Inkluzivní a globální vzdělávání

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami - podpůrná opatření

(dále jen SVP) jsou: „žák, který k naplnění svých vzdělávacích možností a k realizaci práva na vzdělání na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje podpůrná opatření. Podpůrná opatření se volí tak, aby odpovídala žákovu zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám.“ (novela školského zákona z roku 2015) 

Podpůrná opatření“ jsou tedy nový legislativní termín zahrnující širokou škálu organizačních opatření, pedagogických dovedností, individualizaci přístupu, speciálněpedagogické metody, vše spojené s určitou mírou nárokovosti a nutných úprav organizace a obsahu vzdělávání, případně i s vyšší finanční náročností. Podpůrná opatření jsou takové nástroje, metody a intervence ve školní praxi, které pomohou žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dosáhnout maxima svého potenciálu.  Podpůrná opatření se podle zákona dělí do pěti stupňů, a to podle rozsahu, obsahu, náročnosti a míry znevýhodnění, na niž reagují. Stanoví se, že základní míra podpory by měla být součástí standardního modelu vzdělávání.