- Jak se liší chování člověka v rámci sociální skupiny a v rámci agregátu?
- Je armáda ČR sociální skupinou?
- Jsou všechny pracovní týmy sociálními skupinami?
Týden 9 Vliv skupiny na jedince
Dobrý den,
vítejte v dnešní lekci.
V minulé lekci byla řeč o základních termínech a o základních typech sociálních skupin. V dnešní online lekci se budeme věnovat na plno tématu, jak naše chování ovlivňuje přítomnost druhých lidí. Je velice zajímavé, že již pouhá přítomnost druhých lidí vede buď k zlepšení (sociální facilitace), nebo k zhoršení (sociální inhibice) našeho výkonu. Buď nás přítomnost přihlížejících "nakopne", nebo cítíme v jejich přítomnosti trému. Tohoto automatického vlivu druhých lidí na výkon žáka by si měl být každý učitel vědom a k jakékoli trémě žáka přistupovat citlivě a shovívavě.
V následující prezentaci je představena jednak historie výzkumu sociální facilitace a inhibice, ale i historie hledání zdůvodnění tohoto jevu. V sociální psychologii (stejně jako i v jiných vědách) je totiž první věc zaznamenat nějaký jev (např. zpozorovat určitý vliv skupiny na jedince) a druhá neméně podstatná věc je tento jev také vysvětlit (tedy vysvětlit, proč k jevu dochází a jak funguje, a poté i předpovídat jeho změny).
Zkuste objevit, kdy na Vás osobně působí sociální facilitace? V kterých konkrétních situacích cítíte její vliv?
Jak může sociální facilitace ovlivnit výkon žáků ve třídě?
Co Vám pomáhá zbavit se trémy?
Co může pomoci vašim žákům zbavit se trémy?
- Dochází k sociálnímu zahálení při každé společné činnosti lidí?
- Jaká opatření pomáhají sociální zahálení utlumit?
- Za jakých okolností je náš výkon v přítomnosti druhých lidí umocněn?
- Jak celý proces sociální facilitace probíhá (vysvětlete pomocí pojmu aktivace)?
- Jak tyto poznatky můžete (potřebujete) využít při zadávání skupinové práce ve třídě?
Rozšiřující, dobrovolné zdroje pro zájemce
V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde:
Budeme se snažit reagovat co nejpružněji.