Logopedie a surdopedie 2 - sluchové postižení

Psychologická diagnostika u dětí a žáků se SP v SPC


Text k samostudiu:



Dále:

DOLEŽALOVÁ, Lenka a Radka HORÁKOVÁ. Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9595-3.



Psychologická diagnostika ve školním věku


Psychologickou diagnostiku ve školním věku zařazujeme nejčastěji v případě

posouzení intelektových schopností na žádost zákonného zástupce (např. i na doporučení

rodičům ze strany pedagogů s ohledem na školní výkony žáka), při přechodu na 2. stupeň ZŠ

či víceleté gymnázium, při volbě povolání, popř. z důvodu potíží vyskytujících se s ohledem

na věk žáka (puberta) apod. Při diagnostice intelektových schopností žáků s postižením sluchu

bývá nejvíce využíván test SON-R, který v současné době jako jeden z diagnostických

nástrojů k dispozici pracovníci speciálněpedagogických center a pedagogickopsychologických

poraden v České republice a lze jej aktuálně považovat za jediný

standardizovaný kulturně nezatížený nástroj pro diagnostiku lehkého mentálního postižení.

Druhým nejčastěji využívaným testem je Wechslerův inteligenční test pro děti školního

věku (WISC –III). Test je rozdělen na část:

1. verbální: vědomosti, podobnosti, počty, slovník, porozumění, opakování čísel;

2. neverbální: doplňování obrázků, kódování, řazení obrázků, kostky, skládanky, hledání

symbolů, bludiště.


Výsledky neverbálních testů by neměly být využívány pro komplexní posouzení

rozumových schopností neslyšících dětí. Děti mohou mít snížené spíše neverbální schopnosti

(vizuální, vizuálně-motorické či prostorové schopnosti atd.) a neverbální testy podávají obraz

pouze o neverbální inteligenci (Šmídová, 2010). Psycholog pracující s neslyšícími dětmi má

velmi obtížný úkol, neboť kromě důkladné znalosti, odborných zkušeností v oblasti

diagnostiky a možnosti využití různých diagnostických nástrojů by měl disponovat znalostí

problematiky jedinců se sluchovým postižením, specifik komunity neslyšících, významu

WISC III - oblasti