Strategie podpory matematické gramotnosti podzim 2021 Jana Veseláková 7) DĚLENÍ PŘIROZENÝCH ČÍSEL - dělení přirozených čísel - vyvození a podstata operace, dělení zpaměti v oboru násobilek, dělení se zbytkem, pamětné dělení mimo obor násobilek, písemné dělení jednociferným dělitelem - nejčastější problémy a možné reedukační postupy - dělení: - pro žáky nejnáročnější operace - při vyvozování dělení vycházíme z konkrétní situace, kdy žáci rozdělují konkrétní předměty - pojmy: dělenec, dělitel, podíl Je dělení komutativní operace?​ Je dělení asociativní operace? 1. PAMĚTNÉ DĚLENÍ - dělení na stejné části​ Rozdělte 12 bonbónů mezi tři děti tak, aby měly všechny stejně. - dělení podle obsahu​ Rozdělte 12 oříšků na hromádky po třech. Kolik hromádek vytvoříte? Speciální případy dělení a) dělení číslem 1​ b) dělenec je roven děliteli​ c) dělení nuly​ d) dělení nulou ??? PROBLÉMY ŽÁKŮ PŘI DĚLENÍ V OBORU NÁSOBILEK - žáci nepochopí význam operace dělení​ - žáci mají problém se zapamatováním si základních spojů dělení, zaměňují některé příklady dělení​ - chyby z nepozornosti​ - ve slovních úlohách nepochopí, kdy se užívá operace dělení​, zaměňují dělence a dělitele REEDUKAČNÍ POSTUPY - nejprve vyvozujeme dělení na konkrétních příkladech​ - postupně (po malých krocích) učíme základní spoje zpaměti​ - vždy provádíme zkoušku správnosti pomocí násobení​ - volíme vhodné didaktické hry Pomůcky: perlový materiál, tabulka na dělení, známková hra, Banka DĚLENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK - dělení se zbytkem​ - dělení se zbytkem se vyvozuje analogicky jako dělení beze zbytku:​ 17 sešitů máme rozdělit mezi 5 dětí. Kolik sešitů dostane každé dítě a kolik sešitů zbyde?​ 17 sešitů máme rozdělit na hromádky po pěti. Kolik úplných hromádek vytvoříme a kolik sešitů zbude? PROBLÉMY ŽÁKŮ PŘI DĚLENÍ SE ZBYTKEM - žáci nezvládají základní spoje násobení a dělení​ - chyby typu: 41 : 7 = 6 (zbytek 1), 38 : 7 = 35 (zbytek 3)​ - žáci si nevědí rady s případy, kdy je dělenec menší než dělitel, 3 : 5 = 0 (zbytek 3)​ - žáci provádějí chybný zápis zkoušky správnosti REEDUKAČNÍ POSTUPY - dělení se zbytkem modelujeme na konkrétních situacích, volíme dramatizaci​ - důkladně provádíme zkoušku správnosti (ne formálně !!!)​ - aktivně pracujeme s chybou 2. PÍSEMNÉ DĚLENÍ - algoritmus pro písemné dělení začíná od nejvyššího řádu​ - žáci musí mít zvládnuté všechny pamětné operace – zejména dělení se zbytkem a odčítání​ - vhodné sestavit velmi podrobnou metodickou řadu​ - vždy provádíme zkoušku správnosti dělení jednociferným dělitelem 1. Dělení dvojciferného čísla číslem jednociferným tak, aby počet desítek dělence byl násobkem dělitele a aby dělení bylo beze zbytku:​ např. 69 : 3.​ 2. Příklady, kdy je počet desítek dělence větší než je dělitel, ale není jeho násobkem:​ např. 75 : 5.​ 3. Příklady, kdy na místě nejvyššího řádu dělence je číslo menší než dělitel:​ např. 156 : 6. 4. Dělení se zbytkem:​ např. 634 : 4. 5. Dělení čísel s nulami:​ např. 1034 : 5. dělení dvojciferným dělitelem - postup dělení dvojciferným dělitelem kopíruje metodickou řadu dělení jednociferným dělitelem – pro žáky se SPU je náročný​ - pokud se jim podaří zvládnout jednodušší příklady, je to velký úspěch; v opačném případě volíme jako kompenzační nástroj kalkulátor PROBLÉMY ŽÁKŮ PŘI PÍSEMNÉM DĚLENÍ - numerické chyby vyplývající z nezvládnutí pamětných operací​ - formální provádění zkoušky, ve které se opakuje chyba​ - nedodržení přesného postupu algoritmu (2 535 : 5 = 57)​ - nezvládnutí dělení čísel s nulami (2 408 : 6 = 41, zbytek 2) REEDUKAČNÍ POSTUPY - pro žáky s problémy v matematice volíme pro písemné dělení jednodušší příklady​ - vždy provádíme zkoušku správnosti​ - neustále opakujeme pamětné počítání – sčítání, odčítání, násobení, dělení​ - vhodně zařazujeme používání kalkulátoru LITERATURA: Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. Blažková, R. (2010). Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku [web]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js10/rozvoj/web/index.html Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno.