Speciální pedagogika I

Školská poradenská zařízení

Pedagogicko psychologická poradna

  • náplň práce definuje novela školského zákona č. 82/2015 Sb. vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů
  • zaměření
    • komplexní psychologická, speciálně pedagogická a sociální diagnostika 
  • cíl
    • diagnostika a reedukace poruch učení, chování, 
    • dalších problémů ve vývoji osobnosti, výchově a vzdělávání,
    • individuálních předpokladů pro profesní orientaci 
  • činnosti 
    • ambulantní na pracovišti
    • návštěvami ve školách a školských zařízeních
  • pracovníci
    • psycholog
    • speciální pedagog
    • sociální pracovník
    • metodik prevence v PPP
  • zpracovává podklady pro
    • rozhodnutí orgánů státní zprávy k zařazení do příslušných škol a školských zařízení 
    • odklad školní docházky
    • doporučení k inkluzivnímu vzdělávání
    • další aktivity v oblasti poradenské, psychokreativní, terapeutické
    • prevence školní neúspěšnosti negativní jevy v sociálním vývoji 
  • poskytují konzultace
  • podíl na plánu aktivit v oblasti prevence
  • komplexní nebo zaměřená psychologická a speciálně pedagogická diagnostika
  • psychologická a speciálně pedagogická intervence
  • informační a metodická činnosti
  • příprava podkladů pro vzdělávací opatření, dokumentace

Speciálně pedagogické centrum

  • náplň práce
    • definuje školský zákon č. 561/2004 Sb. 
    • vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů
  • zaměření
    • poradenská činnost pro děti a žáky s jedním typem postižení, 
    • případně se souběžným postižením více vadami, kde dominuje typ postižení, pro které bylo SPC zřízeno 
  • pracovníci 
    • psycholog
    • speciální pedagog
    • sociální pracovnice 
  • činnosti
    • ambulantní na pracovišti
    • návštěvami ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách
  • řeší situace spojené s výchovou a postižením
  • služby
    • dětem / žákům podle § 16 odst. 9 šk. zákona 
      • od nejranějšího věku
      • do doby ukončení povinné školní docházky
      • po dobu studia na SŠ
      • a podle potřeby i pro jedince v období rané dospělosti 
    • jejich rodičům
    • pedagogickým pracovníkům
  • těžiště služeb je systematická speciálně pedagogická psychologická a psychoterapeutická práce
  • komplexní charakter

Standardní činnosti společné

Standardní činnosti speciální 

  • Centrum poskytující služby žákům s vadami řeči 
  • Centrum poskytující služby žákům se zrakovým postižením 
  • Centrum poskytující služby žákům se sluchovým postižením 
  • Centrum poskytující služby žákům s tělesným postižením 
  • Centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením 
  • Centrum poskytující služby žákům s poruchami autistického spektra (PAS) 
  • Centrum poskytující služby žákům hluchoslepým 
  • Centrum poskytující služby žákům s více vadami

Úkol: přečti si vyhlášku č. 72/2005 Sb. v jejím posledním znění

Prezentované informace vychází z vyhlášky. Doplňte si chybějící informace z dané vyhlášky!