DYSLALIE Výběr ze snímků – další zdroje, praktické materiály a postupy budou součástí výuky. dyslalie ◦ neschopnost používat jednotlivé hlásky anebo skupiny hlásek v komunikačním procesu podle příslušných jazykových norem ◦ „patlavost“ ◦ Articulation disorders – S.O.D.A. ◦ substitution – paralalie – nahrazení ◦ omission – mogilalie – vynechání ◦ distortion – dyslalie/odchylná výslovnost hlásky ◦ addition – polylalie – přidání hlásky dyslalie ◦ Fonetický aspekt – výslovnost – používání jednotlivých hlásek ◦ Fonologický aspekt – schopnost spojovat hlásky do slabik, slov, vět – základ pro další jazykové roviny etiologie ◦ dědičnost artikulačních a motorických specifik ◦ snížená schopnost fonematické diferenciace ◦ narušení sluchového a zrakového vnímání ◦ poškození CNS ◦ anatomické odchylky mluvidel ◦ negativní vlivy prostředí klasifikace vývojové hledisko ◦ fyziologická dyslalie ◦ ……………? ◦ dyslalie pravá etiologické hledisko ◦ orgánová dyslalie ◦ lokalizace příčiny ◦ akustická – audiogenní ◦ centrální ◦ dentální ◦ labiální ◦ palatální ◦ linguální ◦ nazální ◦ funkční dyslalie ◦ motorická – celková neobratnost ◦ senzorická – nesprávné vnímání a diferenciace mluvních zvuků hledisko kontextu ◦ hlásková ◦ zasaženy jednotlivé hlásky ◦ kontextová – slabiková, slovní ◦ v izolované podobě výslovnost správná ◦ v kombinacích nesprávná další varianty: - dyslalie nekonstantní - dyslalie nekonsekventní klasifikace podle rozsahu ◦ dyslalia levis (simplex) ◦ monomorfní ◦ polymorfní ◦ dyslalia multiplex (gravis) ◦ dyslalia universalis diagnostika ◦ zjištění příčin, druhu i rozsahu obtíží ve výslovnosti ◦ způsob dýchání ◦ motorika orofaciální oblasti – mimika, pohyb rtů a jazyka ◦ kvalita chrupu ◦ orientační vyšetření sluchu ◦ vyšetření fonematické diferenciace ◦ hravá forma ◦ pojmenování obrázků, opakování slov – specifika výběru ◦ rozhovor + spontánní projev ◦ recitace, zpěv zásady spojené s terapií dyslalie ◦ zásada krátkodobého cvičení ◦ zásada využití sluchové kontroly ◦ zásada používání pomocných hlásek ◦ zásada minimální akce terapeutický přístup 1. přípravná cvičení 2. vyvozování hlásek 3. fixace 4. automatizace 1. přípravná cvičení ◦ rozvoj oromotoriky ◦ pasivní cvičení – masáže ◦ aktivní cvičení – specifika motoriky rtů, jazyka, měkkého patra a VF závěru 1. přípravná cvičení ◦ rozvoj sluchové percepce ◦ fonematický sluch ◦ sluchová kontrola ◦ posilování fce korového analyzátoru 1. přípravná cvičení ◦ možnosti rozvoje sluchové percepce - diferenciace ◦ rozlišení slov s vizuálním podnětem ◦ rozlišení slov bez vizuálního podnětu - změna hlásky, samohlásky - změna: - znělosti/sykavek/kvantity samohlásek/měkčení - rozlišení bezvýznamových slabik ◦ 1. přípravná cvičení možnosti rozvoje sluchové percepce 2. vyvozování nové hlásky ◦ vývojové hledisko ◦ imitace přirozeného vývoje řeči ◦ artikulační návaznost ◦ nevývojové hledisko ◦ prioritní hlásky – ve jméně dítěte ◦ prioritní jsou nejfrekventovanější hlásky jazyka ◦ při redukci – hlásky na začátku slova – jejich chybná realizace přispívá k nesrozumitelnosti řeči 2. vyvozování nové hlásky ◦ při vyvozování lze použít: ◦ nápodoba + logopedické zrcadlo ◦ přírodní a technické zvuky – ffffff napodobování větru ◦ hlásky artikulačně blízké ◦ mechanická cesta – špátle, sondy, vibrační přístroje – pouze výjimečně 2. vyvozování nové hlásky schéma artikulační návaznosti T D N D R Ř D G K T C S Z T Ť Č Š Ž Ť Ď Ň T K CH 2. vyvozování nové hlásky ◦ další možnosti: ◦ nápodoba ◦ multisenzoriální postup - zrak, hmat, chuť ◦ vybavení hlásky bez mluvního vzoru – obrázky/otázky – jak dělá had?.... 3. fixace ◦ upevnění artikulačních stereotypů dané hlásky ◦ propojení pohybové a zvukové podoby ◦ slova artikulačně jednoduchá – respektování vývoje výslovnosti ◦ vhodná hláska A ◦ se sykavkami hláska I 3. fixace ◦ volba slov a dalšího materiálu vychází z potřeb a možností dané osoby – s respektem k vývoji výslovnosti ◦ slova s hláskou na počátku ◦ slova s hláskou na konci ◦ slova s hláskou uvnitř slova - náročnější artikulace - sluchová analýza 3. fixace náročnost slov ◦ slova s otevřenou slabikou (sele) ◦ slova s uzavřenou slabikou (myš-ka) ◦ slova se souhláskovými skupinami (čtvrtek, smrček, pštros) ◦ slova by neměla obsahovat hlásky, které ještě dítě neumí správně vyslovovat ◦ dítě musí slovu rozumět ◦ individuální zájem 4. automatizace ◦ správná výslovnost dané hlásky ve spontánní řeči ◦ jednoduché opakování slov – pojmenovávání obrázků, reprodukce říkanek, čtení ◦ správná výslovnost v dialogu a monologu ◦ fyziologická výslovnost se musí automaticky vybavovat ve spontánní artikulované řeči zdroje ◦ Bednářová, J., & Šmardová, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo ◦ umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ◦ Guthová, M., & Šebianová, D. (2011). Terapie dyslalie. In V. Lechta et al., Terapie narušené ◦ komunikační schopnosti. 2. vyd. Praha: Portál. ◦ Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ◦ Krahulcová, B. (2007). Dyslalie/patlavost. Praha: Beata Krahulcová – Beakra. ◦ Kutálková, D. (2011). Budu správně mluvit: Chodíme na logopedii. Praha: Grada. ◦ Kutálková, D. (2011). Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ◦ Neubauer, K.(2011). Artikulace a fonologické rozlišování hlásek: jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ◦ Salomonová, E. (2007). Dyslalie. In E. Škodova & I. Jedlička. Klinická logopedie. 2., doplněné vydání. Praha: Portál.