. 2019. Konec odpolední praxe v tento den byl v 18:20 hodin. 5) Zdroje https://policka.charita.cz/ https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108 https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-505 http://iregistr.mpsv.cz/socreg/detail_sluzby.do?736c=efe7bc71216062c9&SUBSESSION_ID=1574 028190997_2