Zastánce jako klíčový hráč v eliminaci šikany Jiří Kressa Kressa, J. (2019). Zastánce jako klíčový hráč v eliminaci šikany. Pedagogická orientace, 29(2), s. 129-148. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-129 Metodologie výzkumu Cílem výzkumného šetření byl popis vnímání konfliktních situacích ve třídě za pomoci rozhovorů se zastánci, jejich rodiči a třídními učiteli. Výzkum se zabýval způsobem, jakým se zastánci podílejí na eliminaci šikany ve třídách a jak toto jednání vnímají z hlediska jeho efektivity. Výzkumu se zúčastnili 4 respondenti v roli zastánce, 11 respondentů v roli rodiče a 12 respondentů v roli třídního učitele. - Semistrukturovaný rozhovor - Analytická metoda tematické analýzy Výzkumné otázky: Zastánci v šikaně 1) Jak zastánci vnímají konflikty ve svých třídách? 2) Co vedlo zastánce k uvědomění, že je pro ně situace v jejich třídě neúnosná, a rozhodnutí „do ní vstoupit“? 3) Jakým způsobem se zastánci snaží agresivní chování ve třídě eliminovat? 4) Jak zastánci vnímají podporu spolužáků? Rodiče zastánců v šikaně 1) Jaké je povědomí rodičů o chování jejich dítěte ve škole? 2) Uvědomují si rodiče, že jejich dítě pomáhá druhým? 3) Snaží se rodiče dítěti cíleně vštěpovat nějaké morální zásady, které by mohly mít souvislost s jeho prosociálním jednáním ve škole? Třídní učitelé zastánců 1) Jak vnímají třídní učitelé charakterové rysy a postavení zastánce mezi spolužáky ve třídě? 2) Jak vnímají třídní učitelé vlivy rodiny na chování zastánců ve škole?