Spiritualita pedagogů tradičních a alternativních škol Eliška Suchánková, Renáta Matušů (Časopis Sociální pedagogika) Suchánková, E., & Matušů, R. (2020). Spiritualita pedagogů tradičních a alternativních škol. Sociální pedagogika/Social Education, 8(2), 29–43. https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.02 Úvod: * spiritualita jako neodmyslitelná část našeho lidství bývá ve společnosti často spíše vytěsněna * spiritualita je chápána různě, ale více autorů se shoduje - nalézání smyslu v naplňování vrcholných potřeb … (upravit) * zaměření na pedagogické prostředí * alternativní školy -> v jejich kompetencích nacházíme spirituální základ * tradiční školy - spir. základ zde není tak patrný, když však pracujeme s tím, že člověk je přirozeně spirituální bytost, i tradiční pedagogové jsou spirituální… * propojení spirituality a empatie Pojetí a význam spirituality * spiritualita jako prožitek posvátna * ,,něco, co je společné pro zastánce různých náboženství i ateisty, pro dílčí kultury i sociální skupiny a co pro ně tedy představuje i stejnou kvalitu” (Říčan, 2006) * S přesahuje rámec náboženství (náboženství je zde chápáno jako instituce?) * S je vrozená, její vývoj individuální * Průzkumy ukázaly, že vědomí smysluplnosti života významně napomáhá k pocitům štěstí, významně přispívá ke zvládání náročných životních situací a dokáže obnovit duševní pohodu a vyrovnanost. * Spirituální inteligence => intuitivní cit pro smysl hodnoty, nástroj k tvořivosti * silný vztah mezi spirituální a emoční inteligencí -> SI se rozvíjí kladením si otázek po smyslu Spiritualita pedagoga * proměňuje běžnou každodennost v něco více osobního a méně závislého na vnějších podmínkách * S posiluje schopnost porozumění, empatie, trpělivosti a důvěry směrem k žákům * realizace lidského potenciálu Grof vytvořila koncept vlastností duchovní zralosti, které by měla spiritualita ve školském systému podpořit. Zahrnula do něj témata, jako je láska, soucit a péče (předpoklad pro přijetí sebe sama, láska k vlastnímu já vede k lásce k ostatním a soucit pak přesahuje osobní formu lásky a vede k lásce k veškerému stvoření), poctivost a autenticita, fyzická, emocionální, mentální a duchovní jasnost (důraz na zdraví a skutečné potřeby těla a duše), odpovědnost a disciplína (odpovědnost za sebe sama, spolehlivost a kreativita, disciplinovaný přístup k vlastnímu osobnímu růstu), vyrovnanost (umění vnitřního klidu a psychické vyrovnanosti navzdory novým výzvám a změnám), osobní svoboda, tolerance a trpělivost (přijímání sebe sama navzdory vnímané slabosti a pozorovaným rozdílům), naděje a štěstí (jako stavy pohody a spokojenosti plynoucí z hlubokého vnitřního pocitu bohatství bez ohledu na vnější události), radost a humor (vedou ke štěstí a smyslu pro hravost), spojení se zemí, přírodou v každodenním životě (posvátnost každodenního života), žití v přítomném okamžiku (nesetrvávat a nezabývat se přehnaně minulostí či vzhlížením do budoucnosti), úžas, tajemství, úcta, tajuplnost vesmíru, účel a místo v prostoru a čase, jedinečnost a nezbytnost osobního přínosu každé bytosti. * spiritualita ve škole není perspektivou, ale realitou - není možné ji přehlížet * spirituální prvky najdeme ve Waldorfu i Montessori VÝZKUM Cíl výzkumu = Cílem výzkumu je zjistit míru spirituality pedagogů základních škol a zjistit, zda existují rozdíly v celkové míře spirituality pedagogů v závislosti na tom, zda pedagogové působí v tradiční či alternativní škole Metody výzkumu 192 respondentů z různých ZŠ, z toho 103 z tradičních a 89 z alternativních Pražský dotazník spirituality (?): * slouží ke zjištění, jak silně je jedinec celkově, globálně spirituální (Říčan, 2007) a jak silně je spirituální v určité specifické životní oblasti * Je sestaven z 30 položek, které popisují hluboké spirituální prožitky či osobní přesvědčení (metafory, obraznost…) * měření lze provést v dimenzích: * Ekospiritualita - jednota s přírodou, pokora a úcta k matce zemi * Etický entuziasmus - pozitivní city k druhým * Sounáležitost - prožitky fascinace nad dokonalostí lidstva v její rozmanitosti, prožitky tiché radosti, intenzivního přání štěstí všem bytostem, touhy radostí obejmout svět * Mystika - sjednocení s něčím větším, odpoutání se od vlastního těla * Svědomitá starostlivost - touha začít znovu, strach, abych svým činem nikomu neublížila * Latentní monoteismus - přesah běžné reality k něčemu, co stojí „nad“ ní, k určité poslední či nejvyšší skutečnosti Výsledky Pořadí dimenzí: * Sounáležitost * Etický eut. * Ekospiritualita * Svědomitá starostlivost * Latentní monoteismus * Mystika Toto pořadí dimenzí je téměř stejné u pedagogů v tradičních i alternativních školách (mají přehozené pouze svědomitou starostlivost a latentní monoteismus). Liší se však míra spirituality v jednotlivých dimenzích Pedagogové z alternativních škol dosahují významně vyšší míry spirituality než pedagogové tradičních škol a že je jejich míra spirituality významně vyšší také ve všech dílčích dimenzích. -> apel na zavedení problematiky spirituality do vysokoškolského vzdělávání, což by umožnilo důkladnou přípravu pedagoga na spirituální rozvoj, a to nejen na rozvoj vzdělávaných, ale také na jeho vlastní růst a vývoj