Sociální psychologie

Týden 1 - Úvod, podmínky ukončení atd.

Úvod


Připravili jsme pro Vás online formu kurzu Sociální psychologie. Tato interaktivní osnova je určená jako podpora samostudia předmětu Sociální psychologie během karanténních opatření. Snažili jsme se zde a v interaktivní osnově pro semináře shromáždit dostatek informací k tomu, abyste zdárně prospěli/y u závěrečného online testu. Pokud nebudete nějakému termínu v textech nebo v prezentacích rozumět, vyhledejte si příslušný termín v obecných nebo odborných slovnících volně dostupných na internetu (Wikipedie a další), nebo se nás zeptejte v Diskuzi u tohoto předmětu. Rádi Vám odpovíme.

Interaktivní osnova je stále ještě ve výstavbě, proto uvítáme všechny Vaše nápady, jak tyto stránky vylepšit.

Pokud jsme na něco zapomněli, napište nám buď do Diskuze nebo přímo na mail (krasa@ped.muni.cz)


S přáním pěkného dne za celý realizační tým,

Jan Krása a Kateřina Bartošová


K čemu Vám ve Vaší profesi bude sociální psychologie?


Proč by se měl student učitelství a speciální pedagogiky zabývat sociální psychologií? 

Moderní učitel by měl znát mnohem víc než jen cílovou nauku, kterou chce svoje žáky učit (srov.  "kompetenční model učitele" prezentovaný již v Úvodu do pedagogiky a psychologie , popř. vygoogluj). Znát cílovou nauku prostě učiteli nestačí. Musí znát a umět mnohem víc. Učitel musí být nezbytně vybaven mj. celou řadou znalostí spadajících do oblasti psychologie: krom obecné orientace v oblasti soudobé psychologie (kurz Úvod do pedagogiky a psychologie) je třeba mít znalosti z vývojové psychologie a dalších odborných disciplín.

Poznatky ze sociální psychologie jsou pro učitele důležité proto, že se týkají sociálního chování člověka, socializace a mnoha dalších oblastí, které přímo spadají také do oblasti pedagogiky, do oblasti výchovy a výuky a speciální pedogogiky.

Zde uvedené lekce Vám představí tři velké oblasti uvnitř sociální psychologie. Dozvíte se v nich něco o tom,

  1. jak jsou naše tělo a mozek evolucí připraveny na život ve skupině;
  2. jak na nás a na naše chování působí přítomnost druhých lidí nebo členství v sociální skupině;
  3. jak na sebe navzájem působí sociální skupiny. 


Podmínky ukončení kurzu

Předmět je složen ze semináře a přednášky. Ukončením je kolokvium. 

Z přednášky budete psát ve zkouškovém období online test (ten musíte splnit minimálně na 60%, tj. 12 z 20 otázek; otázky jsou formou multiple choice).

Otázky v závěrečném testu jsou vytvořeny na základě informací obsažených v prezentacích, v online seminářích a v povinné literatuře. Vzhledem k ztížené dostupnosti knih tento semestr budou tento semestr testové otázky vypracovány jen na základě informací obsažených v online přednáškách, v online seminářích, ve čtyřech studijních textech od Hewstone & Stroebeho vložených přímo do této interaktivní osnovy a v Řezáčových skriptech přiložených v pdf formě níže). Testem budou prověřovány mj. termíny vyznačené v prezentacích tučně. Na začátku a konci lekcí jsou různé opakovací otázky. Na tyto otázky byste měli/y najít nejprve odpověď, než budete studovat další lekci. Pokud Vám při řešení otázek nepomohou ani informace v interaktivní osnově, ani na internetu, napište nám do Diskuze. Některé z uvedených otázek budou součástí testových otázek, z nichž se bude sestavovat každý online test.

Semináře mají hotovou online formu, takže ji využijte. Protože kontaktní výuka v tomto semestru neprobíhá, jsou interaktivní osnovy důležitým zdrojem informací k písemnému testu.


Povinná studijní literatura:

Helus, Z. (2007, 2015). Sociální psychologie pro pedagogyGrada: Praha. 

Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie.  Brno: Paido. – dostupné zde: 

Doporučená studijní literatura:

Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál. - vybrané části 4 kapitol jsou ve Studijních materiálech!

Hayesová, N. (2007). Základy sociální psychologie. Portál: Praha. 




V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji.