Hodnocení a klasifikace žáků se SPU Zdroj: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 2006. ISBN 80-210-3613-3. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU Hodnocení = úroveň vzdělání žáka k určitým cílům. Klasifikace = číselné vyjádření hodnocení. Hodnocení je nadřazený pojem pojmu klasifikace. Hodnocení je upraveno ve: Školském zákoně: § 16, § 51-53, § 168 Vyhlášce č. 73/2005 Sb.: § 6 IVP, přihlížet povaze postižení. Zásady hodnocení: ž vysvětlit ostatním rozdílný přístup k hodnocení, ž dát dítěti zažít pocit úspěchu, ž chválit za snahu, ž hodnocení musí vycházet ze znalostí příznaků postižení, ž zvýraznit motivační složku hodnocení, ž hodnotit pouze jevy, které žák zvládl, ž využívat různých forem hodnocení, ž ve věku povinné školní docházky upřednostňovat slovní hodnocení, ž specifický přístup při hodnocení uplatňovat ve všech předmětech, do kterých se postižení promítá, ž hodnotit spravedlivě. Slovní hodnocení: ž alternativní forma hodnocení, ž obsah má být pozitivně motivační i objektivně kritický, ž vyjádření toho, co žák v daném vyučovacím předmětu zvládl, v jaké kvalitě, vymezit další postup rozvoje žáka se zřetelem na vynaložené úsilí a k individuálním zvláštnostem žáka, ž pro rodiče problematické, ž zátěž pro učitele, ž učitel musí být sám přesvědčen o výhodách slovního hodnocení, ž různé formulace u různých žáků Individuální vzdělávací plán (IVP): * školský zákon (§18), vyhláška 73/2005 Sb. (§6), * zpracovává se pro žáky integrované, žáky speciálních škol, žáky s hlubokým mentálním postižením, * zpracovává jej třídní učitel ve spolupráci s poradenským pracovníkem, popř. výchovným poradcem, školním psychologem a zákonným zástupcem žáka, * obsahuje seznam pomůcek (kompenzační, didaktické), * snížený počet žáků ve třídě, * účast dalšího pedagogického pracovníka, asistenta pedagoga, * obsah, rozsah, průběh poskytování individuálních potřeb. * vyšetření PPP, SPC, SVP, datum vyšetření, * pedagogické postupy a metody, * vyučovací předmět (y), * speciálně pedagogickou a psychologickou péči, * způsob hodnocení a klasifikace, * předpokládané navýšení finančních prostředků, * spolupráce se zákonnými zástupci, * podíl žáka na řešení problému, * jmenovité určení pracovníka PPP, SPC, SVP, * podpisy ředitele školy, třídního učitele, vyučujícího, zákonného zástupce, poradenského pracovníka, popř. žáka.