Strategie podpory matematické gramotnosti podzim 2021 Jana Veseláková 6) NÁSOBENÍ PŘIROZENÝCH ČÍSEL - násobení přirozených čísel - vyvození a podstata operace, pamětné a písemné násobení - nejčastější problémy a možné reedukační postupy - násobení vyvozujeme na základě sčítání několika sobě rovných sčítanců​ - vycházíme z dramatizace a z konkrétních situací, které jsou žákům blízké - např. Maminka dá každému ze svých čtyř dětí dva pomeranče. Kolik pomerančů maminka dá dětem celkem? ​ - Pojmy: činitel, činitel, součin - Je násobení komutitativní operace?​ - Je násobení asociativní operace? 1. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ V OBORU NÁSOBILEK Pomůcky - Krabičky z bonboniér​ - Předměty (knoflíky, kuličky, vršky od PET lahví)​ - Čtvercová síť​ - Řady násobků čísel zapsaných na pruzích papíru​ - Házení dvěma kostkami​ - Stovková tabule​ - Házení míčem v kruhu​ METODICKÁ ŘADA​ - nejprve násobení čísly 2, 3, 4, 5, potom 6, 7, 8, 9​ - později násobení čísly 1, 0, 10​ 2. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK​ Problémy žáků při pamětném násobení - nechápou význam operace násobení přirozených čísel​ - zaměňují operaci násobení a zápis čísla​ - chybují při vyvození násobení, dominantní je pro ně jeden činitel​ - stále používají pouze řadu násobků a nejsou schopny naučit se spoje nezávisle na řadě násobků​ - některé násobky zaměňují​ - převažuje dominance některého čísla​ - zaměňují operace násobení a sčítání​ - nerozlišují mezi rozvojem čísla v desítkové soustavě a násobením​ Reedukační postupy​ - neustále se snažíme o to, aby žáci pochopili podstatu násobení​ - prvotní je vyvození operace násobení a její pochopení, teprve potom pamětné zvládnutí jednotlivých spojů​ - pamětné zvládnutí spojů násobení vždy opíráme o konkrétní představy (násobilku učíme v malých krocích, ale procvičujeme neustále) - při vyvození vždy začínáme násobilkami čísel 2, 3, 4 atd. ​ - využíváme praktických příkladů, které žáky zajímají​ - volíme vhodné didaktické hry 3. PÍSEMNÉ NÁSOBENÍ - násobení jednociferným činitelem - násobení dvojciferným činitelem ​ ​ Reedukační postupy - přesvědčujeme se znovu o tom, zda žáci chápou význam operace násobení na praktických příkladech - neustále (každodenně) opakujeme základní spoje násobení, avšak v malém počtu příkladů​ - vypracování vhodných, velmi jemných řad příkladů na písemné násobení, zpočátku s menšími čísly - užití tabulky násobků (avšak používáním tabulky násobků se většinou děti násobilce nenaučí)​ - provádět zkoušky správnosti používáním kalkulátorů (pokud umí čísla na displeji správně zobrazit) Pomůcky: Banka, známková hra, tabulka na násobení, perlový materiál. LITERATURA: Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. Blažková, R. (2010). Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku [web]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js10/rozvoj/web/index.html Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno.