Pročtěte si zadání ke cvičením, která jsme v hodině dělali a vyzkoušejte si je sami. Pak napište krátkou reflexi toho, jak se vám psalo, zda vám to něco přineslo atp. Tuto reflexi na půl až jednu stranu vložte do odevzdávárny.
Týden 3 Deníkové metody
Vyučuje: LJ, ZK
V tomto týdnu se spolu seznámíme osobně a představíme si metodu deníkového psaní (osobního psaní, journaling) jako nástroj (sebe)poznání a nástroj pro (sebe)reflexi. Prakticky se naučíme autonomně využívat journaling jako strategii a prostředek k identifikaci a porozumění tématům a problémům a k hledání vhodných řešení. Na programu prvního modulu je teoretický úvod do základů journalingu a praktický nácvik psaní. Tyto techniky pak budeme využívat při dalších setkáních.
Deníkové metody, které jsme si v hodině vyzkoušeli:
Psací sprint - 15 minut nepřerušovaného zapisování toku myšlenek, pište 15 minut aniž byste spustili oči nebo pero z papíru. Pište, i kdyby to byly na první pohled hlouposti. Zastavte se až po 15ti minutách.
Reflexe psaní - podívejte se na text, podtrhněte si to, co na vás z textu vystoupí. Potom napište jednu větu, kterou shrnete, co jste napsali.
Diskuse:
- Jak se vám psalo?
- Co se ve vás během psaní odehrávalo?
- K čemu takové psaní může být užitečné?
Stopoložkový seznam - sepište seznam 100 položek na nějaké téma. Můžete si zvolit vlastní, nebo zkusit seznam typu:
100 věcí, které chci stihnout, než umřu
100 důvodů, proč studuju PdF MU
100 věcí, které mám ve svém životě rád/a
100 věcí, které mi vadí na druhých
100 charakteristik dobrého učitele/dobré učitelky
100 věcí, které chci ve svém životě změnit
....
Jednotlivé položky číslujte. Jakmile jich budete mít 100, zkuste jednotlivé položky rozdělit do kategorií. Například 100 věcí, které chci stihnout, než umřu budou mít kateogorii - cestování, práce, vztahy apod. anebo úplně jiné jako věci zardarmo, věci drahé, věci, do kterých se musím přemlouvat, věci, na které se těším, věci, které jsou spíš nerealistické.
Tyto kategorie si můžete označit různými barvami. Spočítejte, kolik položek máte v které kategorii, a přemýšlejte o tom, zda vám psaní tohoto seznamu a vytváření kategorií ukázalo něco překvapivého.
S sebou: Sešit a psací potřeby!
Máte-li dotazy k organizaci kurzu, zkuste se poradit se spolužáky a spolužačkami.