Speciální pedagogika I

Organizační a personální zabezpečení vzdělávání žáků se SVP. Implementace podpůrných opatření.

Klíčové pojmy
Klíčové pojmy
asistent pedagoga, učitel, žáci, školní poradenští pracovníci, školská poradenská zařízení

Škola

Učitel

  • Vliv jejich kompetencí, dovedností, znalostí, postojů a přijetí filozofie inkluze
  • Co ovlivňuje postoje učitelů?

Asistent pedagoga

Legislativa

Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. ve znění dalších novel (§ 20, odst. 1 a 2)

Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění dalších novel 

Dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., § 5 ve znění dalšícho novel

  • poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi  v rozsahu podpůrného opatření
  • pomáhá při organizaci a realizaci vzdělávání
  • podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání
  • pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
  • asistent pedagoga uvedený v odstavci 3 může za tím účelem zajišťovat i činnosti uvedené v odstavci 4 
  • může poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům, s ohledem na povahu speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků 
  • v případě škol (tříd, oddělení nebo studijních skupin) zřízených podle § 16 odst. 9 zákona může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší

Asistent pedagoga (dle § 20 odst. 1. zákona o peda. pracovnících) a tím dle Vyhl. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 3 vykonává

  • přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele 
  • zaměřenou na individuální podporu žáků a práce související s touto přímou pedagogickou činností, 
  • podporu žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku
  • žák je veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, 
  • výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí

Asistent pedagoga (dle § 20 odst. 2. zákona o peda. pracovnících) a tím dle Vyhl. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 4 vykonává

  • pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou žáků se SVP, 
  • pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se SVP, 
  • pomoc  při adaptaci žáků se SVP na školní prostředí, 
  • pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází; 
  • nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo školu; 
  • pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se SVP. 

Žáci

„Školní poradenské pracoviště“ - Poradenští pracovníci ve škole

  • náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění dalších předpisů + Příloha č. 3 - doplňte si náplň činností
  • Výchovný poradce
  • Školní metodik prevence
  • Školní psycholog
  • Školní speciální pedagog


Školská poradenská zařízení PPP, SPC

  • definuje konsolidované znění školského zákona č. 82/2015 Sb.
  • vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění dalších předpisů

Pedagogicko psychologická poradna

  • Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění dalších předpisů. + Příloha č. 1
  • pracovníci
    • psycholog
    • speciální pedagog
    • sociální pracovník
    • metodik prevence v PPP

Speciálně pedagogické centrum

  • Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění dalších předpisů + Příloha č. 2
  • pracovníci
    • psycholog
    • speciální pedagog
    • sociální pracovník
 

Zařízení preventivně výchovné - SVP

Středisko výchovné péče

  • definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb.
  • Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče
  • Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče


Společnost

  • Pozitivní postoje – jednou z determinant úspěšného inkluzivního vzdělávání
  • Vliv na zapojení do života společnosti / třídy
  • Vliv fyzické přítomnosti a zapojením do společenského dění


Mám žáka… --> kdo se zapojí do řešení? 

… tzv. v riziku (krádeže, záškoláctví) 

… s autismem, zařazeného do 3. st. podpůrných opatření 

… s SPU (specifické poruchy učení)