Týden 5 - 6 Metoda Journalingu
Na společném setkání se studující seznámí s osobním psaním (psaní deníku, journaling) jako metodou sěbru dat k zkoumanému případu. Prakticky se naučí autonomně využívat journaling jako výzkumnou strategii a prostředek k identifikaci vhodných řešení. Získají teoretický úvod do základů journalingu jako nástroje osobního rozvoje, terapeutického nástroje, nástroje pro sběr dat. Praktický nácvik psaní (základní techniky). Sdílení procesu ve skupinách.
V hodině jsme si vyzkoušeli následující metody:
Psací sprint - 15 minut nepřerušovaného zapisování toku myšlenek, pište 15 minut aniž byste spustili oči nebo pero z papíru. Pište, i kdyby to byly na první pohled hlouposti. Zastavte se až po 15ti minutách. Psát můžete o libovolném tématu. Pokud nevíte jak začít, můžete zkusit jeden z následujících odrazových můstků:
Dnes ráno jsem se vzbudil/a a ...
Začíná další setkání našeho semináře a já...
V poslední době mám největší obavy z...
Dnes se cítím...
Reflexe psaní - podívejte se na text, podtrhněte si to, co na vás z textu vystoupí. Potom napište jednu větu, kterou shrnete, co jste napsali.
Diskuse:
- Jak se vám psalo?
- Co se ve vás během psaní odehrávalo?
- K čemu takové psaní může být užitečné?
Metoda rozhovoru
Vyzkoušejte si napsat scénář rozhovoru. Rozhovor můžete vést s některou částí svého těla. Začněte krátkým zamyšlením, při kterém si své tělo proskenujete a budete zkoumat, zda nějaká část těla přivolá vaši pozornost. Například bolavá záda, unavené oči, neposedné prsty apod. Pak s touto částí těla zkuste vést rozhovor. Pište svůj scénář dle následujícího vzoru:
Já: Prsty, proč pořád potřebujete bubnovat do stolu.
Prsty: Potřebujeme se něčím zaměstnat.
Já: Nemůžete zůstat v klidu:
Prsty: ...
Diskuse
- přemýšlejte o významu tohoto cvičení
Význam obou cvičení: Pomocí těchto cvičení si tříbíme schopnost pozorování a schopnost reflexe. Předmětem pozorování jsme v tomto případě my samy. Tato cvičení nám pomáhají analyticky přistoupit k vlastním myšlenkám, zpomalit je a jít v nich více do hloubky. Na osobní rovině tak můžeme překonat vlastní rutinní způsoby uvažování a také sebestylizaci. Na podobných principech funguje i výzkum, kdy se snažíme překonat zaběhané a často stereotypní pohledy na realitu. Rozhovor nám také umožňuje tréning v tom, abychom se na realitu dokázaly podívat z různých perspektiv a abychom si uvědomili vlastní pozici v dané situaci.
Pokud jste na setkání chyběli, zkuste si tyto metody vyzkoušet doma sami. Na následujícím setkání budeme v těchto metodách pokračovat, vyzkoušíme si další cvičení, na kterém budeme nacvičovat i analýzu dat. Budeme pracovat ve skupinách, ve kterých zpracujete krátkou analytickou zprávu. Pokud se setkání nebudete moci zúčastnit bude třeba, abyste si pak tuto aktivitu doplnili mimo náš seminář a zpracovali zprávu samostatně.
Adams, Kathleen (1991). Journal to the Self. Twenty-Two Paths to Personal Growth. Warner Books Inc. (kapitola o technice seznamů, strany 124-134)
Pennebaker, J. W. a Evans, J. F. (2014). Expressive Writing. Words that Heal. Idyll Arbor Books.
Pennebaker, J. W. a Evans, J. F. (2016). Opening Up by Writing it Down. How Expressive Writing Improves health and Eases Emotional Pain. The Guildford Press. Strany 65-80 (Chapter 5: Writing to Clear the Mind: Expressive Writing in Learning and Education.
Seelig, Tina: InGenius: A Crash Course on Creativity. (2012) Hay House UK.