STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRAMATEMATIKY JEDNOTKY MĚR • jednotky měr (vytváření správné představy o jednotce příslušné veličiny, měření předmětů, procvičování odhadů, převody jednotek) • určování času (časová schémata) • pro žáky s SPU velmi náročné téma • problematické chápání jednotek délky, obsahu, objemu, hmotnosti, času, měny a vztahů mezi nimi • cílem je najít „komunikační cestu“, která žáky osloví a volit metody práce, které pomohou usnadnit pochopení tohoto tématu • úspěšné zvládnutí základních jednotek -----> pochopení jednotek „složených“ – jednotky rychlosti, síly, hustoty a další PROBLÉMY ŽÁKŮ S JEDNOTKY MĚR nemají správnou představu o veličině ani o jednotce neumí odhadnout přibližně velikost míry určité veličiny problém s převody daných jednotek PROBLÉMY ŽÁKŮ S JEDNOTKY MĚR problémy s násobením a dělením přirozených a desetinných čísel čísly 10, 100, 1 000, atd. (např. chybný posun desetinné čárky) problémy při práci se schématem pro převody veličin PROBLÉMY ŽÁKŮ S JEDNOTKY MĚR obtížné chápání, že „menších“ jednotek je „více“ a naopak, tj. např. 7 dm = 70 cm nepropojí si poznatky z reálného života METODICKÝ POSTUP 1) vytváření správné představy o jednotce příslušné veličiny • pomocí konkrétních předmětů, např. části svého těla, použití měřidel • motivační otázky typu: • Kolik cm měříš? • Jaká je to Tvoje výška? • Jakou máš hmotnost v kilogramech? • Kolik minut trvá Tvoje cesta do školy? • Kolik litrů tekutin denně vypiješ?, apod. METODICKÝ POSTUP 2) měření předmětů • měření např. rozměrů třídy, učebnice, stolu, apod., převádíme na různé jednotky naměřenou vzdálenost • vážení např. hmotnosti učebnic, aktovky,nákupu • vytyčování různých útvarů – hřiště, čtverec o délce strany 10 metrů (1 ar), apod. METODICKÝ POSTUP 3) procvičování odhadů procvičování odhadů velikostí předmětů a následně porovnávání se skutečnými rozměry • motivační úlohy typu: • Jakou rozlohu má daný rybník? • Jakou výšku má naše škola? • Kolik litrů vody se vejde do vany?, apod. METODICKÝ POSTUP 4) další činnosti •hra na prodávání v obchodě •práce s kurzem různých měn •sestavení projektu - jak se dříve měřilo METODICKÝ POSTUP 5) převody jednotek •systém cvičení, které pomohou učivo zvládnout • (násobení a dělení čísel přirozených a desetinných číslem 10, 100, 1 000, apod.) JEDNOTKY DÉLKY • ilustrujeme na měřidlech běžné používaných Zdroj: www.http://m.trida-vcelicek.webnode.cz Inspirace: Jednotky délky, Matýskova matematika,https://www.youtube.com/watch?v=o0zTo51cq4g JEDNOTKY DÉLKY Zdroj: www.matikaj.webnode.cz JEDNOTKY DÉLKY • využití převodních vztahů: 1 m = 10 dm 1 dm = 10 cm 1 cm = 10 mm 1 km = 1000 m JEDNOTKY DÉLKY • využití funkčních vztahů JEDNOTKY DÉLKY • mřížka k převodu jednotek JEDNOTKY OBSAHU • motivační úloha: vytyčení čtverce, který má stranu délky 1 m a tedy obsah 1 m2, čtverec je možné vhodně rozdělit na 100 dm2 JEDNOTKY OBSAHU • model 1 dm2 a 1 cm2 mohou mít žáci vystřižené z papíru • 1 mm2 ilustrace na milimetrovém papíře JEDNOTKY OBSAHU Zdroj: www.zsposepneho.cz JEDNOTKY OBSAHU VYUŽITÍ PŘEVODNÍCH VZTAHŮ JEDNOTKY OBSAHU • využití funkčních závislostí JEDNOTKY OBSAHU Mřížka k převodu jednotek obsahu JEDNOTKY OBJEMU Zdroj: www.nsn.cz • Inspirace: Základnípřevody jednotek,Matýskovamatematika: https://www.youtube.com/watch?v=O88TbsUUvHM + https://www.youtube.com/watch?v=1O5owFJORbo JEDNOTKY OBJEMU • využití schémat Zdroj: www.zsvalpolanka.cz JEDNOTKY OBJEMU • využití převodních vztahů JEDNOTKY OBJEMU • využití funkčních závislostí JEDNOTKY OBJEMU • mřížka k převodu jednotek JEDNOTKY HMOTNOSTI • ilustrujeme pomocí vážení • využíváme štítků o hmotnosti potravin z digitálních vah z obchodů, eventuálně baleného zboží s vyznačenou hmotností Zdroj: eshop.mbcalibr.cz Zdroj: www.nutrado.cz Inspirace: Jednotky hmotnosti,Matýskovamatematika, https://www.youtube.com/watch?v=-wMbjNUsL-o JEDNOTKY HMOTNOSTI • využití převodních vztahů 1 t = 1000 kg 1 kg = 1000 g 1 g = 1000 mg JEDNOTKY HMOTNOSTI • využití funkčních závislostí JEDNOTKY HMOTNOSTI • využití schémat JEDNOTKY HMOTNOSTI • mřížka k převodu jednotek JEDNOTKY ČASU 1 den = 24 h 1 h = 60 min 1 h = 3600 s 1 min = 60 s Zdroj: wwww.educational-playgroung.webnode.cz/ Inspirace: Jednotky času, Matýskova matematika,https://www.youtube.com/watch?v=OJeazBWET7k JEDNOTKY ČASU Zdroj: educational-playgroung.webnode.cz JEDNOTKY ČASU • problémy mohou vycházet z používání šedesátkové soustavy • problémy činí převody částí hodiny na minuty a následný zápis pomoci desetinného čísla (např. ¼ h = 15 min = 0,25 h) • sčítání a odčítání jednotek času 1. využití převodních vztahů 2. využití funkčních závislostí 3. využití schémat 4. mřížka k převodu jednotek délky JEDNOTKY MĚNY • 1 Kč = 100 hal • je vhodné žáky seznámit s eury a převodem této měny na české koruny (platidlo v mnoha státech Evropy) POMŮCKY Lapbook Zdroj: www.logosik.cz Kliknutím vložíte text. Zdroj: www.logosik.cz POMŮCKY Zdroj: www.logosik.cz POMŮCKY zdroj:www.obrazkova-skola.cz zdroj:uciteleucitelum.cz POMŮCKY Přehledové tabulky Zdroj: www.zbozi.cz Kliknutím vložíte text. Zdroj: www.sept.cz POMŮCKY Zdroj: www.pinterest.com Zdroj:slideplayer.cz LITERATURA: Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno. Děkuji za pozornost.