Genderově motivované a sexuální obtěžování na středních školách: Hranice vhodného chování Hlavní koncepty a použité teorie · Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a v jaké míře se studenti středních škol setkávají s genderově motivovaným a sexuálním obtěžováním · Zjišťování osobních zkušeností a jejich četnosti s různými druhy sexuálního obtěžování · Zkoumali hranici mezi vhodným a nevhodným chováním vyučujících vůči studentům a studentkám na středních školách · Výzkum koncipovali již dle provedeného výzkumu s vysokoškolskými studenty Užitá metodologie · Dotazníkové šetření – celkem 1237 dotazníků rozdané na různých středních školách a různých oborech · Výzkumné otázky: Jak časté mají studenti a studentky různých typů středních škol zkušenosti s jednotlivými učitelskými projevy překračujícími rámec pedagogického vztahu? Nakolik tto chování sami považují za obtěžující? V jakém prostředí k obtěžujícímu chování nejčastěji dochází? Kdo jsou obvykle hlavní aktéři obtěžujícího chování? Jaké reakce obtěžujícího chování u studujících vyvolává? · Uzavřené, polootevřené odpovědi · Data zpracována prostřednictvím standartních statistických procedur · Třídění prvního a druhé stupně · Faktorová analýza · Korelační koeficienty · Testování hypotéz pomocí chí-kvadrátu · Soubor studentů zvolen reprezentativně dle druhů škol, druhotně dle oborů · 58 % dívek, 42 % chlapců · Šetření v prediktivním a normativním smyslu Výsledky · Až 2/3 studujících se setkaly s genderově motivovaným a sexuálním obtěžováním · Míra zkušeností se velmi liší u dívek a chlapců · Nejčastější – zesměšňování, urážení · Méně časté – sexuální obtěžování · Na rozdíl od zahraničí – chlapci zde mají větší zkušenost · Příčinou rozdílu může být menší citlivost vůči genderově motivovanému obtěžování · Nejvíce zkušeností s genderovými stereotypy a nespravedlivým zacházením, nejmenší se sexuálním nátlakem · Zaznamenáno více situací, kdy byli studenti svědky, než osobní zkušenost · Genderové stereotypy vyvolávají u studentů neutrální postoj, zbylé tři nepříjemné pocity · Korelační a faktorová analýza = spojitost mezi sexuální pozorností a mimořádným osobním zájmem · Porovnávání odpovědí vážících se na scénáře a abstraktní popis chování – abstraktní chování hodnoceno u dívek i chlapců kritičtěji než scénáře Inspirace pro vlastní tvorbu · Výzkum je hodně zajímavý a jsem ráda že jsem na něj narazila · Vybraný výzkum mě dost možná nasměroval na cestu, kterou bych se chtěla vydat ve své diplomové práci a čím bych se chtěla zabývat Vztah s vlastní profesí/zkušeností · Práce v domově pro seniory a v restauraci jako kurýr – zde nevidím nijak významný vztah · Zkušenosti s tímto tématem – na ZŠ, když se nad tím zpětně zamyslím, předtím mi to nepřišlo nijak významné – ne vlastní zkušenost – svědek Zdroj: Smetáčková, I., Pavlík, P. (2012) Genderově motivované a sexuální obtěžování na středních školách: Hranice vhodného chování. Sociální studia, 9(3), 11-30. https://journals.muni.cz/socialni_studia/issue/view/459/showToc