Lukáš, 12 let Lukáš (12 let) je žákem 6. třídy základní školy a je mu diagnostikováno lehké mentální postižení (LMP), z důvodu čehož nastoupil do povinné školní docházky s ročním odkladem. Již od batolecího věku rodiče pozorovali opožděný psychomotorický vývoj, samostatné chůze byl Lukáš schopný později, než je obvyklé, celkově se jevil jako psychomotoricky neobratný. Od mateřské školy navštěvuje Lukáš logopedii, v komunikaci má problém se slovosledem a gramatikou, celkově je velmi stručný, někdy opomene říct i část sdělení, v řeči se často vyskytují agramatismy a slovní zásoba je chudá. Osobnostně je Lukáš nesmělý a plachý. Při práci ve výuce je výkonnost Lukáše kolísavá, pracovní tempo se jeví jako pomalejší, pozornost často osciluje. Z důvodu snížené schopnosti samostatnosti práce je třeba individuální vedení a motivace. Lukáš je při práci také snadno unavitelný, zadaným úkolům se vždy podřizuje, avšak často bez zájmu o výsledek. Setká-li se s novým typem úloh, často se chytá za hlavu a říká „já nevím, to je těžké“. Při psaní se kvalita písma odvíjí od aktuální únavy, v matematice hodně chybuje v záměně znamének. Je-li unavený, objevuje se psychomotorický neklid, také má sklon k úzkostlivému ladění. Ačkoli má Lukáš někdy potíže spolupracovat s ostatními (v závislosti na jeho únavě a náladě), aktivně a se zájmem se zapojuje do dění třídy. Má rád aktivity, které jsou skupinové. I přes potíže v komunikaci Lukáš velmi rád mluví a diskutuje s ostatními, snaží se být spolužáky přijímán. Vzdělává se dle IVP ve 3. stupni podpůrných opatření, má svého asistenta pedagoga.