Týden 9 - 10 Analýza kvalitativních dat
Stopoložkový seznam
Skrze stopoložkový seznam si vyzkoušíme analýzu kvalitativních dat.
Zadání: sepište seznam 100 položek na nějaké téma. Můžete si zvolit vlastní, nebo zkusit seznam typu:
100 věcí, které chci stihnout, než umřu
100 důvodů, proč studuju PdF MU
100 věcí, které mám ve svém životě rád/a
100 věcí, které mi vadí na druhých
100 charakteristik dobrého učitele/dobré učitelky
100 věcí, které chci ve svém životě změnit
....
Jednotlivé položky číslujte. Jakmile jich budete mít 100, zkuste jednotlivé položky rozdělit do kategorií. Například 100 věcí, které chci stihnout, než umřu budou mít kateogorii - cestování, práce, vztahy apod. anebo úplně jiné jako věci zadarmo, věci drahé, věci, do kterých se musím přemlouvat, věci, na které se těším, věci, které jsou spíš nerealistické, věci, které jsou zcela určitě nerealistické.
Tyto kategorie si můžete označit různými barvami. Spočítejte, kolik položek máte v které kategorii, a přemýšlejte o tom, zda vám psaní tohoto seznamu a vytváření kategorií ukázalo něco překvapivého.
Úkol 4 - Analýza stopoložkového seznamu
V hodině jsme si vytvořili text, který nám poslouží jako data k analýze. Analyzujeme nejdříve samostatně, po té ve skupině. Výsledek odevzdáte do odevzdávárny.
Na setkání jsme si sepsali seznam 100 věcí, jak lze využít žvýkačku.
Položky hotového seznamu okódujte (rozčleňťe do různých kategorií).
- Pak vypište všechny kategorie, které se vám objevily, a napište si ke každé, kolik položek vám do ní spadá.
- Vytvořte týmy a porovnejte si své seznamy. V čem se vaše seznamy liší, v čem jsou stejné, máte stejné kategorie, objevuje se v některém seznamu položka či dokonce kategorie zcela unikátní (nikdo jiný ji nemá), myslíte si, že různý počet položek u jednotlivých kategorií něco signalizuje?
- Zamyslete se nad tím, zda vám vytvořené kategorie a porovnání práce jednotlivých členů týmu něco sdělila.
- Přemýšlet můžete i o tom, že se vám každému podařilo napsat jiné množství položek. Co pomohlo někomu napsat hodně, nebo co jinému bránilo?
- Zreflektujte užitečnost této metody. Dovedete si představit, že ji někdy použjete ve své profesi?
Napište závěrečnou zprávu z této “výzkumné sondy”, stačí krátké zhodnocení tohoto cvičení, reflexe nápadů i procesů, které se odehrály (1 - 3 strany) a zavěste jej do ISu. Nelekejte se výrazu “závěrečná zpráva”, jde opravdu o sdílení všemožných nápadů, postřehů, interpretací, poznámek a komentářů týkajících se toho, co vám z experimentu vyšlo, i přímo toho, co si o tomto cvičení myslíte. Učiňte tak do 5. 12.
Pokud jste se semináře nemohli zúčastnit, můžete si pustit záznam a pokusit se najít někoho do týmu na zpracování analýzy v diskusním fóru.
Projděte si závěrečné bakalářeké a maisterské práce, které využili
design případových studií a zvažte, zda by mohly být inspirací i pro
vaši potenciální závěrečnou práci. Všechny práce naleznete v ISu.
Ferulíková,
Simona. 2018 : Tři generace brněnských zahrádkářů: Případová studie
zahrádkové osady Červený kopec. Brno: Masarykova univerzita.
Floriánová, Irena. 2017 : Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (případová studie základní školy hlavního vzdělávacího proudu). Brno: Masarykova univerzita.
Špániková, Alena. 2017: Život pacienta po prodělání cévní mozkové příhody. Případová studie. Brno: Masarykova univerzita.
Novotná, Barbara. 2019: Případová studie ženské sexuální delikvence.
Brno: Masarykova univerzita.
Svačinka, Stanislav. 2019: Gestalt terapie klientky s depresivní symptomatikou: Systematická případová studie.
Brno: Masarykova univerzita.
Gill, Tomáš. 2019. Adaptace žáků na přechod na střední školu: případová studie.
Brno: Masarykova univerzita.
Palatová, Barbora. 2019. Případová studie posttraumatické adaptace subjektu s těžkým poraněním mozku. Brno: Masarykova univerzita. Brno: Masarykova univerzita.