Problematika sluchového postižení Teoretická východiska a vymezení základních pojmů 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno Význam sluchu pro člověka  možnost získávání informací o věcech a dějích v okolí  orientace v prostoru – nositel varovných signálů  důležitý pro komunikaci a rozvoj sociálních vztahů, vytváří se citová vazba na okolí  sluchem přijímáme nejvýznamnější podíl informací o světě 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno  sluchově postižení - nehomogenní skupina  nedoslýchavost - lehká 20 - 40 dB střední 40 -70 dB těžká 70 - 90 dB  hluchota (ztráta více než 90 dB)  ohluchlost  stařecká nedoslýchavost - presbyakusis  ušní šelest - tinnitus 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno  sluchové postižení je u obyvatelstva jedno z nejrozšířenějších somaticko – funkčních postižení (Neubert, in Leonhardt, 2001)  v ČR žije dle statistik až 400 - 500 tisíc osob se sluchovým postižením  V ČR se ročně narodí přibližně 80 sluchově postižených dětí a přibližně 20 dospělých jedinců ohluchne 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno Období vzniku sluchového postižení  Prelingválně sluchově postižení sluchové postižení vrozené, příp. získané v raném věku  Postlingválně sluchově postižení sluchové postižení získané ve školním věku v produktivním a v postproduktivním věku  Neslyšící podle kulturní definice hluchoty  neslyšící podle audiologické definice hluchoty 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno SURDOPEDIE  obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou a vzděláváním sluchově postižených  lat. surdus – hluchý, řec. paidagogikos – týkající se výchovy Vymezení základních cílů oboru  komplexní péče o SP  výchova a vzdělávání SP, profesní uplatnění  sociální zařazení (integrace – inkluze) 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno Komplexní péče o sluchově postižené: zdravotnická péče  depistáž (screening sluchu u dětí)  diagnostika speciálně pedagogická péče  SPC  SRP sociálně právní péče  sociální dávky a příspěvky rodinná péče  úzká spolupráce rodiny s odborníky Metody v surdopedii orální metoda  aurálně orální (řeč+odezírání)  akupedická (sluchový trénink) 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno znakové metody (vizuálně motorické)  vlastní znakový jazyk neslyšících (vlastní struktura a syntax)  manuálně kódovaný systém (např.znakovaný český jazyk, daktylotika, pomocné artikulační znaky apod.) Mezioborové vztahy  ostatní obory speciální pedagogiky (logopedie, oftalmopedie, psychopedie, somatopedie, etopedie, specific.poruchy učení)  obecná pedagogika, obecná psychologie – psychologie osobnosti 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno  medicínské obory – ORL, foniatrie, plastická chirurgie, pediatrie  technické obory – protetika  audiologie, audiometrie  akustika, elektroakustika  lingvistika, sociolingvistika 19.10.2021 Radka Horáková, PdF MU Brno