Strategie podpory matematické gramotnosti podzim 2021 Jana Veseláková 11) JEDNOTKY MĚR - jednotky měr (vytváření správné představy o jednotce příslušné veličiny, měření předmětů, procvičování odhadů, převody jednotek) - určování času (časová schémata) - pro žáky s SPU velmi náročné téma - problematické chápání jednotek délky, obsahu, objemu, hmotnosti, času, měny a vztahů mezi nimi - cílem je najít „komunikační cestu“, která žáky osloví a volit metody práce, které pomohou usnadnit pochopení tohoto tématu - úspěšné zvládnutí základních jednotek je předpokladem pro pochopení jednotek „složených“ – jednotky rychlosti, síly, hustoty a další Problémy žáků s jednotky měr: - nemají správnou představu o veličině ani o jednotce - neumí odhadnout přibližně velikost míry určité veličiny - problém s převody daných jednotek - problémy s násobením a dělením přirozených a desetinných čísel čísly 10, 100, 1 000, atd. (např. chybný posun desetinné čárky) - problémy při práci se schématem pro převody veličin - obtížné chápání, že „menších“ jednotek je „více“ a naopak, tj. např. 7 dm = 70 cm - nepropojí si poznatky z reálného života Metodický postup: 1) vytváření správné představy o jednotce příslušné veličiny - představu si žáci utvářejí pomocí konkrétních předmětů, např. části svého těla, použití měřidel - motivační otázky typu: Kolik cm měříš? Jaká je to Tvoje výška? Jakou máš hmotnost v kilogramech? Kolik minut trvá Tvoje cesta do školy? Kolik litrů tekutin denně vypiješ?, apod.) 2) měření předmětů - měření např. rozměrů třídy, učebnice, stolu, apod., převádíme na různé jednotky naměřenou vzdálenost - vážení např. hmotnosti učebnic, aktovky, nákupu - vytyčování různých útvarů – hřiště, čtverec o délce strany 10 metrů (1 ar), apod. 3) procvičování odhadů - procvičování odhadů velikostí předmětů a následně porovnávání se skutečnými rozměry - motivační úlohy typu: Jakou rozlohu má daný rybník? Jakou výšku má naše škola? Kolik litrů vody se vejde do vany?, apod. 4) další činnosti - hra na prodávání v obchodě - práce s kurzem různých měn - sestavení projektu - jak se dříve měřilo 5) převody jednotek - důležitý je sestavit systém cvičení, které pomohou učivo zvládnout (násobení a dělení čísel přirozených a desetinných číslem 10, 100, 1 000, apod.) Jednotky délky - ilustrujeme na měřidlech běžné používaných (metr krejčovský, skládací, dřevěný, laserové měřidlo) Jednotky obsahu - motivační úloha: vytyčení čtverce, který má stranu délky 1 m a tedy obsah 1 m^2, čtverec je možné vhodně rozdělit na 100 dm^2 - model 1 dm^2 a 1 cm^2 mohou mít žáci vystřižené z papíru, 1 mm^2 ilustrace na milimetrovém papíře 1. využití převodních vztahů 2. využití funkčních závislostí 3. využití schémat 4. mřížka k převodu jednotek obsahu Jednotky objemu Jednotky hmotnosti -ilustrujeme pomocí vážení, využíváme štítků o hmotnosti potravin z digitálních vah z obchodů, eventuálně baleného zboží s vyznačenou hmotností Jednotky času - problémy mohou vycházet z používání šedesátkové soustavy - problémy činí převody částí hodiny na minuty a následný zápis pomoci desetinného čísla (např. ¼ h = 15 min = 0,25 h) -sčítání a odčítání jednotek času Jednotky měny -je vhodné žáky seznámit s eury a převodem této měny na české koruny (platidlo v mnoha státech Evropy) Využíváme: 1. využití převodních vztahů 2. využití funkčních závislostí 3. využití schémat 4. mřížka k převodu jednotek délky LITERATURA: Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno.