Týden 9: Zpětná vazba na analýzu stopoložkového seznamu, paralelní scénáře
Paralelní scénáře
Jde o techniku vhodnou při nějakém dilematu, kdy se člověk rozhoduje, mezi dvěma možnostmi. Lze ji využít i tehdy, když se bojí nějaké věci, že se něco stane nebo naopak nestane. Dá se uplatnit při přemýšlení o nějaké změně, kterou chceme udělat.
Zadání: Představíme si nějakou situaci v budoucnu a to ve dvou verzích, kdy jsme se rozhodli pro jedno ze dvou řešení, nebo kdy se něco stalo nebo nestalo. Píšeme několik minut text nejdřív pro jednu verzi a potom pro druhou verzi. Text píšeme v přítomném čase.
Příklad 1: Rozhoduji se, zda ukočit předčasně studium nebo dostuodvat.
Text 1: Právě jsem dostudoval/a a přebírám bakalářský diplom z oboru speciální pedagogika. Je letní den a já se chystám na slavnostní oběd s rodinou. V plánu mám...
Text 2: Právě vycházím ze studijního oddělení, kde jsem oficiálně ukončil/a studium. Nemám sice diplom, ale najednou mám spoustu času, zdá se, že budu mít konečně čas i na to, co jsem chtěl/a udělat už dávno...
Příklad 2: Snažím se pomáhat jednomu dítěti s doučováním. Dítě je ale dost komplikované, mám pocit, že to nikam nevede a moje energie je zbytečně vyplýtvaná. Co by se ale stalo, kdybych mu pomáhat přestal/a.
Text 1: Dnes jsem Frantovi oznámil/a, že končím s doučováním.
Text 2: Frantu stále doučuji. Jsem frustovaná/ý, už dva roky pracujeme na...
Úkol na doma
Captured Moments (zachycení okamžiku)
Zkuste navnímat a písemně zachytit jeden moment v průběhu týdne, který vás z jakéhokoli důvodu zaujme. Snažte se povšimnout si nejrůznějších detailů i celku, toho, co zachycují jednotlivé smysly, i toho, jaké to ve vás vzbudilo pocity či myšlenkové pochody. Zachycujete tedy moment vnější i vnitřní. Rozsahem by mělo jít o několik vět, případně kratší/ delší odstavec volným psaním. Nemusí (ale může:) to být nějaký libozvučný sloh. Může jít o jakýkoli moment, například cesta mezi dvěma zastávkami v tramvaji. Moment, kdy ráno dojíte snídani nebo vstoupíte do školy. Jde o to trénovat si citlivost, zintenzivnit smysly a podívat se na situaci, jakobyste se vznášeli nad ní. Napište si to do svých sešitů, využijeme na začátku příští hodiny.
Příklad z Martinina blogu: http://pisudenik.blogspot.com/2017/05/koralkovy-momenty.html