STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRAMATEMATIKY NÁSOBENÍ PŘIROZENÝCH ČÍSEL • násobení přirozených čísel - vyvození a podstata operace, pamětné a písemné násobení • nejčastějšíproblémy a možné reedukační postupy • vyvozujeme na základě sčítání několika sobě rovných sčítanců • vycházíme z dramatizace a z konkrétních situací, které jsou žákům blízké • Např. Maminka dá každému ze svých čtyř dětí dva pomeranče. Kolik pomerančů maminka dá dětem celkem? • https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js10/rozvoj/web/pages/priprava-na-operace-s-prirozenymi- cisly.html#id3 POJMY • činitel, činitel, součin • Je násobení komutitativní operace? • Je násobení asociativní operace? 1. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ V OBORU NÁSOBILEK POMŮCKY • Krabičky z bonboniér • Předměty (knoflíky, kuličky, vršky od PET lahví) • Čtvercová síť • Řady násobků čísel zapsaných na pruzích papíru • Házení dvěma kostkami • Stovková tabule • Házení míčem v kruhu POMŮCKY Kolíčkové tabulky Násobkovéhvězdy Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 POMŮCKY Číselné hvězdy Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Násobkovétabulky - pracovnílist Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 POMŮCKY zdroj: www.montessorikurz.cz POMŮCKY Zdroj: www.eschovka.cz POMŮCKY Stovkovátabulka Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 POMŮCKY Násobkovátabulka Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 POMŮCKY Čtvercovásíť video: https://www.youtube.com/watch?v=qHxToNIWutY https://www.youtube.com/watch?v=wzfBE3Sl-w0 Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 POMŮCKY Zdroj: www.beskydskaskolicka.cz Montessori tabulkapro násobení Video: https://www.youtube.com/watch?v=laBHRFE6ur8 POMŮCKY Barevná tabulepro násobení Video: https://www.youtube.com/watch?v=AX-UHAlK6ww Zdroj: www.mandala-montessori.eu POMŮCKY Zdroj: www.ucsehrou.cz METODICKÁ ŘADA • nejprve násobení čísly 2, 3, 4, 5, potom 6, 7, 8, 9 • později násobení čísly 1, 0, 10 2. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK Problémy žáků při pamětném násobení • nechápou význam operace násobení přirozených čísel • zaměňují operaci násobení a zápis čísla • chybují při vyvození násobení, dominantní je pro ně jeden činitel • stále používají pouze řadu násobků a nejsou schopny naučit se spoje nezávisle na řadě násobků 2. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ MIMO OBORNÁSOBILEK • některé násobky zaměňují • převažuje dominance některého čísla • zaměňují operace násobení a sčítání • nerozlišují mezi rozvojem čísla v desítkové soustavě a násobením REEDUKAČNÍ POSTUPY • neustále se snažíme o to, aby žáci pochopili podstatu násobení • prvotní je vyvození operace násobení a její pochopení, teprve potom pamětné zvládnutí jednotlivých spojů • pamětné zvládnutí spojů násobení vždy opíráme o konkrétní představy (násobilku učíme v malých krocích, ale procvičujeme neustále) REEDUKAČNÍ POSTUPY • při vyvození vždy začínáme násobilkami čísel 2, 3, 4 atd. • využíváme praktických příkladů, které děti zajímají • volíme vhodné didaktické hry 3. PÍSEMNÉ NÁSOBENÍ • násobení jednociferným činitelem REEDUKAČNÍ POSTUPY • přesvědčujeme se znovu o tom, zda žáci chápou význam operace násobení na praktických příkladech • neustále (každodenně) opakujeme základní spoje násobení, avšak v malém počtu příkladů • vypracování vhodných, velmi jemných řad příkladů na písemné násobení, zpočátku s menšími čísly REEDUKAČNÍ POSTUPY • užití tabulky násobků (avšak používáním tabulky násobků se většinou děti násobilce nenaučí) • provádět zkoušky správnosti používáním kalkulátorů (pokud umí čísla na displeji správně zobrazit) POMŮCKY • Perlový materiál: https://www.youtube.com/watch?v=nAg5jRvQ9vk POMŮCKY • Banka • https://www.youtube.com/watch?v=MtiG1gW7R3U&t=4s • Známková hra • https://www.youtube.com/watch?v=7t-L4Yp3bTE LITERATURA • Blažková, R., Matoušková, K., & Vaňurová, M. (1992). Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. 2. část. Brno: PF MU. • Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. • Blažková. R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. • Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno. Děkuji za pozornost!