Strategie podpory matematické gramotnosti podzim 2021 Jana Veseláková 9) SLOVNÍ ÚLOHY - slovní úlohy, problematika řešení slovních úloh žáky s poruchami učení, proces řešení slovní úlohy - úlohy aplikační, projekty, úlohy podporující rozvoj kombinatorického myšlení - pro žáky s SPU může být řešení slovních úloh problematické - žák s dyslexií může mít problém s přečtením a s porozuměním zadání slovní úlohy - žák s dysgrafií může mít problém se zápisem slovní úlohy a se zápisem výpočtu příkladu - žák s dyskalkulií (ideognostickou) může mít problém pochopit vztahy mezi veličinami, které jsou zadány ve slovní úloze a mezi veličinami hledanými (Blažková, 2017) - slovními úlohami rozumíme úlohy, ve kterých jsou souvislosti mezi zadanými a hledanými údaji vyjádřeny slovní formulací - řešení slovních úloh vyžaduje pochopení textu úlohy, pochopení operace, která povede k řešení slovní úlohy - při řešení s.ú. nejde jen o to získat výsledek, ale hlavně nalézt správný postup, který žáka povede k výsledku, rozvíjí se tak logické myšlení, schopnost řešit problémy - žáci většinou zvládnou jednoduché slovní úlohy, ovšem složitější úlohy s více operacemi jim dělají problémy Funkce slovních úloh: - ilustrace využití matematiky v praktickém životě - příprava na řešení konkrétních praktických problémů - využívání různých metod práce, různých postupů, organizace postupu řešení - žáci procvičují operace s čísly - přispívají k rozvoji myšlení žáků, k rozvoji kritického myšlení - rozvíjí kompetence k řešení problémů, komunikativní, sociální, pracovní, k učení - vhodně zvolené slovní úlohy mohou být pro žáka zdrojem motivace a informací (zajímavý text, řešení nebo výsledek) (Blažková a kol., 2002) Postup řešení slovní úlohy: a) porozumění textu b) rozbor c) grafické znázornění; d) matematizace reálné situace vyjádřené textem úlohy e) provedení odhadu výsledku; f) řešení matematické úlohy g) zkouška správnosti h) odpověď na otázku slovní úlohy. Příčiny problémů při řešení slovních úloh a) Pochopení či nepochopení textu zadání slovní úlohy - délka textu - volba použitých termínů - tématika slovní úlohy - způsob zadání číselných údajů -některé číselné údaje mohou být nadbytečné a žáci se snaží je za každou cenu uplatnit - vliv specifických poruch učení (Blažková a kol., 2002) b) Zvládnutí rozboru slovních úloh - ujasnění si vztahu mezi hledanými a zadanými údaji – vyplyne volba početních operací (matematizace reálné situace – přepis slovního zadání do matematického jazyka) - grafické znázornění vztahů ve slovní úloze c) Zápis příkladu d) Řešení příkladu) e) Odpověď f) Provedení zkoušek správnosti (Blažková a kol., 2002) Jednoduché slovní úlohy (úlohy využívající jedné z operací sčítání, odčítání, násobení nebo dělení) např. Jirka počítá každý den 5 příkladů. Kolik příkladů spočítá za 7 dní? Složené slovní úlohy (kombinace více operací) např. V autobusu cestovalo 15 dětí a 38 dospělých. Na zastávce vystoupilo 11 osob a nikdo nenastoupil. Kolik osob pokračovalo v jízdě? např. Maminka zaplatila 4 čokolády po 21 Kč a 5 jogurtů po 9 Kč. Kolik korun za tento nákup zaplatila? Poznámka: U slovních úloh na porovnávání pomocí vztahů „o několik více (méně)“ nebo „několikrát více (méně)“ je nevhodné používat mnemotechnické pomůcky „více – přičítáním (násobím)“, neboť slovní úloha může být formulována tak, že její mechanické uplatnění vede k chybám. Vzorově řešte slovní úlohy (Blažková a kol., 2002): Do třídy 4. A chodí 25 žáků. Z nich 16 navštěvuje pěvecký kroužek, 12 navštěvuje výtvarný kroužek. Čtyři žáci nenavštěvují žádný z těchto kroužků. Kolik žáků chodí do obou kroužků současně? Jakub si kupoval náčrtník, vodovky a pastelky. Náčrtník stál 23 Kč, vodovky byly třikrát dražší než náčrtník a pastelky byly o 15 Kč levnější než vodovky. Kolik korun Jakub za nákup zaplatil? Zdeňkův tatínek je o 24 roků mladší než Zdeňkův dědeček, kterému je 60 roků. Kolik roků je Zdeňkovi, když je třikrát mladší než tatínek? Babička upekla 36 buchet. Martin snědl z celkového počtu buchet jednu šestinu. Potom přišel Michal a snědl jednu pětinu zbylých buchet. Nakonec přišla Eliška a snědla jednu čtvrtinu zbytku. Kolik buchet zůstalo na pekáči? Projděte si detailně slovní úlohy v publikaci: Blažková, R., Matoušková, K., & Vaňurová, M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita. (Slovní úlohy řešené na 1. stupni ZŠ str. 18-51) LITERATURA: Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. Blažková, R. (2010). Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku [web]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js10/rozvoj/web/index.html Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Blažková, R., Matoušková, K., & Vaňurová, M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita. Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno.